Veel kritiek op keuze Blankenburgtunnel
Natuur- en milieuorganisaties zijn ontstemd over de keuze van minister Schultz van Haegen voor de Blankenburgtunnel als nieuwe westelijke oeververbinding.
Natuur- en milieuorganisaties zijn woensdag ontstemd over de keuze van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) voor de Blankenburgtunnel als nieuwe westelijke oeververbinding. De organisaties noemen haar keuze ,,onbegrijpelijk'', omdat de tunnel volgens hen het natuurgebied Midden-Delfland vernietigt.
Onderzoek
Dat hebben diverse organisaties, waaronder Natuurmonumenten en Milieudefensie, woensdag in een gezamenlijke reactie laten weten. De minister liet onderzoek doen naar diverse tunnelvarianten om de verkeersdruk in de regio Rotterdam te verminderen. Uiteindelijk kwamen 2 tracé's als voornaamste optie bovendrijven: de westelijk gelegen Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel, die dichterbij de bestaande Beneluxtunnel staat ingetekend.
Natuurgebied
Ook D66 en GroenLinks in de Tweede Kamer zijn tegen het aanleggen van de Blankenburgtunnel in de Rotterdamse regio. De snelwegtunnel onder de Nieuwe Waterweg tast volgens beide partijen natuurgebied aan.
Voorkeur voor Oranjetunnel
De milieuorganisaties, GroenLinks maar ook omliggende gemeenten hebben een uitgesproken voorkeur voor de Oranjetunnel. Ook de ANWB gaf dinsdag op de valreep nog aan voor de aanleg van de Oranjetunnel te zijn. De bond liet woensdag weten teleurgesteld te zijn over de beslissing van de minister.
Minder duur
Wat D66-Kamerlid Kees Verhoeven betreft was de Oranjetunnel een betere, meer toekomstgerichte keuze geweest. Hij weet dat de Blankenburgtunnel minder duur is. ,,Maar goedkoop is duurkoop'', aldus Verhoeven.
Tol
Overigens gaat een ritje door de nieuwe Blankenburgtunnel de automobilist naar verwachting 2 euro tol kosten. Vrachtwagens betalen ongeveer 6 euro tol. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag laten weten.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.