of 59236 LinkedIn

Parkeren in Gouda vier keer zo duur

Wie een parkeervergunning heeft in de binnenstad van Gouda betaalt daar over twee jaar vier keer zoveel voor als nu: van 60 euro per jaar in 2010 naar 240 euro in 2013. Collegepartij VVD, traditioneel vriend van de automobilist, ondersteunt de maatregel.
4 reacties
Wie een parkeervergunning heeft in de binnenstad van Gouda betaalt daar over twee jaar vier keer zoveel voor als nu: van 60 euro per jaar in 2010 naar 240 euro in 2013. Collegepartij VVD, traditioneel vriend van de automobilist, ondersteunt de maatregel.

1000 euro
De gemeente wil de extra inkomsten gebruiken voor de aanleg en het onderhoud van 130 nieuwe parkeerplaatsen op Klein Amerika, een terrein net buiten het centrum. Daar moeten ook vergunninghouders van een tweede auto gaan parkeren. Zij die in de binnenstad wonen moeten in 2012 maar liefst 1000 euro voor een vergunning gaan betalen. 

Koopje
‘De aanpassingen zijn uiteraard minder plezierig. Toch zijn ze noodzakelijk om de parkeerproblemen aan te kunnen pakken’, schrijft de gemeente vergoelijkend in het persbericht. En: ‘Na de verhoging betaalt een vergunninghouder uiteindelijk minder dan 1 euro per dag voor het parkeren van de eerste auto.’ Gemeentewoordvoerder Peter Oet wijst erop dat ook Gouda door de crisis in zwaar weer zit en moet bezuinigen. ‘En vergeleken met andere steden is dit tarief een koopje.’

Parkeerdruk
De maatregelen moeten de parkeerdruk in de binnenstad van Gouda verminderen. Oet: ‘De laatste jaren kwamen er steeds meer auto’s bij. Er zijn meer vergunningen dan parkeerplekken.’ De parkeerdiscussie speelt al vanaf 2004, toen het Parkeerbeleidsplan 2005-2015 is gemaakt. In 2009 besloot de gemeente tot invoering van het zogenoemde ‘mixed parkeren’, waardoor parkeerplaatsen toegankelijk zijn voor zowel bewoners als bezoekers. Toch zijn nog 100 extra parkeerplaatsen in het centrum nodig. Tweede autobezitters moeten verkassen. ‘Er komt dan meer ruimte voor bezoekers.’

VVD
Precies de reden waarom “autopartij” VVD (ook collegepartij) voor de tariefverhoging is. Fractievoorzitter Laura Werger: ‘Het was kiezen tussen plekken voor twee vergunninghouders of voor het winkelend publiek. We kozen ervoor de ondernemers in het centrum te helpen.’ Ze wijst op afspraken voor meer parkeerdekken, onder meer bij het station. ‘En vroeger had je vier verschillende vergunningen, nu nog maar een.’

Discussie
Volgens Werger moeten de nieuwe parkeertarieven kostendekkend zijn. ‘Het geld is voor nieuwe parkeerplekken en het onderhoud, maar ook voor cameratoezicht.’ Ze vindt een stijging naar 144 euro niet eens heel veel. ‘Maar ik geef toe dat het een groot bedrag is. Aan de andere kant: een parkeerplaats kopen kost 30.000 euro. Huren kost 1000 tot 1500 euro. Dat is precies de prijs voor een tweede parkeervergunning.’ En bewoners kunnen voor 144 euro overal parkeren, zelfs bij de voordeur van winkels. Maar over de volgende verhoging naar 240 euro is Werger minder te spreken. ‘Daar wil ik nog wel even met de wethouder over discussiëren.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door s op
gebruik de hardwerkende burger maar weer als melkkoe
kunnen we het geld voor onze allochtone jongeren er niet voor gebruiken tonnen gaan daar heen
Door H. Wiersma (gepens.) op
@P. Bewoners van de binnenstad hebben veel overlast van winkelende bezoekers en uitgaand publiek. Vanwege de grote hoeveelheid boodschappen moeten ook zij vaak de auto pakken. De gesuggereerde voordelen zijn er nauwelijks. Er zijn meer nadelen dan voordelen. Daarom is het redelijker dat iedereen meebetaalt!
Door P op
Hoezo iedereen op laten draaien?

Parkeren is nou eenmaal een nadeel van in een binnenstad wonen. Het voordeel is dat alles op loopafstand is.

Wanneer een Gouwenaar met z'n auto naar de binnensrtad wil moet hij ook nog eens flink betalen terwijl zijn binnenstad Gouwenaar er met een koopje vanf komt...
Door H. Wiersma (gepens.) op
Het lijkt redelijker om alle Gouwenaren mee te laten betalen aan de parkeerproblemen in de binnenstad dan voornamelijk de binnenstedelingen op te laten draaien met extra kosten. Zo crëer je ongelijke behandeling binnen je gemeente.Overigens is het wel juist om in deze situatie huishoudens met twee of meer auto's zwaarder te belasten. Met een hartelijke groet aan Laura!