Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Snelheid A10-west blijvend omlaag

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu moet haar besluit om de snelheid op de A10-west te verhogen, herzien. Dit heeft de rechter bepaald. Milieudefensie en Amsterdam zijn blij

17 januari 2014

Het oordeel van de rechtbank in Amsterdam dat de snelheidsverhoging op de A10-west van tafel moet, is volgens advocaat Phon van den Biesen van Milieudefensie ,,pure winst''.

Besluit herzien

,,Het gebeurt niet zo vaak dat een verkeersbesluit onderuit wordt gehaald door de rechter, dus we zijn erg tevreden.'' Van den Biesen had tijdens de zitting een voorlopige voorziening gevraagd als zou blijken dat minister Melanie Schultz (Verkeer) haar besluit moest herzien. Dan kon de maximumsnelheid direct worden teruggedraaid van 100 naar 80 kilometer per uur. De rechtbank wees het verzoek af. De minister heeft hierdoor nog 6 weken de tijd om haar besluit te herzien. ,,Dat was de slagroom op de taart geweest, maar de taart is het belangrijkste'', zei de advocaat.

Geen gelijke monniken

Dat de snelheidsverhoging op de A12 bij Voorburg niet wordt teruggedraaid, zoals Milieudefensie had gevraagd, vindt hij jammer. ,,We zagen voldoende aanleiding om te spreken van gelijke monniken, gelijke kappen. Maar de rechtbank zag dit anders.''

Goed nieuws

Eric Wiebes, de Amsterdamse wethouder voor Verkeer, noemt het voor de bewoners goed nieuws. ,,Voor het halen van de normen zijn rijksmaatregelen cruciaal. Amsterdam doet wat het kan om de lucht te verschonen. We geven 76 miljoen euro uit tot 2016 en zetten in op de meest effectieve maatregelen. Verreweg het grootste deel van de vervuiling in Amsterdam komt binnen gewaaid.''

Daarbij helpt de snelheidsverhoging op de A10 zeker niet, stelt de wethouder. ,,We gaan ervan uit dat de minister het belang van gezonde lucht voor omwonenden en gemeente mee laat wegen in het nieuwe besluit."

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pierre
Ja, dat scheelt wel enorm bij een weg richting Schiphol...
Rogier
Sinds die 80 zones zijn verdwenen is de doorstroming sterk verbeterd. Dat krampachtige 80 rijden drukt de capaciteit enorm. Gevolg stroomopwaarts: meer file. Lekkere oplossing. Echt symboolpolitiek, die Wiebes zegt het zelf: "het meeste komt de stad binnengewaaid". Zo'n rechter is ook simplistisch: als luchtverontreiniging een probleem zou zijn (quod non), dan is dat dus simpel om te lossen dat met 20 lagere snelheid. Tja. Bij die snelheid rijden auto's zeker op water.

NB: dat die 80-zones puur politiek is, is niet alleen te zijn aan de grootste druktemaker, Milieudefensie, maar ook aan het argument. Eerst was het fijnstof, nu weer stikstof. ??? Hopelijk houdt Schutz aan haar rug recht, wat een gezeik om niks.
Advertentie