Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Oost-Nederland zet alles op alles tegen goederenspoor

Actiegroepen in Oost-Nederland komen massaal in actie tegen het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland, waarover de Kamer binnekort besluit

16 november 2013

Actiegroepen in Oost-Nederland zetten de komende weken nog een keer alles op alles om de Tweede Kamer op andere gedachten te brengen over de afwikkeling van het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland. De Kamer praat op 25 november over het meerjarenprogramma voor infrastructuur (MIRT), waar de goederenspoorlijn deel van uitmaakt.

30 treinen per dag
Langs het beoogde tracé tussen Arnhem en Enschede wonen ongeveer 75.000 mensen. Er zouden zo'n 30 goederentreinen per dag door het gebied moeten gaan rijden. Actievoerders, gemeenten en provincies vrezen voor te veel geluidshinder en voor de veiligheid. Nadat vorige week op de voorgenomen spoorverbinding bij Borne een goederentrein ontspoorde, wezen politieke partijen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur nog eens op de gevaren. ,,Nu zat er zand en grind in de trein, maar wat als deze trein geladen was geweest met giftige stoffen en in een woonwijk was ontspoord?'', zo benadrukten de tegenstanders.

Geluidswal splijt dorp
Inwoners van Rheden bouwen zaterdagmiddag in De Steeg een stukje geluidswal na, zoals dat straks langs de IJssellijn nodig is. De muur van 4 meter hoog splijt het dorp in twee stukken. Zes van de zeven dorpen van Rheden liggen aan de voorgenomen goederenlijn. De gemeente denkt dat trillingsschade aan de huizen langs het spoor onvermijdelijk is. De hoogste bestuursrechter heeft vorige maand gezegd dat het ministerie verkeerde cijfers heeft gebruikt om trillingshinder bij spoorbesluiten vast te stellen.

Alternatieven onbesproken
Actiegroep RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) biedt de Tweede Kamer dinsdag een petitie tegen de intensivering van bestaand spoor in Oost-Nederland aan. De stichting Spoorhinder organiseert op 22 november in Arnhem een symposium, waar '5 onbesproken alternatieven' aan de orde komen. Oplossingen als meer vervoer over water, snelheidsmaatregelen en andere tracé's worden voorgelegd aan belangehe bbendepartijen als het Havenbedrijf, Koninklijke Schuttevaer en transportorganisaties.

Reacties: 33

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hupsel
Provincies: extra Betuweroute

vrijdag 22 nov 2013, 13:09 (Update: 22-11-13, 16:32)

»

Komt er bij Elst een afslag naar Oldenzaal?ke1jer / Flickr - Creative Commons by-nc-sa

Door redacteur Ardy Stemerding

De provincies Gelderland en Overijssel gaan samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoek doen naar de aanleg van een nieuwe noordelijke aansluiting op de Betuweroute. Ze vinden dat het kabinet veel te veel focust op lokale aanpassingen van het bestaande spoor.

Staatssecretaris Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu wil de verwachte toename van het aantal goederentreinen opvangen via de bestaande spoorlijnen. Uiterlijk juni 2014 besluit ze welk traject tussen Elst en Oldenzaal daarvoor geschikt wordt gemaakt.

Alleen lasten

"De aanpassingen van Mansveld zijn duur en verminderen de overlast maar beperkt", zegt Jaap Jelle Feenstra van het Havenbedrijf. "Ook is de capaciteit van het bestaande spoor beperkt. Wij willen maximale capaciteit combineren met minimale overlast."

De provincies steunen het initiatief van het Havenbedrijf om samen naar een nieuwe tracé te zoeken. "Zoals de plannen er nu liggen hebben wij alleen de lasten van het goederenvervoer", zegt gedeputeerde Conny Bieze (VVD) van de provincie Gelderland.

Ook bewoners in de regio verwachten dat het voorstel van Mansveld leidt tot overlast. Ze vrezen trillingen en geluidshinder van de extra treinen. Een nieuwe goederenspoorlijn zien veel bewoners wel zitten, omdat die minder door bewoond gebied zal gaan en bijvoorbeeld langs de snelweg kan komen te liggen.

Voordelen

Gedeputeerde Bieze: "In eerdere onderzoeken werd alleen naar de kosten gekeken van de aanleg van een nieuwe spoorlijn. Het Havenbedrijf wil nu de eigen expertise inzetten om te kijken wat de kansen voor de regio zijn." De provincie hoopt met bijvoorbeeld de aanleg van goederenterminals te kunnen profiteren van het goederenvervoer door de regio.

Een woordvoerder van de provincie Overijssel laat weten dat de nieuwe goederenlijn kan worden aangelegd als uit het onderzoek zal blijken dat die veiliger is dan aanpassing van het bestaande spoor. Ook vindt de provincie dat de overlast door treinen op de lijn kleiner moet zijn dan bij de plannen van Mansveld.

Eerdere plannen

In 1998 sneuvelde een plan om een noordelijke tak aan te leggen van de Betuweroute. In 2012 is de optie van een nieuwe goederenlijn opnieuw bestudeerd. Toen concludeerde het kabinet dat een nieuwe goederenlijn pas nodig is in 2040. Tot die tijd is er op het bestaande spoor voldoende capaciteit.

Uit dat onderzoek bleek ook dat de aanleg van een geheel nieuwe lijn veel kostbaarder is dan aanpassing van het bestaande spoor. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor zijn geraamd op maximaal 530 miljoen euro. Een nieuwe lijn kost minimaal 1,4 miljard.

Meebetalen

Havenbedrijf en provincie wijzen voor de financiering van de lijn in eerste instantie naar de overheid. Ze sluiten echter niet uit dat zij meebetalen als de aanleg daardoor versneld kan worden en voldoende oplevert.

Eerder werden acht nieuwe trajecten onderzocht. De goedkoopste variant is een lijn langs de A18/N18 vanaf Zevenaar langs de grens naar Oldenzaal.

Mansveld

Staatssecretaris Mansveld laat in een reactie weten het kabinet verantwoord met middelen moet omgaan. Ze vindt het onverstandig om miljarden te investeren terwijl er voldoende capiciteit op het bestaande spoor is.

Reacties via ardy.stemerding@nos.nl







http://nos.nl/artikel/578063-provincies-extra-be …







Waarnemer
De protesterende burgers en gemeenten zien liever dat er 300 vrachtwagens, met ook giftige stoffen door hun dorpen rijden in plaats van 30 treinen per dag. De kans op een ongeval is op het spoor velen malen kleiner dan op de weg. Uiteraard rijden er meer treinen door bepaalde gebieden en dorpen in het Oosten. Maar het vervoer is belangrijk voor onze economie en doorvoer. Aangezien de gemeenten en protesterende burgers daar geen direct profijt van hebben protesteren ze maar. Ach.. we gaan weer over tot de orde van de dag. We zetten weer 100 km aan gezichtsvervuilende en dure geluidswallen neer en men is tevreden. Uit diverse onderzoeken van Prorail blijkt dat de schade aan huizen door (goederen)treinen reuze meevalt. Velen spoortrajecten liggen er al langer dan vandaag. Blijkbaar vinden omwonenden het vreemd dat er treinen overheen rijden...
Rogier
Hele rake reactie van Waarnemer. Overlast van spoorvervoer is zwaar overtrokken en gebaseerd op angstbeelden. 1 trein per uur extra (als dat overigens ooit gehaald wordt), waar hebben we het over. Bovendien wordt spoorvervoer aan de bronkant ook steeds stiller en zijn de meeste huizen in NL zo goed geisoleerd dat je binnen niets hoort. En idd, die spoorlijnen liggen er allang. Uberhaupt vreemd dat hier in Den Haag besluitvorming voor nodig is. Gewoon toedelen/inplannen die ritten, zonder toets aan die draak van een wet geluidshinder waardoor heel NL verpest wordt met die afschuwelijke en dure geluidsschermen. Gebruik dat geld voor echte problemen in de wereld.
Pierre
En in de Randstad rijden er zeker geen treinen of rijden er vrachtwagen met gevaarlijke stoffen langs woonwijken? Barendrecht, Rotterdam,Dordrecht? A 15,16 etc. NIMBY...
Laten we dan ook maar stoppen met subsidie voor werkgelegenheid in het Oosten.
Jeroen van Oort / Fractievoorzitter CDA Delft
Meer goederenvervoer naar en door het oosten is van wezenlijk belang voor de sterk achterblijvende werkgelegenheid in het oosten van het land en bovendien ook voor de goederenafhandeling in de havens in het westen.
Natuurlijk moet rekening gehouden worden met bewoners, met overlast die veroorzaakt wordt door treinen. Maar mensen die vinden dat er overlast is, moeten ook rekening houden met de werkgelegenheid en het milieu.
De mensen die tegen deze intensivering van het spoorgebruik zijn moeten de werklozen in de regio maar eens uitleggen waarom zij tegen het creeren van nieuwe banen zijn. En ze moeten de mensen die ziek worden van uitlaatgassen maar eens uitleggen waarom zij vinden dat relatief schoon treinvervoer zou moeten worden tegengehouden.
Door meer treinverkeer toe te laten komt het oosten van het land aanzienlijk dichter bij de Randstad te liggen. Dat is belangrijk om het oosten mee te nemen in de groei. Wel doen dus, met hier en daar noodzakelijke maatregelen om overlast tegen te gaan, dat dan wel.
Toon
Je kunt ook een nieuw spoor langs de nieuwe N18 aanleggen.



Veel goedkoper en tevens veiliger omdat dit nieuwe tracé niet door dorp kernen gaat !!!





actualisatie 2012 Movares de goedkoopste variant E ook wel “Noordtak Betuwelijn” genoemd.



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten …



was al in 1998 bekend bij GS van Gelderland





http://home.planet.nl/~bos00321/projecten/dolfij …
Rogier
Tuurlijk, een nieuw spoorlijn voor 30 treinen per dag, en dat om een extreem zeer laag risico uit te sluiten... 1 betuwelijn was duur genoeg.

Toon
een nieuw spoorlijn voor 30 treinen per dag is wel de goedkoopste variant als je goed lees!!!



http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten …





Trouwens de capaciteit wordt na 2020 verhoogd, dus een nieuw tracé zal in de toekomst vooral na 2020 lonend zijn !!!
Hupsel
Rogier beide provincies waren het in 2010 nog eens over nieuwe noordtak Betuwe spoor , dus niet door woonkernen !!!



http://www.logistiek.nl/Distributie/multimodaal- …
Hupsel
www.logistiek.nl Nieuws 2010





Provincies willen noordtak Betuweroute



0 273 Distributie





De provincies Gelderland en Overijssel willen dat er alsnog een noordtak van de Betuweroute komt om het toenemende goederenvervoer op te vangen. Overijssels gedeputeerde Job Klaasen zegt in Trouw dat de provinciebesturen hierover volgende maand overleg voeren met minister Eurlings van Verkeer.

Gelderland en Overijssel willen een noordtak van de Betuweroute.



Een Betuweroute-noord kan volgens Klaasen de toenemende goederenstroom opvangen die ontstaat na de oplevering van de Tweede Maasvlakte bij de haven van Rotterdam. Bovendien ontlast een nieuwe goederenspoorlijn de dorpen en steden aan bestaande spoorlijnen.







Protesten



De lobby voor de Betuweroute-noord vloeit voort uit Gelderse en Overijsselse protesten tegen kabinetsplannen om belangrijke transportroutes voor treinen naar Oost-Nederland te verplaatsen. Zo creëert het kabinet ruimte op Randstedelijke spoorlijnen voor intensief gebruik door personentreinen. Goederentreinen rijden nog steeds dwars door Overijsselse en Gelderse dorpen en steden, waaronder Arnhem, Deventer, Hengelo, Zutphen en Zwolle.







Onnodig



De noordelijke vertakking van de Betuweroute, die hieraan een eind zou maken, werd in 1999 uit de plannen geschrapt door toenmalig minister Netelenbos van verkeer en waterstaat, omdat een nieuw tracé van het Gelderse Elst naar Oldenzaal tot zeker 2015 onnodig zou zijn.



Die behoefte ontstaat de komende jaren toch, vinden Gelderland en Overijssel nu. "De bestaande Betuweroute zit in 2020 tjokvol", zegt Klaasen in Trouw. "De wereld van nu blijft niet dezelfde. Het autoverkeer blijft groeien en ook het personenvervoer per spoor. Ik verwacht door de Tweede Maasvlakte nog meer drukte op het wegennet." De Betuwelijn loopt nu van Dordrecht tot Elst.





door Bas Dijkhuizen 4 jan 2010
Toon
Rogier denk ook even aan als je nu nog 30 goederen treinen toelaat over bestaande spoor dan ook vertragend werking heeft op zie:





http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Post …



Dus heden gelijk maar een noordtak langs nieuwe N18 aanleggen , blijkt meestal goedkoper te zijn dan wachten tot 2040 .



PS immers in 2004 koste een nieuwe tracé N18 van Enschede tot harreveld 300 miljoen heden kost het stukje Enschede Groenlo 317 miljoen dus wachten kost veel geld.



Hannes Haganum / kritisch lezer
De actiegroep RONA bestaat in ieder geval wel uit luidruchtige, maar niet bepaald intelligente mensen. Wie zich interesseert voor vervoer, ontdekt al snel dat goederenvervoer per spoor één van de meest veilige en efficiëntste vormen van transport is. Bovendien heeft dit land op onverantwoorde wijze ooit bijna 10 miljard geïnvesteerd in de Betuwe Goederenlijn, die maar voor de helft operationeel is. De sukkels uit Oost-Nederland zijn kennelijk zo polderblind dat ze niet even in Duitsland gaan kijken voor een deskundige oriëntatie. Vrij dom als je in Oost-Nederland woont. Op de snelweg, in hun personenautootje, staren ze zich dom blind op hun routeplannertje, kijken nooit om zich heen. Onze snelwegen zitten namelijk vol met rijdende bommen, steeds vaker bestuurd door ongediplomeerde Poolse of Bulgaarse chauffeurs die voor 7 euro per uur rijden. Wie op de rivieren of de kanalen kijkt, ziet ook daar schepen met chemicaliën of gas varen. Feitelijk wordt de binnenvaart zwaar gesubsidieerd door de overheid, want er worden nauwelijks gebruikersbijdragen gevraagd. De Inspectie voor de Leefomgeving produceert wel veel papier, maar ontbreekt het totaal aan kennis en kunde om het transport te controleren. In spoorvervoer wordt - behalve in soms overbodige infrastructuur - juist te weinig geïnvesteerd. Met name door technische innovatie van het materieel kan het geluid sterk gereduceerd worden, maar hierin wordt niet geïnvesteerd door de lakse overheid. Kijk, als we geen potverterend en subsidievretend nachtwakersstaatje van pensionado's en uitkeringstrekkerstrekkers willen worden, zullen we wel moeten investeren en innoveren. Hiervoor is geld voor onderzoek en speurwerk nodig. In de spoorwegsector liggen briljante kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Ik hoop verder niet dat RONA subsidie ontvangt uit de pot Ontwikkelingsgelden voor Achtergebleven Gebieden. Ik gun de suffige pensionado's ook graag een zinvollere activiteit.

Waarnemer
Pakkende reactie van Hannes Haganium. Nogal vreemde voorstellen om een spoorlijn aan te leggen voor 30 treinen per dag. Dat zijn 15 treinen per dag, per richting, erg weinig. Protesterende burgers en gemeenten willen liever dat er een aparte spoorverbinding komt of andere maatregelen. Zolang de treinen maar niet door hun dorpjes rijden en de anderen het gelag betalen is het goed. Ook de voorstellen voor een nieuwe spoorlijn raken kant noch wal en treinen zijn in Nederland zo'n beetje het veiligste vervoermiddel. Het lijkt mij verstandiger om in de huidge infrastructuur te investeren, zoals inhaalsporen aanleggen of spoorverdubbeling.



Ik verbaas mijzelf niet meer over dit soort zaken. Het is aan de orde van de dag. Sommige gemeenten worden liever helemaal uitgesloten van de samenleving. Ook leuk om aan te halen is bijvoorbeeld het beleid van Prorail. Op dit moment worden in heel Nederland talloze wissels gesaneerd. De bedoeling is om de helft van de wissels in Nederland te verwijderen (4000 stuks van totaal 8000). Hierdoor zal het vervoer per spoor minder flexibel worden en dan is het mogelijk dat goederentreinen ook voor vertragingen gaan zorgen. Een voorbeeld, bij Utrecht gaan 130 van de 200 wissels verwijnen., Gevolg is dat er bijna geen uitwijk mogelijkheden meer zijn. Op deze manier vergallen we ook weer het vervoer per spoor. Wat we hebben opgebouwd breken we zoals bijna altijd in dit land, weer af. Ronduit lachwekkend...
Toon
@ Hannes Haganum je kunt wel denken dat Betuwe Goederenlijn in Duitsland ooit klaar zal zijn dat je dan alles hierover gaat dan heb je het goed mis. Immers Duitsland heeft een contract met nederland met daarin een verplichte noordtak omdat Duitse spoor het in roergebied NOOIT alles aan kan ook niet na 2040 !!!





zie afspraak !!!



15 mrt 2010

Nieuws







Duitse tak Betuweroute komt in gevaar



1 175 Distributie





De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven. Opdrachtgever Deutsche Bahn mist vanaf 2011 jaarlijks een half miljard euro om al zijn spoorplannen te kunnen realiseren, meldt bouwvakblad Cobouw.

De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven



Topman Rüdiger Grube van spoorwegbedrijf Deutsche Bahn heeft de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend hoeveel geld hij komende jaren tekort komt. Tot volgend jaar zijn de potten goed gevuld vanwege de twee conjunctuurprogramma's waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt.







Miljarden tekort



Voor de periode vanaf 2012 bestaan weliswaar grote ambities maar zijn voor de noodzakelijke investeringen in de begroting geen reserveringen opgenomen. In de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct. Te meer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma's vanwege de crisis strenge bezuinigingen noodzakelijk zullen zijn







Afspraken



Nederland en Duitsland hebben in 2005 afspraken gemaakt over het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, dat in 2012 klaar zou moeten zijn. De Duitsers hebben tot taak om op het traject van Emmerich naar Oberhausen een derde spoor aan te leggen. Door de komst van het derde spoor kunnen de snelle reizigerstreinen (vooral de ICE's) over dit extra spoor, de goederen- en normale reizigerstreinen kunnen dan op de andere twee sporen.







Verdrag



Daarbij moeten garanties worden geboden voor de bestrijding van geluidsoverlast. Dit aspect speelde ook in Nederland een grote rol bij de planning van de Betuweroute. De vroegst haalbare termijn om het traject Emmerich - Duisburg op het gewenste niveau te brengen, is verschoven naar 2012, in weerwil van het Verdrag van Warnemünde uit 1992 waarin Nederland en Duitsland afspraken hebben gemaakt over de coördinatie van de uitbouw van hun spoorwegen.







Duitsland verplichtte zich onder andere tot uitbreiding van de verbinding via Emmerich - Oberhausen, terwijl Nederland zich verplichtte tot het aanleggen en verbeteren van verbindingen tussen de Betuweroute en de grensovergangen Oldenzaal en Venlo (de Noordtak en de Zuidtak).

Hans
Leg een nieuw spoor langs A18 dan is er gelijk geld voor tweede deel waarvoor heden 200 miljoen ontbreekt , dit zal door gelijktijdig weg en spoor aanbesteding goedkoper maken zowel variant E spoor als 2x2 baans A18

http://www.tubantia.nl/regio/nieuwe-twenteroute- …



Bij Groenlo sluit de nieuwe Twenteroute weer aan op het bestaande tracé. Tot Varsseveld wordt de N18 slechts verbeterd: voor een geheel nieuw tracé daar was geen geld.







Hans
De Goedkoopste en beste keuze laten ze vallen ???





PHS-goederenstudies 2012



Actualisatie NOV-studie uit 1998







http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_procedure …
MSchiethart
Zie de luchtbeelden http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1378 … - AVRO's Kunstuur over Klarendal en zie zelf dat er een veelvoud van 75 duizend mensen langs het spoor woont. (De spoorlijn en de treinen komen veelvudig in beeld.) Arnhem-Noord alleen al zo'n 85 duizend. Velp 20, ga zo maar door.



Bovendien is het een denkfout dat Duitsland mee zal werken aan concurrentie voor o.a. Bremen en Hamburg. Schultz weet niet eens dat zij in Düsseldorf en Hannover moet zijn voor afspraken. Niet in Berlijn.



Helaas ontbreekt het onze politici en bestuurders aan enig besef van de staatsinrichting van de Bondsrepubliek Duitsland.
MSchiethart
Excuses; dit is de aflevering met Klarendal:



http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1379 …



Uitzending gemist nam mij bij de neus. Aflevering 9 nov. staat op de pagina van 16 nov.
Hupsel
Provincies en Havenbedrijf zeggen dat de aanleg van een enkele spoorlijn al mogelijk is vanaf 1,4 miljard.



De provincies willen meebetalen aan de aanleg van een nieuwe lijn als dat voldoende oplevert voor de regio.



http://nos.nl/artikel/579177-mansveld-biedt-oost …
Toon
De minister heeft dat toegezegd in een gesprek met onder meer provincies en gemeenten. Zij zijn tegen de toename van goederentreinen over het bestaande spoor tussen Arnhem en Oldenzaal als de overlast van trillingen en geluid voor omwonenden toeneemt. Ook mogen reizigers niet de dupe worden.





http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/1233 …







Dus er is maar 1 variant / oplossing die overblijft nieuwe noordtak langs nieuwe N18 variant E2



http://www.centrumpp.nl/Images/kst-32404-57%20br …
Waarnemer
Ronald, ik ben zeer benieuwd of deze verbinding er daadwerkelijk komt. Dit vind ik zelf een slecht en geldverslindend plan. Omdat er enkele burgers en gemeenten klagen moeten anderen het gelag maar weer betalen terwijl uitbreiding van de huidige infrastructuur voldoende is. Dit gebeurt keer op keer in dit land. Klagen heeft écht zin en er kan veel mee bereikt worden. Als iemand vindt dat er teveel treinen langs zijn huis rijden, komt er weer een geluidswal van tientallen, danwel honderden meters te staan ten bedrage van tienduizenden, danwel honderdduizenden euro's.



Zelf zie ik graag dat de huidige infrastructuur uitgebreid gaat worden met meer inhaalsporen of dubbelspoor. Een slimme gemeente of provincie zou in overleg met Prorail bijvoorbeeld een goederenterminal, een raccordement / fabrieksaansluitingen aan kunnen bieden wat soelaas biedt voor de werkgelegenheid in deze gebieden. Waarom proberen gemeenten niet de voordelen te zien van goederenvervoer door hun contreien? Er liggen zoveel kansen, innovaties en mogelijkheden voor het oprapen.
Toon
Beste Waarnemer ,



Rijkswaterstaat begint 2015 met het nieuw aanleggen van een nieuw vrij liggende snelweg N18 .



http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_p …







Nu goedkoper kun je het niet krijgen om hier een spoor tevens langs te leggen van zevenaar tot Enschede die naast A18/N18



en volgens rapport 2012 is variant E2 nog de goedkoopste !!!







http://www.centrumpp.nl/Images/kst-32404-57%20br …
MSchiethart
Het probleem kun je ' omzeilen' door de vrachtschepen meteen naar Bremen, Hamburg etc te sturen. Dat is pas duurzaam ;)



Waarom zouden wij in NL zulke halstoeren moeten uithalen om Rotterdam welgevallig te zijn? Denk niet dat Duitsland staat te trappelen om Bremen en Hamburg een geduchte concurrent te gunnen, integendeel. De Noordtak is een fraai staaltje van ondeskundig ambtelijk onvermogen.



Schultz weet niet eens in welke Bondshoofstad ze moet zijn ;)
willem / spindokter
Schiethart he bedoeld geen schepen meer naar dure maasvlakte II maar door sturen naar Bremen en Hamburg ???



Dat doen de Duitsers zeker ook al hun klanten naar Nederland sturen.



Maar zo vaak zal straks dus in de zomer 2014 een besluit komen waar heel veel bewoners en reizigers last van krijgen omdat weer een verkeerde bestaande spoorlijn wordt gekozen want met schepen red je het niet tot 2040 als maasvlakte ll op volledige kracht draait.



PS alle goederen over spoor is minder polen oost blokkers over onze A1 en A12 en A15

willem / spindokter
Daarom een nieuwe noordtak langs de N18 voor goederen treinen en niet over bestaande spoor!



http://www.telegraaf.nl/binnenland/22069957/___I …
Waarnemer
@ Variant E2: Heeft weinig met snellere treinen te maken. Indien er snellere treinen komen gaan deze ook niet direct in de oostelijke regionen rijden, maar vooral op de HSL en Hanzelijn. In veel landen rijden passagierstreinen geschikt voor 200 km/u en goederentreinen gewoon samen op een spoorlijn, Dit realiseert men door een spoorverdubbeling of inhaalsporen aan te leggen. Alleen op spoorlijnen geschikt voor 300 km/u ziet men niet of nauwelijks goederentreinen. Het artikel wat jij aanhaalt heeft weinig met de kern van het probleem ' meer goederentreinen' te maken.



@ Hans: Ik citeer dit stuk van jouw bericht even: ,,Maar zo vaak zal straks dus in de zomer 2014 een besluit komen waar heel veel bewoners en reizigers last van krijgen omdat weer een verkeerde bestaande spoorlijn wordt gekozen want met schepen red je het niet tot 2040 als maasvlakte ll op volledige kracht draait" ...



Kun jij mij vertellen waarom de spoorlijn (via Deventer - Hengelo - Bad Bentheim e.v.) een verkeerde keuze is. Dit is juist een uiterst geschikte route voor goederentreinen. Er zijn in Nederland enkele inhaal mogelijkheden, met name bij grotere stations. In Duitsland herhaalt dit verhaal zich. De route Hengelo - Bad Bentheim e.v. is een typische en geschikte route voor goederentreinen.



Uiteraard vinden omwonenden en lokale politici de keuze van deze spoorlijn fout. De treinen rijden immers door hun dorpskernen. De lokale politici proberen willens en wetens angstbeelden te kweken bij hun inwoners door bijvoorbeeld te spreken over '' schade' en 'enorme overlast' wat allemaal erg overdreven is. Ook trachtte een politicus haar burgers bang te maken door de ontspoorde goederentrein bij Borne aan te halen, erg triest. De politicus rept verder geen woord over de dagelijkse (vracht)auto ongelukken op de nabijgelegen snel- en N-wegen.
MSchiethart
Het is veelzeggend dat iedereen volkomen voorbijgaat aan het feit dat de regio Arnhem dichtbevolkt is.



Kijk potverdorie naar de luchtbeelden in die uitzending van Kunstuur. De bevolkingsdichtheid overschrijdt ruimschoots de tienduizend/km² in Arnhem en Velp. In Velp staan appartementencomplexen van 3-4 hoog op 4 meter van de spoorlijn.



De regio Arnhem zou eerder een metro-stelsel moeten krijgen dan als afvoerputje te moeten dienen.



Het is gênant dat men elders in ons kikkerlandje niet eens weet hoeveel mensen er rond Arnhem wonen.



Bestuurders goochelen met cijfers maar lucht- en sattelietbeelden liegen niet.



Goederenvervoer via Arnhem is onmogelijk. Besef dat eindelijk eens.



De agglomeratie Arnhem (1,3 tot 1,6 milj. inw.) zou als een stad in Duitsland of Frankrijk reeds langs een metro-stelsel hebben gehad.



Nederland wordt het suffe eendje van Europa. Vooral omdat door de stevige bodem in de agglomeratie Arnhem ondergrondse infrastructuur helemaal niet kostbaar zou hoeven te zijn.
MSchiethart
Om de domme gansjes Schultz en Mansveld, die trouw aan Den Haag voortdurend allerlei onwaarheden uitbraken; in een radius van 100 km rond Arnhem, wonen véél meer mensen dan in een radius van 100 km rond 'De Randstad'.



Rand "stad" - snappez-vous? Ten westen van Zandvoort en Noordwijk wonen enkel zeemeeuwen. In een cirkel van 100km van Arnhem wonen zo'n 20-22 miljoen mensen.
MSchiethart
Hoe denken Schultz en Mansveld overigens te kunnen verantwoorden dat treindiensten tussen Den Bosch en Nijmegen, en Arnhem, de stations Nijmegen-Lent, Elst en Arnhem-Zuid overslaan?



De enkelsporige treinbrug is nog steeds niet vervangen, en hoe denken Schultz en Mansveld dit te verantwoorden wanneer er voor een volstrekt futiel lijntje naar Lelystad een half miljard is gereserveerd?



Tellen de bijna 5 miljoen inwoners in Noord-Brabant en Gelderland soms als minder dan de amper 400 duizend inwoners van Flevoland?



Wanneer menen Schultz en Mansveld dat de spoorbrug over de Waal bij Ravenstein eindelijk dubbelsporig wordt? Menen zij dat de perverse wanverhouding nog lang stand kan houden?



Extra sporen en nieuwe bruggen zouden bovenaan het lijstje van Schultz en Manveld moeten staan.



Welke argumenten menen de dames te hebben om toch in nergensland Flevoland te moeten investeren?
MSchiethart
De A50 wordt nu 8-baans.



De spoorbrug blijft enkelspoor. Rara, waarom ontstaan vertragingen op het spoor? Bij Olst en Wijhe is het tevens nog steeds enkelspoor.



Hoe durven Schultz en Mansveld over kosten te zeuren, terwijl het hier achterstallig onderhoud betreft dat tot meer dan een eeuw teruggaat?



Ik ben benieuwd welke krampachtige smoesjes Schultz en Mansveld, en hun doortrapte ambtenarenapparaat, nu weer weten te verzinnen.
Toon
@ Waarnemer `@ Variant E2: Heeft weinig met snellere treinen te maken`



Dat vertelde ik ook helemaal niet , er gaan straks snellere treinen over bestaande spoor Deventer Hengelo rijden , hierdoor zal er conflicten kunnen komen als je hier extra 30 goederentreinen laat lopen.



Dat jij de achterhoek wil beschermen door afwijzend te zijn op variant E2 is niet erg , maar de nieuwe N18 komt er toch een landschappelijke aantasting , leg hier dan een spoor die het goedkoopst is in het onderzoek 2012 en waar niemand overlast van krijgt !!!



immers er staan straks geen woningen meer langs de nieuwe N18 en gaat ook niet meer door dorpkernen heen !!
MSchiethart
Hans, dat lijkt mij inderdaad het verstandigst.



Nederland probeert nu uit alle macht de veel grotere buurman de Rotterdam-oplossing op te dringen.



Denk niet dat Duitsland ooit zal meewerken aan een bevoorrechte positie (Betuwelijn) voor R'dam. Nederland heeft Duitsland nodig en niet omgekeerd, of het ooit tot de botte Haagse koppen doordringt, ik betwijfel het.
MSchiethart
@Waarnemer



Je begrijpt het niet helemaal.



Voordat die goederentreinen door de 'dorpen' denderen die jij noemt, gaan die eerst dwars door een stad met wijken die tot de dichtstbevolkte van ons land behoren.



Kijk naar de luchtbeelden in Kunstuur.



Alleen gekke henkie durft dan nog iets tegen te sputteren.
Advertentie