Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Participatiemaatschappij vraagt nieuw businessmodel

Het boek 'Nieuwe Business Modellen; samen werken aan waardecreatie' is een relevant boek voor (lokale) overheden: het geeft een antwoord op de veranderende samenleving – de participatiemaatschappij - en een ander denkkader voor het creëren van nieuwe mogelijkheden om overheidstaken op een effectieve en efficiënte manier uit te voeren.

22 mei 2015

Nu de participatiemaatschappij formeel regeringsbeleid is geworden, moeten maatschappelijke initiatieven nodig worden verlost van hun liefdadigheidsimago. Georganiseerde burenzorg, stadstuinieren en windcoöperaties hebben tenslotte waarden; sociaal, ecologisch én economisch.

Oplossing voor maatschappelijke problemen

Maar hoe meet je de waarden, die zo belangrijk zijn voor de nieuwe economie? Het boek Nieuwe Business Modellen; samen werken aan waardecreatie probeert daar een antwoord op te geven. Het boek is het resultaat van drie jaar onderzoek onder leiding van Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen op de Radboud Universiteit Nijmegen. Veertig co-auteurs schreven eraan mee. Volgens Jonker is het een ‘doe-het-zelfmethode’ om aan de slag te gaan met een businessmodel waarin niet de euro’s centraal staan, maar investeren in elkaar en delen in opbrengsten. Op die manier kunnen nieuwe businessmodellen een oplossing bieden voor maatschappelijke problemen en de omslag te maken naar een nieuwe economie, hoopt Jonker.

Antwoord voor lokale overheden

Een relevant boek voor (lokale) overheden, stelt co-auteur Erik van den Oord. ‘Het boek geeft een antwoord op de veranderende samenleving – de participatiemaatschappij - en een ander denkkader voor het creëren van nieuwe mogelijkheden om overheidstaken op een effectieve en efficiënte manier uit te voeren.’ Als voorbeeld noemt hij windmolencoöperatie waarvan burgers, lokale bedrijven en organisaties lid zijn. Belastinggeld dat anders naar grote energiebedrijven zou gaan, vloeit nu in een fonds om projecten op het vlak van leefbaarheid en klimaat te realiseren.


Gemeenten geen keus

Bovendien wordt er meer draagvlak gerealiseerd voor het realiseren van duurzame energie – het voorkomt kostbare planschadeclaims voor de gemeente - en wordt er gewerkt aan de bewustwording van inwoners op het vlak van energiebesparing, stelt Van den Oord. Gemeenten hebben volgens hem geen andere keus dan mee te gaan in de nieuwe businessmodellen. ‘Als een gemeente blijft doen wat ze deed, dan krijgt ze ook wat ze kreeg. Dan loopt ze vast. Dan heeft ze geen antwoord op de veranderende samenleving en creëert ze geen nieuwe mogelijkheden om haar taken op een effectieve en efficiënte manier uit te voeren.’

Het boek kost 39,50 euro en is te bestellen via www.nieuwebusinessmodellen.info

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Sombere reactie: hoe dan ook, het investeren in elkaar en samen opbrengsten delen..de centjes komen bij de bevolking en kleine ondernemers vandaan. En als de gemeente dan toch nog - ondanks de participerende bezuiniging - centjes nodig heeft, is daar wel weer een slim participerende politieke vertegenwoordiger in de raad die een diepere (weliswaar participerende) gedachte heeft....en een verhoging van gemeentelijke retributieën of weet voor te stellen....De centrale overheid heeft dat al lang laten zien. Gemeenten én burgers/ondernemers leren niet snel
Rini Biemans / directeur Creatief Beheer
Fantastisch, ben benieuwd, gaan het kopen. Kennen jullie deze al; het gemeenschapsfonds (community bond) van de Tuinman(m/v) inclusieve impactbond 2.0 waarbij het rendement terugvloeit naar bewoners en dus zowel onderhoud als welzijn van een kostenpost in een investeringsmodel veranderd... www.tuinmanindewijk.nl
Arno Kleine Staarman / Projectmanager Ruimtelijke Ontwikkeling
Schetst Jan Jonker als hoogleraar duurzaam ondernemen "slechts" hoop of nieuwe werkelijkheid in het boek "Nieuwe Business Modellen; samen werken aan waardecreatie" ? @Saskia Buitelaar
Advertentie