Schultz: 'Meer asfalt brengt automobilist niet in de stad'
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur vindt asfalt niet dé oplossing voor alle verkeersproblemen. Ze pleit voor creatieve oplossingen.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur vindt asfalt niet dé oplossing voor alle verkeersproblemen. Soms is het nodig om een weg aan te leggen, maar er moet toch veel vaker worden gezocht naar een creatieve en innovatieve manier om drukte op de weg te voorkomen. Dat zei Schultz (VVD) zondag in het televisieprogramma Buitenhof.
Trendbreuk: anders reizen
Door de verstedelijking moet anders naar fileproblemen worden gekeken, stelt Schultz, die spreekt van een trendbreuk. ,,Je kunt zeven banen om de stad heen leggen, maar niet zeven banen de stad in'', zei ze. Er moet op andere manieren worden gezorgd dat reizigers alsnog de stad in kunnen. Dat kan door mensen te verleiden op andere tijden of op een andere manier te reizen, maar ook door slimme technieken in te zetten.
Apps en elektrische brommers
Schultz noemde het zoekverkeer in de grote stad als voorbeeld. Met apps en het verstrekken van informatie kan worden voorkomen dat automobilisten eindeloos rondrijden op zoek naar hun bestemming of een parkeerplaats. In de haven van Rotterdam rijden veel medewerkers tegenwoordig op elektrische brommers. ,,Die zoeven langs de file op weg naar het werk'', aldus Schultz.
Alleen nog ontbrekende schakels
De komende tijd wordt er nog wel wat asfalt aangelegd, zei Schultz. Het gaat om 'ontbrekende schakels' in het huidige netwerk van wegen, stelde de minister. Gepland is de aanleg van de Blankenburgtunnel ten westen van Rotterdam, het doortrekken van de A15 voor het verkeer naar Duitsland en het verbreden van de ring rond Utrecht. Maar op de lange termijn, is het aanleggen van wegen niet altijd meer nuttig, zei Schultz.
Vriend van de automobilist
Op de vraag of de VVD nog wel de beste vriend van de automobilist is, zei de minister: ,,De VVD is de vriend van iedereen die van A naar B moet. Het maakt niet uit of dat met de auto, de trein of met de fiets is''. Schultz zei verder dat er ondanks de bezuinigingen nu nog voldoende geld is voor infrastructuur, maar dat er op termijn wel weer geld bij moet.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Daarnaast zou het goede zaak zijn als het rijk het spoor niet uitmelkt. Verkoop het spoor en stop met het jaarlijks vragen van enorme bedragen zodat de prijzen van treinkaartjes drastisch omlaag kunnen. Verder zou er geinvesteerd moeten worden in het spoor. Minimaal treinen om de 15 minuten en goederentreinen op een apart spoor. Hiervoor is de aanleg van veel meer spoor noodzakelijk.
Kennelijk is de politiek niet geinteresseerd in het oplossen van de vervoersproblematiek. En natuurlijk is het ook zo dat je voor iedere oplossing een probleem kunt bedenken. Onder het mom van dat het geen nut heeft om meer snelweg aan te leggen wordt iedere keer aanleiding gevonden om niets te doen, en aan het spoor verandert gewoonweg nooit iets, behalve de prijzen die nog steeds ieder jaar omhoog gaan. Er moet wat gebeuren! Los het probleem op!