Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

RET wil volautomatische metro

Het aantal reizigers in de Rotterdamse metro groeit zo hard, dat het railsysteem tegen de capaciteitsgrenzen aanloopt. Volgens vervoerder RET zijn erop korte termijn nog wel optimalisaties mogelijk, maar moet er op de langere termijn worden gekeken naar oplossingen als extra lightrail-verbindingen en volautomatisch rijden.

20 april 2019
RET-Metro-SG3-op-Lijn-D---Hoogvliet

Het aantal reizigers in de Rotterdamse metro groeit zo hard, dat het railsysteem tegen de capaciteitsgrenzen aanloopt. Volgens vervoerder RET zijn erop korte termijn nog wel optimalisaties mogelijk, maar moet er op de langere termijn worden gekeken naar oplossingen als extra lightrail-verbindingen en volautomatisch rijden.

Verstedelijking

Dat meldt de RET in haar jaarverslag. In 2018 nam het aantal afgelegde reizigerskilometers op het metronetwerk 3,2% toe, meer dan de 2% waar mee gerekend wordt. RET-directeur Maurice Unck verwacht dat die groei ook in de toekomst doorzet. ‘Dat komt door verstedelijking en door de ambities van overheden om meer mensen in en om de stad het OV in te krijgen.’

Maatregelen

Om die groei op te vangen zijn er op korte termijn maatregelen nodig. Unck denkt dat dat kan door de inzet van extra spitstreinen op het drukste traject te verdubbelen van elke 10 naar elke 5 minuten. ‘Ook gaan we extra metro’s bijkopen om de frequentie op alle lijnen in het stadshart verder te verhogen.’

Ontsluiting

Maar op de langere termijn is er meer nodig. Samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag pleit de RET voor meer lightrail- of metroverbindingen. Zo willen ze een betere ontsluiting van het oostelijk deel van Rotterdam-Zuid door een nieuwe oeververbinding en de spoorlijnen naar Dordrecht en Den Haag met meer stations en hogere frequentie van treinverkeer, en op langere termijn een metrolijn.

Metrostellen

Ook het bestaande metronet moet aangepakt worden. De frequentie van de treinen moet op korte termijn omhoog naar één metro per tweeëneenhalve minuut. Dat kan nog net met het bestaande beveiligingssysteem, maar dan moeten er wel meer metrostellen bijkomen. De komende twee jaar wil de vervoerder gaan testen met hoogfrequent rijden.

Volautomatisch

Op de langere termijn moet het nog frequenter, naar elke minuut een trein, door metro’s volautomatisch te laten rijden. Dan houdt de metro zelf de afstand tot de voorligger bij, en wordt de snelheid aangepast aan de andere treinen in het netwerk. Op de Amsterdamse Noord-Zuidlijn wordt dit systeem al gebruikt, maar voor Rotterdam betekent dat een flinke aanpassing in beveiligingssystemen. Dat laatste kan een groot knelpunt worden. De Hoekse Lijn, de ombouw van de NS-spoorlijn naar Hoek van Holland tot een metrolijn rijdt nog steeds niet. De leverancier van het beveiligingssysteem heeft al meer dan een jaar problemen met de software.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie