Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Rotterdam gaat handhaven in milieuzone

Wie vanaf zondag met een oude vervuilende auto de Rotterdamse milieuzone binnenrijdt wordt voortaan beboet. De milieuzone was al sinds januari van kracht, maar nu gaat Rotterdam handhaven.

01 mei 2016

Wie vanaf zondag met een oude vervuilende auto de Rotterdamse milieuzone binnenrijdt wordt voortaan beboet. De milieuzone was al sinds januari van kracht, maar nu gaat Rotterdam handhaven.

90 euro
Benzinevoertuigen van voor juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het gebied niet meer in. Doen ze dat toch, dan komt er een acceptgiro van 90 euro in de brievenbus. Langs de invalswegen van de Maasstad stonden sinds begin dit jaar borden. Wie passeerde zag zijn kenteken verschijnen met de mededeling of het voertuig de stad in mocht of niet. De vervuilers kregen alleen een waarschuwing. Maar dat is nu voorbij.

Roetuitstoot verminderen

Door de oude benzine- en dieselauto's te weren verwacht Rotterdam de uitstoot van roet met 20 tot 30 procent te verminderen. Doel is om de roetuitstoot door verkeer in 2018 met 40 procent te verminderen. De milieuzone omvat het stadscentrum en een aantal omliggende wijken. (ANP)

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

206 / burger
Gelukkig dat alle schepen in de Rotterdamse haven enkel roosjes uitstoten. Alles wat maar een beetje kan branden wordt in de stookolie bijgemengd. En die schepen hebben geen katalysator of roetfilter.
Pijl
Droevig om te moeten constateren dat dat bestuur min of meer omkoopbaar is. Tenslotte is een ontzettend vervuilend cruiseschip geen probleem omdat diezelfde ambtenaren menen dat het veel geld oplevert voor de stad
Rogier
Heel merkwaardig dat afhankelijk van je auto een heel gebied onbereikbaar voor je wordt. Er zit ook een heel maakbare maatschappij idee in. Terwijl luchtverontreiniging al lastig meetbaar is, laat staan merkbaar, laat staan merkbaar effect. Allemaal bang gemaakt door de slappe verhalen van milieudefensie voor een non-issue - in NL. Er zijn natuurlijk genoeg steden in de wereld waar wel echte ongezonde omstandigheden zijn. Zijn we in NL goed in, zeiken over zgn problemen en vervolgens er nog werk van maken ook door erop daadwerkelijk te gaan beboeten. Hangjeugd en hinderlijke scooters laten we lekker met rust, want ja, daar zijn geen technocratische middelen voor. Dus lekker auto's flitsen voor een non-probleem. Triest.
H B / watchdog
Kwalijke zaak dat onder het mom van het milieu de gemeente Rotterdam oudere auto's uit de stad weert.



Immers die auto's zijn gekocht en daarover is vele jaren BPM, BTW, motorrijtuigenbelasting, diverse belastingen over brandstof, BTW over onderhoud, etc. betaald.



Daarnaast zijn ook deze auto's APK goedgekeurd.



Kortom volkomen willekeur om de eigenaren van deze auto's, die veelal privé en niet zakelijk worden gebruikt , zo schandalig aan te pakken, conclusie: gewoon pesten. Autobezitters nog meer geld uit te laten geven door ze te dwingen de oudere auto op te ruimen en een nieuwe te kopen. Waarvan overigens niet vaststaat dat die minder vervuilend zou zijn.



Terwijl ondertussen de vervuiling door bedrijven in de regio ongestoord verder kan zonder benodigde maatregelen.



Conclusie: Bestuur = ongeschikt!





rené van domburg / gewezen/toekomstig raadslid
Wat wordt er gedaan met auto`s die op lpg rijden?

En je zal maar een oldtimer hebben, leuk zo`n stad.
Ikbenhierniet... / Ambtenaar
Heel goed. We weten al lang wat de gevolgen zijn van de uitstoot van auto's, met name oude, vieze diesels. Luchtverontreiniging, verhoogde kans op asma, longkanker, en allerlei andere ziektes en aandoeningen. Goed dat een bestuur zijn verantwoordelijkheid durft te nemen. Daarvoor heb je een bestuur: om beslissingen te nemen in het algemeen belang, die de burger die handelt vanuit het (kortzichtige) eigen belang niet zou nemen.



Fraaie illustratie daarvan hieronder, door HB 9:44. Ja, autobezitters hebben jarenlang allerlei belastingen betaald, en in die jaren hebben ze hun auto ook kunnen gebruiken. Als ze dat nu niet meer kunnen, kunnen ze een nieuwe kopen. Hadden ze al lang kunnen doen, want deze regels komen niet uit de lucht vallen.



Milieuzones hebben NIETS te maken met 'willekeur', dat oude auto's vervuildender zijn dan nieuwe staat wel degelijk vast (en weinigen zullen hun oude mini inruilen voor een nieuwe hummer).



Het bestuur is dus wel degelijk geschikt, en handelt met het oog op de volksgezondheid van hun burgers. Hulde!
Advertentie