of 59045 LinkedIn

Spoorlijnen zorgen voor ernstige hinder omwonenden

Slecht slapen en gevoelens van irritatie, boosheid en onbehagen. Daarover klagen veel mensen die dicht bij een spoorlijn wonen.
7 reacties

Slecht slapen en gevoelens van irritatie, boosheid en onbehagen. Daarover klagen veel mensen die dicht bij een spoorlijn wonen.

Trillingen
Hun klachten zijn het gevolg van de trillingen die voorbijrijdende treinen veroorzaken. Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Die voerde een grootschalig onderzoek uit onder omwonenden van spoorlijnen.

Angst voor schade
Volgens het RIVM ondervinden bijna 270.000 Nederlanders 'ernstige hinder' van de trillingen die de treinen veroorzaken. Het instituut pleit voor maatregelen om de trillingen te verminderen. Ook moet er naar omwonenden toe beter gecommuniceerd worden over bijvoorbeeld toekomstige ontwikkelingen aan het spoor, omdat er angst is voor schade. Het RIVM publiceerde het rapport maandag 23 februari op de website.

Maatregelen
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft maandag de Tweede kamer per brief geïnformeerd over het rapport van het RIVM. Daarin schrijft ze dat er wat haar betreft vervolgonderzoek nodig is om te kijken of de regelgeving over dit onderwerp beter kan. Ook heeft ze aan ProRail gevraagd een inventarisatie van mogelijke maatregelen tegen de trillingen tegen te gaan.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Willeke (gezondverstand) op
ze kunnen ook gewoon een nieuw spoor van 75 km aanleggen , naast de toename van 8 goederentreinen zullen dus ook de aantallen van bestaande goederen treinen over het nieuwe spoor kunnen .

Maar ja 1,7 miljard investeren in achterland i.p.v het rijke westen is te veel gevraagd

http://www.portofrotterdam.com/nl/actueel/pers-e …
Door Annemarie (ambtenaar) op
Ik woon aan een voormalig spoortraject waar nu een busbaan van gemaakt wordt. De trein rijdt al 30 jaar niet meer. Nu ineens komt er een busbaan waar 24 uur per dag om de 5 minuten ene bus voorbij komt rijden. En dat op 3 meter van de gevel! Ik kan me voorstellen dat er meer van dit soort plekken in Nederland zijn. Hoe zit het daarmee??? Het zou fijn zijn als dit ook onderzocht wordt.
Door V6 op
Die RIVM-onderzoeken leiden vrijwel allemaal tot een hoop overleg en (erger nog) maatregelen terwijl het "probleem" heel betrekkelijk is. Van dit onderzoek krijg je het beeld van ruspje nooit genoeg. Gooien we miljoenen aan afschuwelijk lelijke geluidsschermen langs het spoor, zijn er weer honderdduizenden die "last" hebben van trillingen. Tja. Als ik de ellende elders in Europa en de wereld zie, dan denk ik alleen maar wat een verwend en zeuriger volk is Nederland geworden. Wat door al die lobbyclubs alleen maar wordt aangemoedigd. Als je bedenkt wat het probleem "luchtkwaliteit" in NL al gekost heeft aan adviseurs, dan kun je heel veel mensen in Griekenland en elders mee helpen. Helaas durft de politiek nauwelijks tegengas te geven op dit soort milieuverhalen, behalve de PVV maar maar die partij is te omstreden.
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Het is de laatste jaren al vaker aan de orde geweest dat onderzoekers belang hebben bij alarmerende persberichten. Hoe meer reuring zij veroorzaken, hoe groter de kans op vervolgopdrachten. Die onderzoekers zijn niet integer, zij stellen hun werk veilig.

Zo zijn er de Utrechtse schone-lucht fetisjisten die niet schromen om in persberichten de resultaten anders, zelfs tegengesteld, te presenteren dan uit het onderzoek blijkt.

Het gevolg is dat politici veel geld weggooien naar mineure problemen. (Sterfte door de luchtkwaliteit is in de Nederlandse overlijdensstatistieken vrijwel niet aan te tonen).

Dat gaat ten koste van majeure problemen, zoals het groeiend aantal fragiele en kwetsbare ouderen, en het gebrek aan middelen voor samenlevingsopbouw.

Het RIVM zal wel hebben voorgesteld om nader onderzoek te doen naar hinder van het geluid van reddingshelikopters, van hulpverleners die met sirene onderweg zijn om hulp te bieden en van middeleeuwse klokken en beiaarden die het slaapritme van de citybewoners verstoren.
Door Laatste Jaar op
Ik woon dichtbij een heel druk spoor met daarnaast een heel drukke autoweg. Van de gewone treinen en HSL heb ik hoegenaamd geen last. Van het goederenvervoer over de rails heb ik wat vaker last. Maar het meeste lawaai komt van de autoweg. Er wordt in mijn steen en been geklaagd over de geluidsoverlast. Ik doe daar niet aan mee. De mensen klagen gewoon teveel, ook over dingen die er niet of nauwelijks zijn.
Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Dit is weer eens een typsch voorbeeld van gebrek aan journalistiek onderzoek. Over het algemeen gezien levert wonen langs een conventionele spoorlijn weinig klachten op. Is er echter sprake van een heel andere fundering, zoals bij de HSL, dan kunnen er zeer hinderlijke hoge geluidsgolven ontstaan. Ook is het opmerkelijk dat de politiek miljarden over de balk smijt, maar nauwelijks investeert in geluidsarmere goederenwagons. Met enig onderzoek kun je vast stellen dat het gaat om incidenten die te wijten zijn aan blunders bij de bouw, maar die inderdaad veel overlast veroorzaken. Dat is iets anders dan dat spoorlijnen in het algemeen overlastgevend zijn. Spoorlijnen zijn goed prima inpasbaar in natuurgebieden en vormen - mits conventioneel aangelegd - nauwelijks een hinder voor de fauna. Een ree steekt gewoon makkelijk het spoor over.
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Eerst ga je bij het spoor wonen en vervolgens klaag je dat het spoor zo trilt.