Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Stadswachten moeten 30 km-zones controleren'

De Rotterdamse PvdA-leden Leo Bruijn en Peter van Heemst vinden dat stadswachten de 30 km-zone moeten controleren in plaats van de drukbezette politie.

13 februari 2012

Stadswachten zouden hardrijders in 30 kilometerzones moeten controleren, omdat agenten daar vrijwel niet aan toekomen. Dat stellen de Rotterdamse PvdA-raadsleden Leo Bruijn en Peter van Heemst in een brief aan het college.

Standaard te hard
Aanleiding voor het verzoek is een onderzoek van het AD. Daaruit bleek zaterdag dat er veel te hard wordt gereden in 30 kilometerzones. Van de 1615 gecontroleerde voertuigen reden er volgens de krant bijna 1500 te hard. ,,Als er door de politie metingen waren uitgevoerd, was er 100.000 euro aan boetes uitgedeeld’’, aldus Bruijn en Van Heemst.

Taak gemeente

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is het vooral een taak van de gemeente om te hard rijden onmogelijk te maken, stellen de raadsleden. Volgens een woordvoerder van Stadstoezicht vallen snelheidscontroles in 30 kilometerzones niet onder de afspraken die met het OM, de politie en de gemeente zijn gemaakt.

De PvdA vroeg het college al meerdere keren om taken waar de politie niet aan toekomt, door Stadstoezicht te laten overnemen.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

BoyProy / Ondernemer
Dom idee. Werk genoeg voor stadswachten. Nog meer lastig werk erbij: snelheidsovertreders op heterdaad betrappen en aanhouden door onopgeleiden is vragen om moeilijkheden. Eerst wetgeving op orde brengen, want dat is de ware reden dat de politie zijn handen er al lang geleden van af heeft getrokken. En anders camera's, camera's.
Leen
Wie rijden er in 30 km/h-gebieden? Voor het merendeel de eigen buurtbewoners en hun bezoekers! Het gaat om bewustwording. Zet er geen handhaving op - als er klachten komen, dan is dat een teken van betrokkenheid van die bewoner bij het probleem. Zeg dan niet dat het geen prioriteit heeft, maar biedt hulp aan zodat de eigen buurt hun eigen probleem kan oplossen/verminderen. Welzijnswerk, wijkagent, verkeerskundigen kunnen bewoners een steuntje in de rug geven. Bewoners zijn tot meer in staat dan klagen toch?
Kritikus / Geen Hagenees
Helemaal eens met Leendert van der Wiel.

In mijn wijk zijn het ook vooral de wijkbewoners zelf die de snelheidsbeperking aan hun laars lappen. Evenals de ingestelde eenrichtingverkeer trouwens.
Hennie Toonen / teamleider vth
Eens in de zoveel tijd wordt weer geroepen dat BOA's snelheid moeten controleren. Echter, BOA's (in het artikel wordt gesproken over stadswachten) hebben helemaal geen bevoegdheden op dit gebied. Ik verwijs naar de brief van het College van Procureurs-Generaal van 3 september 2010 waarin zij stellen dat snelheidsovertredingen het exclusieve domein zijn van de politie. De VNG heeft dit onderschreven. De website van het Openbaar Ministerie meldt dat in 30 kilometerzones de wegbeheerder (lees: gemeenten) zodanige infrastructurele maatregelen moeten nemen dat weggebruikers zich vanzelf aan de snelheid houden. Indien die er niet zijn worden, als de politie al controleert, eventuele procesverbalen geseponeerd. Dat geldt ook voor eventuele verbalen uitgeschreven door BOA's.

Jan
Het O.M. opdracht geven niet te seponeren en de wet zodanig wijzigen dat BOA's wèl snelheidsovertredingen mogen verbaliseren in 30 km gebieden. Dan zijn al die vervelende en dure drempels ook niet nodig.
Advertentie