Oost-Nederland zet alles op alles tegen goederenspoor
Actiegroepen in Oost-Nederland komen massaal in actie tegen het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland, waarover de Kamer binnekort besluit
Actiegroepen in Oost-Nederland zetten de komende weken nog een keer alles op alles om de Tweede Kamer op andere gedachten te brengen over de afwikkeling van het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland. De Kamer praat op 25 november over het meerjarenprogramma voor infrastructuur (MIRT), waar de goederenspoorlijn deel van uitmaakt.
Langs het beoogde tracé tussen Arnhem en Enschede wonen ongeveer 75.000 mensen. Er zouden zo'n 30 goederentreinen per dag door het gebied moeten gaan rijden. Actievoerders, gemeenten en provincies vrezen voor te veel geluidshinder en voor de veiligheid. Nadat vorige week op de voorgenomen spoorverbinding bij Borne een goederentrein ontspoorde, wezen politieke partijen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur nog eens op de gevaren. ,,Nu zat er zand en grind in de trein, maar wat als deze trein geladen was geweest met giftige stoffen en in een woonwijk was ontspoord?'', zo benadrukten de tegenstanders.
Geluidswal splijt dorp
Inwoners van Rheden bouwen zaterdagmiddag in De Steeg een stukje geluidswal na, zoals dat straks langs de IJssellijn nodig is. De muur van 4 meter hoog splijt het dorp in twee stukken. Zes van de zeven dorpen van Rheden liggen aan de voorgenomen goederenlijn. De gemeente denkt dat trillingsschade aan de huizen langs het spoor onvermijdelijk is. De hoogste bestuursrechter heeft vorige maand gezegd dat het ministerie verkeerde cijfers heeft gebruikt om trillingshinder bij spoorbesluiten vast te stellen.
Alternatieven onbesproken
Actiegroep RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) biedt de Tweede Kamer dinsdag een petitie tegen de intensivering van bestaand spoor in Oost-Nederland aan. De stichting Spoorhinder organiseert op 22 november in Arnhem een symposium, waar '5 onbesproken alternatieven' aan de orde komen. Oplossingen als meer vervoer over water, snelheidsmaatregelen en andere tracé's worden voorgelegd aan belangehe bbendepartijen als het Havenbedrijf, Koninklijke Schuttevaer en transportorganisaties.
vrijdag 22 nov 2013, 13:09 (Update: 22-11-13, 16:32)
»
Komt er bij Elst een afslag naar Oldenzaal?ke1jer / Flickr - Creative Commons by-nc-sa
Door redacteur Ardy Stemerding
De provincies Gelderland en Overijssel gaan samen met het Havenbedrijf Rotterdam onderzoek doen naar de aanleg van een nieuwe noordelijke aansluiting op de Betuweroute. Ze vinden dat het kabinet veel te veel focust op lokale aanpassingen van het bestaande spoor.
Staatssecretaris Mansveld (PvdA) van Infrastructuur en Milieu wil de verwachte toename van het aantal goederentreinen opvangen via de bestaande spoorlijnen. Uiterlijk juni 2014 besluit ze welk traject tussen Elst en Oldenzaal daarvoor geschikt wordt gemaakt.
Alleen lasten
"De aanpassingen van Mansveld zijn duur en verminderen de overlast maar beperkt", zegt Jaap Jelle Feenstra van het Havenbedrijf. "Ook is de capaciteit van het bestaande spoor beperkt. Wij willen maximale capaciteit combineren met minimale overlast."
De provincies steunen het initiatief van het Havenbedrijf om samen naar een nieuwe tracé te zoeken. "Zoals de plannen er nu liggen hebben wij alleen de lasten van het goederenvervoer", zegt gedeputeerde Conny Bieze (VVD) van de provincie Gelderland.
Ook bewoners in de regio verwachten dat het voorstel van Mansveld leidt tot overlast. Ze vrezen trillingen en geluidshinder van de extra treinen. Een nieuwe goederenspoorlijn zien veel bewoners wel zitten, omdat die minder door bewoond gebied zal gaan en bijvoorbeeld langs de snelweg kan komen te liggen.
Voordelen
Gedeputeerde Bieze: "In eerdere onderzoeken werd alleen naar de kosten gekeken van de aanleg van een nieuwe spoorlijn. Het Havenbedrijf wil nu de eigen expertise inzetten om te kijken wat de kansen voor de regio zijn." De provincie hoopt met bijvoorbeeld de aanleg van goederenterminals te kunnen profiteren van het goederenvervoer door de regio.
Een woordvoerder van de provincie Overijssel laat weten dat de nieuwe goederenlijn kan worden aangelegd als uit het onderzoek zal blijken dat die veiliger is dan aanpassing van het bestaande spoor. Ook vindt de provincie dat de overlast door treinen op de lijn kleiner moet zijn dan bij de plannen van Mansveld.
Eerdere plannen
In 1998 sneuvelde een plan om een noordelijke tak aan te leggen van de Betuweroute. In 2012 is de optie van een nieuwe goederenlijn opnieuw bestudeerd. Toen concludeerde het kabinet dat een nieuwe goederenlijn pas nodig is in 2040. Tot die tijd is er op het bestaande spoor voldoende capaciteit.
Uit dat onderzoek bleek ook dat de aanleg van een geheel nieuwe lijn veel kostbaarder is dan aanpassing van het bestaande spoor. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor zijn geraamd op maximaal 530 miljoen euro. Een nieuwe lijn kost minimaal 1,4 miljard.
Meebetalen
Havenbedrijf en provincie wijzen voor de financiering van de lijn in eerste instantie naar de overheid. Ze sluiten echter niet uit dat zij meebetalen als de aanleg daardoor versneld kan worden en voldoende oplevert.
Eerder werden acht nieuwe trajecten onderzocht. De goedkoopste variant is een lijn langs de A18/N18 vanaf Zevenaar langs de grens naar Oldenzaal.
Mansveld
Staatssecretaris Mansveld laat in een reactie weten het kabinet verantwoord met middelen moet omgaan. Ze vindt het onverstandig om miljarden te investeren terwijl er voldoende capiciteit op het bestaande spoor is.
Reacties via ardy.stemerding@nos.nl
http://nos.nl/artikel/578063-provincies-extra-be …