Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincie moet werk maken van vieze lucht

Om bouwstops te voorkomen trekt provincie Zuid-Holland 12 mijoen euro extra uit voor maatregelen.

29 maart 2012

Provincie Zuid-Holland en gemeente Rotterdam zijn genoodzaakt extra maatregelen te treffen om luchtverontreiniging terug te dringen, vooral rond Rotterdam. De luchtkwaliteit verbetert te langzaam om in 2015 te voldoen aan de gestelde doelen. Daardoor dreigen bouwstops.

Twaalf miljoen euro

De provincie hoopt dat het zover niet komt, door nu bijna 12 miljoen euro extra te investeren. Onder andere in betere verkeersdoorstroming en personenvervoer over water. Zuid-Holland wil een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar meer openbaar vervoer over water, zoals de Waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht, zegt provinciewoordvoerster Wenneke Koenders. ‘We gaan kijken of dat inderdaad leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en zien dit als een potentiële kans.’

Schoner vrachtvervoer

Daarnaast zet de provincie in op schoner vrachtvervoer, door vervoer over water te stimuleren en vaarwegen te verbeteren. Vrachtverkeer levert in de regio Rotterdam, waar de problemen met luchtvervuiling het grootst zijn, een aanzienlijke bijdrage aan de luchtkwaliteit. De provincie werkt hierin samen met gemeente Rotterdam, die zelf ook maatregelen treft.

81.000 mensen blootgesteld aan stikstofdioxide

De luchtverontreiniging door stikstofdioxide – voor fijn stof voldoet Zuid-Holland wel aan de eisen – veroorzaakt gezondheidsschade voor bewoners. Volgens luchtkwaliteitsmetingen werden in de afgelopen jaren circa 81.000 mensen aan te hoge concentraties stikstofdioxide blootgesteld. Er ligt nog een flinke opgave om in 2015 voor elke straat waar mensen wonen aan de grenswaarde te voldoen, aldus de provincie in de Tweede Voortgangsrapportage Luchtkwaliteit.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Offereins / financieel beleidsmedewerker
Als ik wasgoed of een dekbed op ons balkon laat 'uitwaaien' dan schrik ik steeds weer als ik het binnehaal: het zit vol zwarte deeltjes (ook als het niet regent). Dat kan nooit gezond zijn. A4 doortrekken en Blankenburgtunnel gaan vast ook niet helpen. Ik wil zo snel mogelijk verhuizen met onze 10 maanden oude dochter.
Nico / zzp
Er dreigen bouwstops. Volgens mij heeft iemand de ontwikkeling van de bouwmarkt gemist. Je kunt iets niet stoppen wat stil ligt :-)
Henk Daalder / Windenergie mediator
Nico de wegenbouwers gaan rustig door dat is puur, rechts geïnd, rechts besteed, belastinggeld.



Waar het echt fout gaat is in gewone woonbuurten, waar houtkachelstokers de lucht voor hun buurtgenoten extreem vervuilen.

Vroeger kwam er nog warme giftige rook uit open haarden, die steeg op

Nu komt er sterk afgekoelde giftige rook uit veelmeer houtkachels.

De meest smerige plek is lokaal niet meer de snelweg, maar de woonbuurt.

Ga daar dus vooral niet meten, want dan is dit niet meer te negeren.



Gelukkig zijn houtkachels functioneel volstrekt overbodig, dus kunnen ze verboden worden.

Kan de WOZ schatting weer omhoog.

http://www.duurzamebrabanders.nl/Schone_lucht_in …
Insider / ...
Een van de maatregelen: een giga kolencentrale ten westen van R'dam (2e maasvlakte). Dat gaat echt helpen......
Bataaf / adviseur
Op de ruit rondom Rotterdam ,is de max.snelheid verhoogt van 80 naar 100 Km.

De luchtkwaliteit zal dus slechter worden voor de Rotterdammers.

De gestelde doelen in 2015 zullen zo dus nooit gehaald worden.
Michel Janssen
De rook van een houtkachel heeft dezelfde temperatuur als vaneen open haard, en is, zeker voor de moderne houtkachels, honderden keren schoner. Plus de houtkachel heeft een rendement van boven de 80% tegen een open haard van 15%. Geen reden om terug te verlangen naar de open haard!

www.kachelconcurrent.com
harmen
De provincie wil 12 miljoen extra investeren in schone lucht. Wat een lachertje want tegelijkertijd wil men de verbinding A13-A16 z.s.m. aanleggen aan de noordrand van Rotterdam. Dit kost het Rijk 900 miljoen en de stadsregio Rotterdam 100 miljoen.

1 miljard euro dus om de lucht rond Rotterdam nog ernstiger te vervuilen. Die 12 miljoen kan men dus beter besteden aan iets nuttigs en stop met het belazeren van de Rotterdamse bevolking. Geen nieuwe snelwegen a.u.b.
Advertentie