Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Schultz draait snelheidsverhoging terug op A13 en A10

Hoewel op beide wegen de vervuiling binnen de gestelde normen blijft, zegt de minister ,,uit voorzorg'' de snelheden te verlagen.

25 februari 2014

De snelheid op de A13 bij Overschie en op de A10 West bij Amsterdam gaat met ingang van 29 maart terug van 100 naar 80 kilometer per uur. Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz van Haegen laten weten aan de Tweede Kamer. Hoewel op beide wegen de vervuiling binnen de gestelde normen blijft, zegt de minister ,,uit voorzorg'' de snelheden te verlagen.

Luchtverontreiniging net onder de norm

Enkele jaren geleden ging de snelheid op beide wegen van 80 naar 100 kilometer per uur.

,,Voor de A13 bij Overschie komt naar voren dat met 100 km/uur op 1 januari 2015 nog steeds binnen de wettelijke norm wordt gebleven. Maar de herberekening laat ook zien, dat op die datum maar net onder de norm wordt gebleven'', schrijft de minister. In de toekomst zal zij opnieuw naar de maximumsnelheid op die weg kijken. Ze verwacht dat de opening van de A4 Delft-Schiedam tot ,,een substantiële afname van het verkeer op de A13 bij Overschie zal leiden''.

Overschrijding langs A10 blijft bestaan

Op de A10 blijft, zo blijkt uit nieuwe metingen, de luchtkwaliteit bij 100 kilometer per uur onder de norm, behalve op een plek waar aan beide zijden van de weg flats staan. De minister schrijft dat dat probleem ook bij 80 kilometer per uur blijft bestaan, maar dat ze toch uit voorzorg heeft besloten daar de maximumsnelheid ook overdag te verlagen. In de avond en nacht was die al 80.

Teruggedraaid na oordeel rechter

Milieudefensie is blij met het besluit. ,,Na twee rechtszaken waarin de rechter oordeelde dat de extra vervuiling en de gezondheidsschade voor de omwonenden onvoldoende gewogen waren in het besluit om de maximumsnelheid te verhogen, draait Schultz het besluit dan toch terug", aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie.

Lucht Amsterdam moet schonen

,,Dit is geweldig nieuws voor de Amsterdammer'', zei wethouder Maarten van Poelgeest (verkeer). ,,Het is belangrijk dat de minister de door gemeente ingebrachte onderzoeken onderschrijft en in de toekomst metingen nadrukkelijker mee laat wegen in de besluitvorming. Rijksmaatregelen zijn cruciaal voor het halen van de normen voor de luchtkwaliteit. En de lucht in Amsterdam moet schoner.'' In een reactie zegt verkeerswethouder Jeannette Baljeu van Rotterdam blij te zijn dat de minister goed heeft gekeken naar de bezwaren die er zijn; ,,en op basis daarvan een zorgvuldig besluit heeft genomen.'' Over ander wegen, zoals de A20 die ook door Rotterdam loopt, is geen discussie.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rogier
Daar zijn we weer met de Nederlandse normpjesdrang, afgedwongen door een (traject)controlesysteem waar de Sovjets jaloers op zouden zijn geweest. Ja wij kunnen problemen oplossen door een snelheidslimiet te verlagen met 20 km/u. Qua uitstoot hooguit een meetbaar verschil, qua effect niet-significant. De bewoners worden niet in de frisse buitenlucht bevrijd uit een kolenmijn hoor. Milieudefensie zoekt gewoon elke stok om de auto te slaan. De extra filevorming stroomopwaarts die nu weer gaat optreden, maakt Milieudefensie niets uit als one-issue beweging. Schultz valt niets te verwijten, want die zotte luchtverontreinigingsnormen heeft Den Haag zelf ooit ingevoerd, aan de leiband van de EC. Het wordt weer uitzitten, die 80 zones. In zijn drie tot je de laatste cam's gepasseerd bent bent en dan vol gas om de verloren tijd weer in te halen.
Boris
Waarom leggen we dan nog snelwegen aan rond de grote steden? Dat kan dus blijkbaar ook goedkoper.



,,Dit is geweldig nieuws voor de Amsterdammer'', zei wethouder Maarten van Poelgeest (verkeer). Nou, mijnheer Van Poelgeest, niet voor deze! Misschien moet u eens wat huizenblokken slopen rond de snelwegen ipv er steeds dichter op te bouwen!



Advertentie