Rijnland hoopt op gouden tip burgers
Het waterschap Rijnland vraagt inwoners van het gebied wat zij liever willen: zelf hun tuin vergroenen of meer belasting te betalen voor de opvang van regenwater.
Het waterschap Rijnland vraagt inwoners van het gebied wat zij liever willen: zelf hun tuin vergroenen of meer belasting te betalen voor de opvang van regenwater? Het waterschap verzamelt ook ideeën over maatregelen tegen overstromingen en voor betere waterkwaliteit. Voor het best gewaardeerde idee is een prijs uitgeloofd: een paar unieke Rijnland regenlaarzen.
Betrokkenheid vergroten
Op het online platform www.denkmeemetrijnland.net komen vragen en stellingen aan bod over het werk van het waterschap en kunnen burgers hun suggesties kwijt voor hoe dat beter kan. Het doel van de campagne is tweeledig, legt woordvoerster Hanneke Hofstee uit: informeren over de gevolgen van klimaatveranderingen en betrokkenheid vergroten van burgers bij hun waterschap. ‘De veranderingen in het klimaat hebben inmiddels dusdanige gevolgen dat wij als waterschap de inwoners moeten vragen wat ze ervoor over hebben om droge voeten te houden. Dat kan je ook positief zien: wij hopen op innovatieve ideeën van betrokken burgers.’
Tegenstrijdige belangen laten zien
De verwachtingen zijn op dat laatste punt niet al te hooggespannen, erkent Hofstee. ‘Daarom is het ook een korte campagne, waar we niet veel geld tegenaan gooien. Het is vooral bedoeld om de discussie op gang te brengen over onderwerpen waar vaak tegenstrijdige belangen een rol spelen. Een jogger zal rond een recreatieplas graag droog willen lopen, een vogelliefhebber hoopt op meer ruimte voor moeras en natuur. Hiermee laat je mensen die tegenstellingen zelf ontdekken. En alle goede ideeën die we krijgen aangereikt, zijn mooi meegenomen.’
Verwerken in toekomstplannen
In mei wordt alle input gepubliceerd op de website. Rijnland wil ook kijken welke inzendingen zijn te verwerken in toekomstplannen, zegt Hofstee. ‘Onze verplichting om het waterbeheer uit te stippelen, vervulden we tot nu toe helemaal zelf, dat is ook een tamelijk ingewikkeld proces. Nu willen we er ook de buitenwereld bij betrekken, die bezit ook een schat aan informatie.’ Tot nu toe leverde de campagne vooral media-aandacht op. Rijnland hoopt snel ook meer gewone mensen naar de website te lokken.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.