of 59045 LinkedIn

'Overheid moet investeren in communicatie tussen auto en wegkant'

De overheid zou meer moeten investeren in toepassingen met short range infrastructuur, vindt een denktank.

De overheid moet meer investeren in short-range infrastructuur. Daar zijn zeker enkele tientallen miljoenen euro’s voor nodig. Dit stelt een denktank van specialisten uit de overheid en de industrie op Verkeersnet.nl.

Praten met wegkant

De denktank deed onderzoek naar short-range infrastructuren in opdracht van het Platform Beter Benutten. Met short-range infrastructuren kunnen auto’s communiceren met de wegkant. Er kan informatie worden uitgewisseld die nodig is voor parkeerplaatsverwijssystemen, dynamische maximum snelheden, groene golven en het regelen van stoplichten op kruispunten.

Proefprojecten
De denktank stelt dat de inspanningen van de overheid tot nu toe blijft steken in proefprojecten, zoals Brabant-in-car III en Spookfiles, maar deze projecten maken te weinig gebruik van de mogelijkheden van short-range infrastructuren. Daarbij eindigen projecten vaak als de subsidie stopt.

Launching partners
Om dergelijke systeem op grote schaal te introduceren zouden de gezamenlijke overheden en wegbeheerders launching partners voor de wegkant-infrastructuur moeten worden. Om een stevige impuls aan deze toepassingen te geven, is volgens de denktank enkele tientallen miljoenen van de overheid nodig.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door H. Wiersma (gepens) op
Als er sprake is van adviserende ambtenaren/specialisten en deskundigen van de industrie in één denktank dan gaan bij mij rode lampen branden. Er zijn al teveel slechte voorbeelden van dergelijke adviezen (gevaarlijke speeltoestellen, wegenbeveiliging, betaald rijden op autowegen, gebruik van (slechte) voorraden spaarlampen e.d.). Er spelen gewoon teveel eigen belangen voor de industrie in dit soort situatie. Oppassen derhalve met dit soort adviezen en liever anders organiseren.
Door Ronald Adams (Projectmanager Praktijkproef Amsterdam) op
Het meerjarige en publiek/private samenwerkingsproject Praktijkproef Amsterdam is juist bedoeld om de integratie van wegkant en in car grootschalig te beproeven. Afhankelijk van de (positieve) effecten zal vervolgens een uitrol plaatsvinden.

http://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/innovatie …