Advertentie
financiën / Nieuws

Omzetverlies winkels niets te maken met parkeren

Het omzetverlies in de detailhandel heeft niets te maken met het parkeerbeleid van gemeenten, zegt Hans Voerknecht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

26 maart 2012

Het belang van bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren wordt enorm overschat als het gaat om factoren die van invloed zijn op het bezoek aan winkels en de winkelomzet. Het omzetverlies in de detailhandel heeft dan ook niets te maken met het parkeerbeleid van gemeenten, zegt Hans Voerknecht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Mythes

Onder winkeliers en gemeenten bestaan talloze mythes over het effect van parkeren en autobeleid. Veel winkeliers denken dat hun inkomsten drastisch zakken als klanten niet meer in de buurt kunnen parkeren. Gemeenten zijn gevoelig voor dit argument en vrezen dat winkels moeten sluiten of verhuizen wanneer betaald parkeren wordt ingevoerd.

Geen verband omzet en parkeertarieven

Allemaal onwaar, blijkt uit onderzoek van het KpVV en de Erasmus Universiteit. Er bestaat geen enkel verband tussen de omzet per vierkante meter en de parkeertarieven. Niemand gaat naar de binnenstad om er te parkeren, stelt Voerknecht op basis van koopstromenonderzoek uit de Randstad. ‘Minder dan tien procent van de bezoekers noemt parkeren een belangrijke factor bij de keuze voor een winkelgebied. En dan is dichtbij kunnen parkeren belangrijker dan gratis parkeren.’ Een uitzondering is er volgens Voerknecht voor bouwmarkten en meubelboulevards.

Nabijheid

Wat consumenten dan wel belangrijk vinden? ‘De nabijheid van winkels. Driekwart van de mensen gaat uitsluitend naar de dichtstbijzijnde winkel, ook voor niet-dagelijkse boodschappen. Daarnaast wegen verscheidenheid en kwaliteit van de winkels zwaar, net als sfeer, leefbaarheid en veiligheid van het winkelgebied. En dat laatste is vaak weer strijdig met goede autobereikbaarheid.’

Meer kosten dan opbrengst

Niet alleen is het onnodig om gratis te laten parkeren in de binnenstad, het is ook nog eens onverstandig, aldus het KpVV. Investeren in gratis parkeervoorzieningen kost vaak veel meer dan het opbrengt. Om alle kosten van een parkeergarage terug te verdienen, zou je gemiddeld 4,60 euro per uur moeten vragen. Voerknecht: ‘In feite betaalt de lokale belastingbetaler – die zelf op de fiets komt - dus fors mee aan de parkeergarage voor bezoekers van buiten de stad.’

Samenwerking in een BIZ

In het project Vervoer naar Retail onderzoekt het platform in twee gemeenten hoe winkelgebieden wel aantrekkelijk en bereikbaar worden. Samenwerking tussen winkeliers, ontwikkelaars en gemeenten is noodzakelijk, meent het platform. Het oprichten van een BIZ (bedrijven Investerings Zone) biedt hierbij extra kansen, omdat daarmee de zogenoemde freeriders (ondernemers die niet willen meebetalen aan activiteiten of voorzieningen) zijn aan te pakken.

Dagje winkelen

Volgens Voerknecht moeten de partijen inspelen op het veranderde winkelgedrag. ‘Vroeger ging je een dagje winkelen. Nu gaan mensen een dag de stad beleven. Je moet zorgen voor een goede uitstraling van het winkelgebied, aantrekkelijke terrassen en activiteiten. Dan gaan mensen daarnaast ook nog een uurtje winkelen.’

Tien mythes

Mythe 1: No parking, no business.

Mythe 2: Gratis parkeren trekt consumenten.

Mythe 3: Automobilisten besteden meer dan andere klanten.

Mythe 4: Automobilisten zijn de belangrijkste klanten.

Mythe 5: Ik ga failliet als mijn winkelstraat autovrij wordt.

Mythe 6: Groter winkelgebied betekent meer parkeerplaatsen.

Mythe 7: Hogere parkeertarieven jagen de klandizie naar winkelgebieden met gratis parkeren.

Mythe 8: Ov- en fietsgericht winkelgebied met restrictief parkeerbeleid kan niet rendabel zijn.

Mythe 9: Gratis parkeren bestaat.

Mythe 10: Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ben
Als je een gezellig centrum wilt, moet je niet luisteren naar protesterende winkeliers.
Boris
De randvoorwaarden van het onderzoek ken ik niet, en ik weet ook niet of er andere onderzoeken zijn met dezelfde of juist een andere uitkomst. Toch lijkt het resultaat eerder het gevolg van een omgeving waarin sowieso sprake is van betaald parkeren als van een omgeving waar gratis kan worden geparkeerd. In dat laatste geval ken ik een situatie waar wel degelijk sprake is van minder winkelend publiek. En gratis parkeren bestaat dus! (gelukkig nog wel)
Annemarie / waterschapsambtenaar
Voor het winkelend publiek is het wel heel erg belangrijk om te kunnen parkeren in de nabijheid van winkels. Wanneer dit gratis is is het nog veel beter. Ik ga bijvoorbeeeld niet gauw naar de stad om te winkelen omdat ik niet weet waar ik mijn auto kwijt kan of omdat de parkeergarage belachelijk duur is. Met de trein naar de stad is beter maar je bent afhankelijk van de reistijden van de trein. Als Nederlander wil je gewoon gaan en staan waar en wanneer je dat zelf wil en dat betekent parkeren heel dichtbij!!
Christa Lagerweij-Duits / juridisch adviseur
Het is voor mij onbegrijpelijk dat omzetschade niets te maken heeft met minder parkeerplaatsen. Zie ook destijds de Nadeelcompensatieverordening van de gemeente Delft over autoluw maken van de binnen de binnenstad. En ga als gemeente met ondernemers communiceren over minder bereikbaarheid. Zie Elverding-aanpak.
Erik / gemeente ambtenaar
Parkeertarieven, precies de reden dat ik al 10 jaar niet in Amsterdam en Rotterdam gewinkeld heb, maar wel veel in Zoetermeer kom.
Jeroen
Grappig dat de eerste drie reacties dan direkt van die minder dan 10% komt die zich wel druk maakt over parkeren.

Ik heb er zelf nog nooit bij stil gestaan, dus voor mij speelt het al dan niet betaald parkeren inderdaad geen enkele rol in de keuze waar ik winkel.

En gelukkig hoor je hier in Amsterdam ook steeds meer winkeliers die een hoogwaardige openbare ruimte verkiezen boven parkeerplaatsen.

Advertentie