Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincies: 'Bestuurlijk toezicht onuitvoerbaar'

Brandbrief IPO naar parlement: Als het mis gaat met asbest of brand, kunnen provincies niet verantwoordelijk worden gehouden.

03 oktober 2012

Provincies kunnen onmogelijk uitvoering geven aan de wet Revitalisering Generiek Toezicht, die gisteren in werking is getreden. Ze hebben voor hun nieuwe toezichtstaak onvoldoende geld gekregen. Als het toezicht faalt, kan niemand naar de provincies wijzen, melden de provincies aan de Eerste en Tweede Kamer.

Provincies nemen interbestuurlijk toezicht over
Met de nieuwe wet nemen de provincies het Interbestuurlijk toezicht (IBT) over van de voormalig VROM Inspectie (VI). Het toezicht op gemeenten en waterschappen op het terrein van milieu en ruimtelijke ordening komt bij de provincies te liggen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verwijdering en verwerking van asbest, brandveiligheid bij opslag gevaarlijke stoffen, risicovolle inrichtingen, constructieve veiligheid, brandveiligheid en de handhaving van bestemmingsplannen. Een ingrijpende stelselherziening, waaraan sinds 2009 door de drie overheden intensief is gewerkt.

Kabinet heeft compensatie toegezegd
Volgens het IPO is door het kabinet toegezegd dat de provincies worden gecompenseerd voor de nieuwe taken. Samen met de VI is geïnventariseerd wat de omvang van de nieuwe taken is.

Gemeenten voldoen niet aan criteria
Provincies hebben berekend dat ze gezamenlijk dertig formatieplaatsen nodig hebben, voorlopig aangevuld met twaalf vanwege het feit dat op een aantal risicogebieden uitvoeringstekorten zijn omdat gemeenten nog niet voldoen aan de wettelijke criteria, zo meldt het IPO. ‘Het ministerie van Infrastructuur en Milieu biedt de provincies echter maar zes fte aan, wat neerkomt op een halve formatieplaats per provincie. En wat de provincies met deze zeer beperkte mankracht geacht worden te doen, en vooral niet te doen, is nu de grote vraag.’

IPO waarschuwt voor risico’s

In een brandbrief aan de Eerste en Tweede Kamer wijst het IPO op een ‘dreigende risicovolle situatie’. IPO-woordvoerder Sander Hage: ‘Als er straks iets mis gaat met asbest of brand, dan is dat te verklaren door deze actie van het Rijk. Dat moet het parlement weten. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor een goede uitvoering van de wet.’

Een unicum
Volgens het Interprovinciaal Overleg (IPO) is het ‘een unicum’ dat de provincies een wet moeten uitvoeren waarbij het onduidelijk is wat van hun als toezichthouder wordt verwacht. Het IPO gaat wel met de beperkte menskracht aan de slag, zegt Hage. ‘Dat is onze taak.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frank van Unen / Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit
Wat heeft het voor zin gedetailleerde regelgeving te maken als vervolgens toezicht niet plaatsvindt? Het is zinloos.

Mijn standpunt is dan ook: maak slechts regels die ook gehandhaafd gaan worden.
Pieter Groenewoud / raadsvolger GL in Rheden en consultant MWH
Uit dit artikel is duidelijk dat waar de cie Mans aanspoorde tot veel adequater toezicht en handhaving, waartoe o.a. de vorming van RUD's de mogelijkheid moest geven, en vermoedelijk ook de hier beschreven delegatie van dit soort taken naar provincies, in de praktijk er niets van wat beoogd werd in het verschiet ligt.

Mans is namelijk vermengd met kostenbesparing en dat gaat gewoon niet samen.

Als consultant zie ik hoe uiterst complex toezicht en handhaving is, niet omdat de ondernemer geneigd is tot het goede, maar tot het optimaliseren van zijn winst. Toezicht en handhaving vereist uiterst professionele medewerkers, in voldoende aantal, ingebed in een goed draaiende organisatie, die zicht heeft op wat er speelt.

Als we daar niet de middelen voor vrij willen maken, zullen we later op de koffie komen.
Advertentie