Provincies vrezen verdwijnen regionaal ov in buitengebied
In de steden zullen trams, bussen en metro’s minder vaak rijden. Die vreest uiten de provincies en stadsregio’s in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (IenM).
In landelijke gebieden kan het regionale openbaar vervoer (ov) geheel verdwijnen. In de steden zullen trams, bussen en metro’s minder vaak rijden. Die vreest uiten de provincies en stadsregio’s in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (IenM).
Optelsom van bezuinigingen
Het IPO en de SkVV (Stadsregio's kader Verkeer en Vervoer) willen met Mansveld meerjarenafspraken maken over de financiering van het regionaal openbaar vervoer. Provincies en stadsregio’s, verantwoordelijk voor het regionaal openbaar vervoer, maken zich grote zorgen over de optelsom van een aantal financiële ontwikkelingen. Zo constateren zij dat er wordt bezuinigd op de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU). Deze korting loopt uiteindelijk op tot een structureel bedrag van circa 175 miljoen euro per jaar. Voor de drie grote stadsregio’s komt daar een bezuiniging van bijna 100 miljoen euro per jaar bovenop.
Afschaffen ov-studentenkaart
Tegelijkertijd stijgen de arbeidskosten in het ov harder dan de indexering van de BDU en leidt bovendien de afschaffing van de ov-studentenkaart tot minder inkomsten. In sommige regio's bestaan de inkomsten van het openbaar vervoer voor vele tientallen procenten uit het studentenkaartcontract, aldus IPO en SkVV in hun brief.
Bij elkaar opgeteld hebben deze maatregelen grote consequenties, stellen IPO en SkVV: de tekorten in het regionale openbaar vervoer worden zo ieder jaar groter. Dat betekent voor de ov-bedrijven kiezen uit verschillende kwaden: minder vervoer, minder kwaliteit of hogere ritprijzen.
Openbaar vervoer kan verdwijnen
De klappen zullen met name vallen in de landelijke gebieden, waar het openbaar vervoer geheel kan verdwijnen, stellen de briefschrijvers. ‘In stedelijke gebieden zal de frequentie achteruit gaan. Niet alleen doet dit de leefbaarheid geen goed, het schaadt ook de bereikbaarheid van en in de economische topregio's.’
Grens van financiële mogelijkheden
Ondertussen hebben de provincies en stadsregio’s op verzoek van de Tweede Kamer en het ministerie de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in toegankelijkheid van het ov voor specifieke doelgroepen, sociale veiligheid en chipkaart. Provincies en stadsregio’s staan zeker niet op voorhand onwelwillend tegenover dergelijke wensen, maken lopen wel tegen de grens van hun financiële mogelijkheden aan, stellen ze in hun brief. Om die reden willen ze de opgaven binnen het openbaar vervoer met de staatssecretaris bespreken om te kunnen komen ‘tot reële meerjarenafspraken, waarbij de verwachtingen op de financiële mogelijkheden zijn afgestemd.’
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nu is het bezuinigen (net als bij de privatisatie) en verwachten we dat de dienstverlening beter wordt?
Studenten gaan ze ook niet extra geld geven, terwijl de OVkaart bij invoer van hun beurs was afgetrokken. Dat zal echt niet leiden tot minder studenten die slechter presteren. Sowieso al moeilijk als student van het kleine beetje dat je krijgt rond te komen. Dat was in mijn studententijd al zo, en wordt elk jaar alleen maar erger.