Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincies eisen helderheid over giftreinen

De twee provincies en steden als Venlo, Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven willen weten waar ze zich op moeten voorbereiden als zich een calamiteit met een giftrein voordoet. De brief is reactie op het bericht van het ministerie dat 'de risicoplafonds' op het spoor worden overschreden.

26 juli 2016

Noord-Brabant, Limburg en een aantal gemeenten in die provincies willen weten hoeveel giftreinen over de Brabantroute rijden en om welke stoffen het precies gaat. Ze vragen dat in een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu).

Risicoplafonds overschreden
De twee provincies en steden als Venlo, Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven willen weten waar ze zich op moeten voorbereiden als zich een calamiteit met een giftrein voordoet. De brief is reactie op het bericht van het ministerie dat 'de risicoplafonds' op het spoor worden overschreden.

Gevaarlijke stoffen
'Van de geconstateerde overschrijding zijn wij erg geschrokken. Evenals van het feit dat door onjuiste registratie van gevaarlijke stoffen op emplacementen nog steeds niet bekend is om welke stoffen c.q. welke gevaren het precies gaat', zo staat in de brief. Met tijdelijke oprekking van de veiligheidsrisico's raakt het evenwicht tussen het economisch belang van het goederenvervoer en de risico's voor omwonenden uit balans, vinden de briefopstellers. Ze willen met Dijksma om tafel om maatregelen te nemen die de Brabantroute 'robuust en veiliger' maken.

Minder giftreinen

In mei 2013 ging het in het Belgische Wetteren, bij Gent, mis met een giftrein. De trein met zeven wagons ontspoorde en vloog in brand. Daardoor kwamen giftige stoffen met het bluswater in de riolering en het grondwater terecht. Sindsdien staat vergroting van de veiligheid op het spoor vooral bij de betrokken gemeenten hoog op de agenda. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Angenent
Het zou beter zijn de hysterische NL wetgeving voor het vervoer van chemicaliën over het spoor af te schaffen. Die wetgeving is door zijn complexiteit onuitvoerbaar en ondermijnt de positie van het spoorgoederenvervoer. Voor de goede orde: 80 procent van alle chemicaliën wordt vervoerd met "gifboten", 18 procent met "giftrucks" en niet meer dan 2 procent per trein. Statistieken laten zien dat spoorgoederenvervoer nog steeds een van de veiligste modaliteiten is, ook al is de beleving van de burger door het hysterische gemekker van de NL bestuurders (en media) geheel anders.



Verder vraag ik me af of dezelfde strenge regels ook worden gehandhaafd voor het goederenvervoer over de weg, dat tegenwoordig in handen is van "witte platen", vrachtwagens uit Oostbloklanden, bestuurd door overwerkte en oververmoeide chauffeurs die de NL regelgeving waarschijnlijk niet eens kunnen lezen. Luister naar de verkeersberichten en huiver over het aantal vrachtwagens dat dagelijks stilvalt op de snelweg, omvalt, door de middenberm rijdt of op files knalt. Lekker veilig...



De op Angelsaksische leest geschoeide NL wetgeving is vele malen strenger dan de Europese. Hoe kan het dat een trein die in Duitsland aan alle regels voldoet en volkomen veilig is, na het passeren van de grens plotseling een gevaar wordt vanwege allerlei onzinnige "risicoplafonds"? Wat is eigenlijk een risicoplafond? Een minieme kans dat er ooit eventueel iets kan gebeuren?



En over Wetteren: inderdaad een tragisch ongeluk, maar de problemen werden nog vergroot door de ondeskundige brandweer die meende deze brand te moeten blussen met water, dat vervolgens in het riool terecht kwam. Laten uitbranden was beter geweest.
Henk Angenent
Waarom staat er bij dit artikel overigens een foto van goederenwagens die worden gebruikt voor het vervoer van graan? Is dat tegenwoordig ook al giftig? ;-)
Huub
Waarom rijd goederen vervoer eigenlijk niet via de Betuwe lijn naar Duitsland?

Dat Nationale bestemmingen nog via het "oude spoor" lopen is prima maar voor internationaal verkeer richting het Oosten was de Betuwe route toch bedoeld?

Is het exploitatie tekort ook lager.

Henk Angenent
@ Huub - Waarom zouden goederentreinen alleen op de Betuweroute moeten rijden? Vrachtwagens zijn toch ook overal toegestaan - tot in de bebouwde kom van de kleinste dorpen en steden?
Advertentie