of 59250 LinkedIn

'Oldtimer weren uit bebouwde kom'

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan de uitstoot van schadelijke stoffen alleen teruggedrongen worden als er milieuzones in de bebouwde komen.
27 reacties

Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Dat is eigenlijk niet zo best, want ze zijn extra vervuilend. En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Milieuzone
Dat staat in een stuk van het Planbureau voor de Leefomgeving. De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau.


Belastingvoordelen

Het ministerie van Infrastructuur vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn. Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

Geen beperking 

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

 

Afval binnenhalen

,,We halen dus met belastingvoordelen het afval van andere landen binnen en verpesten daarmee de lucht in onze steden'', reageert Milieudefensie, dat vindt dat het belastingvoordeel moet worden aangepakt. Volgens de organisatie is het bovendien de hoogste tijd om milieuzones niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor vervuilende personenauto's te laten gelden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Koos op
Tja de aarde wordt al 16 jaar niet meer warmer.
Oldtimer rijders zijn zuinig op hun cultuurgoed
Wat dacht je van de hele handel wat hier achter zit ,de onderdelen branche de garages ,want geloof me regelmatig te vinden in de garage de autohandel.
Maar goed regering help alles maar weer om zeep ,kunnen nog wel wat bedrijven kapot..
Erg jammer stelletje graaiers.
Door Ian (Chauffeur vrachtwagen / Bus) op
Heel vervelend allemaal. Jammer dat men overal in beperkt word. Het gaat hier niet om een beter milieu en een betere luchtkwaliteit, maar om het extra geld wat men kan gaan heffen, aan extra wegenbelasting en dagvergunningen om de milieuzone's in te mogen rijden. Men heeft geld nodig voor Brussel.
Door jan (prutser) op
Deze pagina word te weinig gelezen en met een beetje zoeken weet je gewoon dat het om de poen gaat en niet om het milieu gaat
een milieu voorstander gaat zoeken naar andere brandstof soorten
Wat blijkt E85 een mooie brandstof zeer schoon kan zo in een benzine slurpende Amerikaan ,mn oude collega rijd er al een tijd mee in Duitsland a 1,05 de liter
in de usa hadden ze er al 100000mile mee gereden met een oud ding
Leuk...jawel de oldtimers doen het door op prima en zijn dan ineens schoon
Er zijn zelfs voor de BMW E30 race cup kidjes (E299)te koop om deze op Zandvoord om te bouwen en meer vermogen uit de motor te halen maar je mag er alleen mee op eigen terrein rijden want dan lopen ze de accijns weer mis ....dus zijn er maar een paar pompen in NL en ja mag zelf bij de douane je accijns invullen
Maar oke voor de echte mensen die voor het milieu zijn heb ik een aantal linkjes met autos rijden op water en geloof mij dat het werkt maar tja wie zn zakken worden dan niet gevuld....
en wat wil die man die het al 20 jaar gebruikt
Een beter leven voor zijn landgenoten
De gehele media kwam gluren maar we horen er maar niets van
Wees niet bang,de eerste lpg autos waren rijdende bommen

Veel plezier

http://www.youtube.com/watch?v=Py8QYt54EpE
http://www.youtube.com/watch?v=fg9lcSG_5r8&featu …
http://www.youtube.com/watch?v=n_WJfFzBe28&featu …
http://www.youtube.com/watch?v=wvwaFDNQ9U0&featu …
Door JAN (OLTIMER CABRIO BEZITTER) op
Nog een anvulling op mijn verhaal
Ik rijd met een cabrio golf met geheel scone motor ombouw
Gewoon op benz maar gaat wel op stalling voor 7 maanden en daar betaal ik goed voor
Dus goedkoop rijden? Zegt het maar
Ja de verzekering is weinig
Er zijn vele mogenlijk heden om schonder te rijden
Een echte Duitse benz auto is al vanaf 1986 met geregelde kat die tot 2000 zo zijn geproduceerd
Bmw begon in 1985 en nu mn huidige auto Bmw uit 1998 zelfde systeem
Als je niets van autos weet praat dan niet over het milieu
jan
Door jan op
Daar gaan we weer
Jaren geleden hadden we een oude 205 diesel en reden op co2 bijna neutraal
Ik reed op zonnebloem en dat ding reed geweldig en zuiniger
Ik RDW gemaild dat ik hem om wilde laten keuren en accijnns wilde betalen maar wist mijn andwoord al
RDW vertelde mij dat dit niet kon,raar de Leopard tank uit 1975 was daar voor gebouwd
Toen iedereen dit door had is de zonnebloem olie in prijs verdubbeld een paar jaar geleden
Laten we eerlijk zijn
Het auto rijden is zo duur dat er mensen zijn die een op lossing zoeken
De burger word steeds verder uitgeknepen en de hybride autos zijn zo vuil
Wie verzind dat een elktromotor met accu ,ga maar eens testen en rijden dan kom je op een geheel ander verbruik uit
Waterstof en of als brandstofcel
Bestaat al uit 1940 en er zijn setjes te koop om op diesels en benz autos te bouwen als eigen cel om het verbruik terug te brengen met 40 procent
Google maar eens en je verbaast je wat er allemaal mogenlijk is(aliebaba.com)
Maar wie help dan die arme olie maatschappijen en de overheid aan hun goud
Daar gaat het om, en wat denk je dat ze in het oostblok zich ook zo druk maken om zulke dingen
Doe 20 cent in de brandstof dan betalen onze gasten in Nederland er ook aan mee en betaald iedereen
Goede aktie van de kleine autos belasingvrij
Nederland is ter ziele gegaan door regeltjes op regeltjes
ps... de oldtimer is al vele male schoner als vroeger
Ze rijden nu op ongelode benz wat al in 1975 in Tokio verplicht was
Jan
Door Kees (Eigenaar oldtimer handel + werkplaats) op
Een doodsteek voor ons, handel in oldtimers ? Ik ben het eens dat er veel oldtimers rondrijden die erg vervuilend zijn, en hier zou heel makkelijk iets aan te doen zijn. Benzine auto's op gas (schoon) en hetgeen wat ik veel doe met diesels is er een modernere motor inbouwen, voorzie deze van een roetfilter en klaar ben je. Maar er word weer gezocht om meer in de kas te krijgen, en het ons als handel weer moeilijker te maken in deze al moeilijke tijden.
Door Henk Berkheij (fraktiemedeerwerker CU Strijen) op
Weer zo een onzinnig voorstel. Zie oldtimers als industreel erfgoed, cultuur dus.Op cultuur wordt helaas even erg bezuinigd. Belast het gebruik van auto,s door de wegenbelasting in de benzineprijs te doen,Helaas is in dit land met de hoogste benzine-
prijs van Europa dit ook weer lastig te verkopen.
Door Bert Bakker (zelfstandig veiligheidsadviseur) op
Het is echt ONZIN, dat de regels t.a.v. de invoer niet te beperken zijn; de zoveelste politieke blunder t.a.v. EUafspraken ! Vooral CDA (Atsma) blijven stemmen ! dan krijgen we nog meer van dit soort shit over ons heen; waarom zouden ze juist in Duitsland GEEN beperkende maatregelen voor oldtimers hebben ingevoerd, JA, juist omdat die en te verwaarlozen uitstoot op kilometerbasis veroorzaken !!!!
Door B. Janssen (Autoliefhebber) op
Ja, dit had de toenmalige regering kunnen verwachten en ze zijn er ook voor gewaarschuwd: Nederlanders zijn zuinig dus op basis van kostenbesparing gaan we auto's rijden die niet meer milieutechnisch verantwoord zijn. Gewoon weer belasting heffen op die oldtimers, zoals het eerst ook was. Met de moderne techniek is er vast wel wat op te vinden dat het administratief ook makkelijk te verwerken is. De echte liefhebbers van oldtimers houden de beauties wel in ere, de belastingmijders verkopen de meuk..........
Door cornelis (gepensioneerd) op
Dit is echt geneuzel achter de komma. De uitstoot KAN! Ja inderdaad, KAN lager uitvallen. Je mag dan niet meer in de bebouwde kom komen met deze auto's. Ik vermoed dat het om een milieurende-mentsverbetering gaat waarvan het eerste cijfer op de derde plaats achter de komma staat. Om hoeveel auto's gaat het. Het merendeel rijdt op gas!! Wat zijn wij groot in mieren neuken. Laten onze grootverdieners in en Haag naar ernstigere zaken kijken bijvoorbeeld 'liborgate'.