of 59167 LinkedIn

Nog steeds te veel treinen met gevaarlijke stoffen

Er rijden nog steeds meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen door Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland dan volgens de regels is toegestaan. Zonder ingrijpende maatregelen gaan de overschrijdingen door, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag.
1 reactie

Er rijden nog steeds meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen door Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland dan volgens de regels is toegestaan. Zonder ingrijpende maatregelen gaan de overschrijdingen door, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag.

Gevaarlijke stoffen
Wel is het aantal 'giftreinen' dat rijdt via het zuiden (Brabantroute) en het oosten (Bentheimroute) in het laatste kwartaal van vorig jaar en het eerste kwartaal van dit jaar gedaald. Hier concentreren zich de problemen. Dijksma nam vorig najaar maatregelen om het aantal treinen met gevaarlijke stoffen hier te verminderen.

Dwingen
Maar dit levert nog niet het gewenste resultaat op. Dijksma geeft vervoerder en verladers daarom nog een kans om met spoorbeheerder ProRail de zaken te veranderen. Lukt dit het komende half jaar niet, dan gaat de bewindsvrouw vervoerders dwingen een bepaalde spoorroute te nemen.

Veiligheid
De staatssecretaris wil de vervoerders stimuleren om zoveel mogelijk de Betuweroute naar Duitsland te nemen. Ze gaat dit financieel zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ze benadrukt dat de veiligheid overal is gewaarborgd. In het zuiden en oosten bestaat veel weerstand tegen de 'giftreinen'.

Derde spoor
Er kan meer via de Betuweroute gereden worden omdat er de komende jaren aan de Duitse aansluiting (het zogenoemde Derde Spoor) veel minder gewerkt zal worden dan verwacht. Daardoor is de Betuweroute bijvoorbeeld dit jaar al twee derde meer beschikbaar dan vorig jaar. Uit onderzoek blijkt verder dat de grens voor spoorvervoer van gevaarlijke stoffen op sommige trajecten erg laag is gesteld. Dijksma gaat in overleg met de regio's kijken of deze plafonds hier aangepast kunnen worden. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lezertje (Burger) op
Er wordt al jaren gepraat en schimmig gedaan over het (niet) verminderen van spoorvervoer van gevaarlijke stoffen door Brabant en de Zuidelijke Randstad (Dordrecht, Rotterdam-Zuid). Er is een duidelijke parallel met het zogenaamd beperken van vliegtransport en het almaar uitbreiden van het aantal vluchten en vliegvelden. Regering en overheid verlenen lippendienst aan beperkingen maar doen niet veel, de economische belangen zijn immers groter dan de veiligheidsbelangen. De betrokken burger heeft het nakijken.