Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Oldtimer weren uit bebouwde kom'

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan de uitstoot van schadelijke stoffen alleen teruggedrongen worden als er milieuzones in de bebouwde komen.

01 augustus 2012

Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Dat is eigenlijk niet zo best, want ze zijn extra vervuilend. En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Milieuzone
Dat staat in een stuk van het Planbureau voor de Leefomgeving. De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau.


Belastingvoordelen

Het ministerie van Infrastructuur vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn. Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

Geen beperking 

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

Afval binnenhalen

,,We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Reacties: 27

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

middelveld / bewoner van drenthe
Ik prijs me gelukkig met een verzameling oude motorfietsen. die staan overwegend goed gepoetst en onderhouden in de schuur te glimmen. Nog geen 500 km per jaar gemiddeld, en zeer goed onderhouden. Wat zou het zonde zijn geweest als deze motorfietsen allemaal vernietigd zouden zijn, want met belasting is dat gewoon niet aan te houden. Dan dus gewoon kapitaalvernietiging; dat moet de milieubewging zich ook realiseren.
Paul / projectleider
Tja je hebt altijd mensen die het verpesten nietwaar...



Dan maar terug naar de regel dat je alleen met bepaalde veilige en schone apparaten op de weg mag. In ieder geval om een barriere optte werpen tegen huis tuin en keukengebruik van gedateerde apparaten (met je kriedjer van 50 jaar geleden mag je ook nu niet zonder helm rijden omdat het toen wel mocht).



Moet alleen iemand nog een creatieve oplossing bedenken voor de échte hobbyisten



Niels / Ambtenaar
De hobbyisten hechten volgens mij meer aan het bezit van zulke auto's en maken in verhouding weinig gebruik. Rekening rijden zou hiervoor een ideaal mechanisme kunnen zijn, waarbij het rijden in het centrum duurder wordt naar gelang de uitstoot....
Niek / jurist
Ik snap het belang van het terugdringen van vervuiling best wel. En dat er oldtimers zijn die veel meer uitstoot hebben dan een moderne auto in de A-categorie. Maar om alle oldtimers dan maar uit de bebouwde kom te weren, is te kort door de bocht. Er zijn namelijk veel effectievere manieren om de vervuiling terug te dringen. Namelijk het weren van die vieze stinkende autobussen op diesel, de leasebakken met een motorinhoud van meer dan 1.5 liter, tweetakt scooters, trouw- en begrafenisauto's. En het weren van kerstboomverbrandingen, lichtjesdagen en de stoomboot van sinterklaas. Maar ook het eindelijk daadkrachtig handhaven van de snelheid in 30 km/u gebieden. Terwijl de overheid de bebouwde kom schoon wil hebben, staat zij aan de andere kant een verhoging van de snelheid met 30% (met een verhoging van vervuiling en geluidsoverlast met 50%) toe op de snelwegen die soms heel dicht bij de bebouwde kom liggen.
gerrie
Een schoner milieu begint altijd bij een ander.
Marinus / Bel. medewerker
Misschien goed om de oldtimerregeling te beperken tot auto's die 25 (30) jaar op Nederlands kenteken staan. Dan blijft de regeling gelden voor de doelgroep waarvoor deze is gemaakt en voorkom je ongewenste toename van vervuilende auto's.
alexander / ambtenaar
Laten wij eens naar Duitsland kijken, die hebben daar mooie regels op milieugebied. De maatregelen zijn daar breder dan alleen de oldtimer, ik heb sympathie voor de reactie van Niek. En laten we vooral geen natte ogen krijgen als er naar het autotje wordt gewezen.
Hannes Haganum / Geëngageerd burger
Weer nieuwe regels om het leven van de burger te beperken. Dit maakt de overheid totaal ongeloofwaardig. De overheid moet zich richten op haar kerntakenen daarvan is milieu- en veiligheidsinspectie een belangrijke. Dat betekent dat als de overheid die taken serieus neemt, een situatie als bij Odfjell niet had kunnen gebeuren. Bij constatering van de eerste gebreken, moet een bedrijf de gele kaart krijgen met als sanctie dat het probleem binnen drie maanden opgelost moet zijn.

Het komt aan op werken met controles, bindende afspraken en het zo nodig opleggen van sancties. In het geval van Odfjell zijn er feitelijk alleen maar verliezers. Dat vergeten politici zo makkelijk.
Ernst / ambtenaar
Was het niet zo dat goede oldtimers uit het buitenland worden gehaald om hier op lpg belastingvrij te rijden? En dat er geen schonere fossiele brandstof is dan lpg?

En dat maar een klein clubje de bedrijfsonzekerheid en de hogere onderhoudskosten voor lief neemt?
c.wolfs / gepensioneerd
Dit is echt geneuzel achter de komma. De uitstoot KAN! Ja inderdaad, KAN lager uitvallen. Je mag dan niet meer in de bebouwde kom komen met deze auto's. Ik vermoed dat het om een milieurende-mentsverbetering gaat waarvan het eerste cijfer op de derde plaats achter de komma staat. Om hoeveel auto's gaat het. Het merendeel rijdt op gas!! Wat zijn wij groot in mieren neuken. Laten onze grootverdieners in en Haag naar ernstigere zaken kijken bijvoorbeeld 'liborgate'.

E. Klokkenluider / ambtenaar
Ja, dit had de toenmalige regering kunnen verwachten en ze zijn er ook voor gewaarschuwd: Nederlanders zijn zuinig dus op basis van kostenbesparing gaan we auto's rijden die niet meer milieutechnisch verantwoord zijn. Gewoon weer belasting heffen op die oldtimers, zoals het eerst ook was. Met de moderne techniek is er vast wel wat op te vinden dat het administratief ook makkelijk te verwerken is. De echte liefhebbers van oldtimers houden de beauties wel in ere, de belastingmijders verkopen de meuk..........
Bert Bakker / zelfstandig veiligheidsadviseur
Het is echt ONZIN, dat de regels t.a.v. de invoer niet te beperken zijn; de zoveelste politieke blunder t.a.v. EUafspraken ! Vooral CDA (Atsma) blijven stemmen ! dan krijgen we nog meer van dit soort shit over ons heen; waarom zouden ze juist in Duitsland GEEN beperkende maatregelen voor oldtimers hebben ingevoerd, JA, juist omdat die en te verwaarlozen uitstoot op kilometerbasis veroorzaken !!!!
Henk / Commissie lid financiën
Weer zo een onzinnig voorstel. Zie oldtimers als industreel erfgoed, cultuur dus.Op cultuur wordt helaas even erg bezuinigd. Belast het gebruik van auto,s door de wegenbelasting in de benzineprijs te doen,Helaas is in dit land met de hoogste benzine-

prijs van Europa dit ook weer lastig te verkopen.
Kees / Eigenaar oldtimer handel + werkplaats
Een doodsteek voor ons, handel in oldtimers ? Ik ben het eens dat er veel oldtimers rondrijden die erg vervuilend zijn, en hier zou heel makkelijk iets aan te doen zijn. Benzine auto's op gas (schoon) en hetgeen wat ik veel doe met diesels is er een modernere motor inbouwen, voorzie deze van een roetfilter en klaar ben je. Maar er word weer gezocht om meer in de kas te krijgen, en het ons als handel weer moeilijker te maken in deze al moeilijke tijden.
jan
Deze pagina word te weinig gelezen en met een beetje zoeken weet je gewoon dat het om de poen gaat en niet om het milieu gaat

een milieu voorstander gaat zoeken naar andere brandstof soorten

Wat blijkt E85 een mooie brandstof zeer schoon kan zo in een benzine slurpende Amerikaan ,mn oude collega rijd er al een tijd mee in Duitsland a 1,05 de liter

in de usa hadden ze er al 100000mile mee gereden met een oud ding

Leuk...jawel de oldtimers doen het door op prima en zijn dan ineens schoon

Er zijn zelfs voor de BMW E30 race cup kidjes (E299)te koop om deze op Zandvoord om te bouwen en meer vermogen uit de motor te halen maar je mag er alleen mee op eigen terrein rijden want dan lopen ze de accijns weer mis ....dus zijn er maar een paar pompen in NL en ja mag zelf bij de douane je accijns invullen

Maar oke voor de echte mensen die voor het milieu zijn heb ik een aantal linkjes met autos rijden op water en geloof mij dat het werkt maar tja wie zn zakken worden dan niet gevuld....

en wat wil die man die het al 20 jaar gebruikt

Een beter leven voor zijn landgenoten

De gehele media kwam gluren maar we horen er maar niets van

Wees niet bang,de eerste lpg autos waren rijdende bommen



Veel plezier



http://www.youtube.com/watch?v=Py8QYt54EpE

http://www.youtube.com/watch?v=fg9lcSG_5r8&featu …

http://www.youtube.com/watch?v=n_WJfFzBe28&featu …

http://www.youtube.com/watch?v=wvwaFDNQ9U0&featu …
jan
Daar gaan we weer

Jaren geleden hadden we een oude 205 diesel en reden op co2 bijna neutraal

Ik reed op zonnebloem en dat ding reed geweldig en zuiniger

Ik RDW gemaild dat ik hem om wilde laten keuren en accijnns wilde betalen maar wist mijn andwoord al

RDW vertelde mij dat dit niet kon,raar de Leopard tank uit 1975 was daar voor gebouwd

Toen iedereen dit door had is de zonnebloem olie in prijs verdubbeld een paar jaar geleden

Laten we eerlijk zijn

Het auto rijden is zo duur dat er mensen zijn die een op lossing zoeken

De burger word steeds verder uitgeknepen en de hybride autos zijn zo vuil

Wie verzind dat een elktromotor met accu ,ga maar eens testen en rijden dan kom je op een geheel ander verbruik uit

Waterstof en of als brandstofcel

Bestaat al uit 1940 en er zijn setjes te koop om op diesels en benz autos te bouwen als eigen cel om het verbruik terug te brengen met 40 procent

Google maar eens en je verbaast je wat er allemaal mogenlijk is(aliebaba.com)

Maar wie help dan die arme olie maatschappijen en de overheid aan hun goud

Daar gaat het om, en wat denk je dat ze in het oostblok zich ook zo druk maken om zulke dingen

Doe 20 cent in de brandstof dan betalen onze gasten in Nederland er ook aan mee en betaald iedereen

Goede aktie van de kleine autos belasingvrij

Nederland is ter ziele gegaan door regeltjes op regeltjes

ps... de oldtimer is al vele male schoner als vroeger

Ze rijden nu op ongelode benz wat al in 1975 in Tokio verplicht was

Jan
jan
Nog een anvulling op mijn verhaal

Ik rijd met een cabrio golf met geheel scone motor ombouw

Gewoon op benz maar gaat wel op stalling voor 7 maanden en daar betaal ik goed voor

Dus goedkoop rijden? Zegt het maar

Ja de verzekering is weinig

Er zijn vele mogenlijk heden om schonder te rijden

Een echte Duitse benz auto is al vanaf 1986 met geregelde kat die tot 2000 zo zijn geproduceerd

Bmw begon in 1985 en nu mn huidige auto Bmw uit 1998 zelfde systeem

Als je niets van autos weet praat dan niet over het milieu

jan
Koos
Tja de aarde wordt al 16 jaar niet meer warmer.

Oldtimer rijders zijn zuinig op hun cultuurgoed

Wat dacht je van de hele handel wat hier achter zit ,de onderdelen branche de garages ,want geloof me regelmatig te vinden in de garage de autohandel.

Maar goed regering help alles maar weer om zeep ,kunnen nog wel wat bedrijven kapot..

Erg jammer stelletje graaiers.
Ian / Chauffeur vrachtwagen / Bus
Heel vervelend allemaal. Jammer dat men overal in beperkt word. Het gaat hier niet om een beter milieu en een betere luchtkwaliteit, maar om het extra geld wat men kan gaan heffen, aan extra wegenbelasting en dagvergunningen om de milieuzone's in te mogen rijden. Men heeft geld nodig voor Brussel.

criticus
Triest, aan de ene kant de snelheid op snelwegen omhoogtrekken naar 120 en 130 voor 100.000den auto's en tegelijkertijd de oldtimers aanpakken wegens vervuiling.

Hoe inconsequent en hypocriet kun je zijn?
True
De kop betekent 'krotten weren uit bebouwde kom', het kan niet zo zijn dat oude vervuilende troep zich onttrekt aan milieu-eisen.
Nienke
Ik denk dat er een ander onderscheid gemaakt moet worden dan enkel en alleen de oldtimers. Mijn man is in het bezit van een oldtimer van eind '68 en die rijdt schoner dan onze dagelijkse/moderne auto. Laten we kijken naar de brandstof (diesel is vervuilender dan LPG) en niet alleen naar het jaartal, want dat vind ik (veel vrienden van ons hebben oldtimers en veelal is daar LPG ingebouwd) geen criterium.
Robbert
Wat een bekrompen en ononderbouwde berichtgeving van dit Planbureau.

Het aantal oldtimers is te verwaarlozen. En alleen kijken naar de leeftijd van een auto is niet juist. Het gaat om uitstoot. Er zijn oude auto's die schoner zijn dan huidige modellen.



Trouwens zouden gemeenten eens hand in eigen boezem mogen steken en de bussen aanpakken. Wil je een schonere wereld, begin bij jezelf.



Echt weer eens schreeuwen om aandacht van dat Planbureau.

Robin
Alle partijen incl. milieudefensie moeten hun werk nu eens goed gaan doen en stoppen met onzin de lucht inslingeren. En het probleem is zo makkelijk op te lossen want stel de oudere geimporteerde auto's gewoon niet vrij van wegenbelasting en hef een extra belasting bij invoer als blijkt dat de auto extra vervuilend is. Dan is het probleem snel opgelost en pak je niet de oldtimer liefhebber die vaak nog geen 5000 km per jaar rijdt en de auto helemaal niet dagelijks gebruikt en juist goed onderhoud. Daarnaast is het klinkklare onzit dat elke oudere auto vervuilender is dan een nieuwe. Mijn ruim 20 jaar oude oldtimer is minder vervuilend dan mijn nog geen jaar oude leasebak dus waar hebben we het nu over?
Hilco
In Utrecht werd door de wethouder die dit voorstelde ook gesuggereerd dat oldtimers in Duitsland de binnensteden niet in mogen. Dat klopt niet: dat mogen ze wel mits ze voorzien zijn van een groen keurmerk (over het algemeen is hiervoor een katalysator nodig). Mijn oldtimer heeft dit, dus daarmee mag ik ook alle duitse binnensteden in. Ik betwijfel echter of dat ook geldt voor de antieke utrechtse GVU-bussen....wellicht een idee om daar eens iets aan te doen (of vervang die buslijnen eens voor een tramlijn, wellicht is de route Leidsche Rijn - Utrecht - Uithof een idee?).

Blijkbaar wil de wethouder daadkrachtig overkomen door iets te verbieden: mij best, maar doe dan eerst je huiswerk! En als je echt meters wilt maken: koppel de wegenbelasting aan de vervuiling en het aantal kilometers, ook voor (nieuw-geimporteerde) oldtimers, en belast brandstoffen extra.
True
schaf alle milieuregeltjes maar af, ze gelden toch alleen voor goedwillende automobilisten in keurige schone auto's.

rechtsongelijkheid om niet te zeggen discriminatie, elke klojo mag in een vervuilende bak rondrijden
Rogier
Jan, het is niet hypocriet want dit idee komt van het planbureau en niet van het kabinet, dat hier niet veel in zal zien. En terecht, want we hebben in NL wel andere, echte problemen dan oldtimers aanpakken. Heeft ook iets heel zuurs, om de hobby van mensen te verpesten. Effectiviteit nihil en enorme bureaucratie - denk alleen maar al aan trouwauto's die wel moeten mogen - er kan wel bezuiningd gaan worden op het planbureau.
Advertentie