of 59045 LinkedIn

Nederlandse luchtkwaliteit slechtste van Europa

De Nederlandse luchtkwaliteit scoort slecht in vergelijking met andere Europese landen. Dat stelt het Europees Milieu Agentschap (EMA) in zijn rapport dat woensdag verscheen over de luchtkwaliteit in Europa. Alleen in Duitsland is de hoeveelheid stikstofdioxide hoger.
8 reacties

De Nederlandse luchtkwaliteit scoort slecht in vergelijking met andere Europese landen. Dat stelt het Europees Milieu Agentschap (EMA) in zijn rapport dat woensdag verscheen over de luchtkwaliteit in Europa. Alleen in Duitsland is de hoeveelheid stikstofdioxide hoger.

Voortijdige sterfgevallen
Een ongezonde lucht heeft naast economische gevolgen ook gevolgen voor de gezondheid. Het zorgt in Europa voor honderdduizenden voortijdige sterfgevallen, aldus het EMA. Het onderzoek, dat zich richt op alle 28 Europese lidstaten, verzamelt en analyseert elk jaar gegevens van luchtkwaliteit van nationale onderzoeksinstituten. Het is niet de eerste keer dat Nederland slecht scoort. Vorig jaar stond ons land op de vijfde plek van Europese landen waar de concentratie van stikstofdioxide hoog is. België, Italië, Zweden en Slowakije scoorden toen slechter.


Milieudefensie

Vorig jaar stelde Milieudefensie ook al vast dat het bar en boos is gesteld met de luchtkwaliteit in ons land.  De concentraties schadelijke stoffen rond drukke verkeersaders in Nederland zijn nog altijd te hoog. Als de luchtkwaliteit niet snel verbetert, dreigen boetes uit Brussel, mogelijk oplopend tot honderden miljoenen euro's waarschuwt Milieudefensie. Op twee derde van de 58 verkeersaders waar de milieuclub met omwonenden de luchtkwaliteit meet, zijn begin dit jaar te hoge concentraties stikstofdioxide vastgesteld. Nederland moet dit jaar voldoen aan een Europese norm voor de uitstoot van schadelijke stoffen, maar dat gaat op deze locaties naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, stelt Milieudefensie.


Hoogste concentratie
Op de Javastraat in Den Haag was vorig jaar de hoogste concentratie luchtvervuiling gemeten, gevolgd door de Valkenburgerstaat in Amsterdam. In Utrecht voerde de Marnixlaan de lijst van meest vervuilde plekken aan, in Rotterdam was dat vorig jaar de Stadhoudersweg.


Infecties

 

Blootstelling aan stikstofdioxide kan onder andere zorgen voor een verminderde longfunctie. Ook veroorzaakt het een toename van luchtwegklachten en astma-aanvallen en een verhoogd risico op infecties. Volgens het EMA sterven 11.530 mensen jaarlijks voortijdig aan fijnstof en 1820 mensen door een te hoge concentratie stikstofdioxide in de lucht. (Redactie/ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Dit rapport wordt samengesteld door onderzoeksinstellingen die afhankelijk zijn van subsidie. Zodra zij schrijven dat het de lucht goed is gesteld, dan verliezen zij hun functie en hun baan.

Op De Utrechtse Internet Courant heb ik al verschillende keren laten zien dat de resultaten die deze onderzoekers, in Nederland van de UU, via persberichten en rapporten buiten brengen in strijd zijn met de conclusies uit het eigen wetenschappelijk onderzoek.

Op basis van cijfers van instituten die rechtstreeks onder de overheid vallen blijkt dat het risico op vooroverlijden ten gevolge van de luchtkwaliteit in Nederland volstrekt verwaarloosbaar is.

Onderzoekers en de aan hen gerelateerde milieu belangenverenigingen framen de publieke en politieke opinie om de geldstromen richting hun werk in stand te houden.

Net zoals ik op DUIC doe daag ik ook nu de Nederlandse belangengroepen uit om mijn berekeningen tegen te spreken. Dat is nog nooit gebeurd.
Door Henk ((toe)schouwer) op
Hierom pleit ik voor een autovrije/-luwe binnenstad. De benodigde bereikbaarheid kan prima met het OV (of fiets!) opgelost worden.
Door Gepensioneerd (Gepensioneerde) op
Nederland is het dichts bevolkte land in Europa en dan is het niet vreemd dat de luchtkwaliteit slecht is en niet alleen de luchtkwaliteit. Het is logisch dat hoe meer mensen op zo'n klein stukje wonen, hoe zwaarder het milieu wordt belast. In mijn optiek, zou 10 miljoen inwoners de absolute tax moeten zijn en nu hebben we al 17 miljoen inwoners en dat is niet goed leefbaar meer.
Door Lady op
'....Volgens het EMA sterven 11.530 mensen jaarlijks voortijdig aan fijnstof ...'
Volgens mij zijn het er 11529.
Wat mij iedere keer weer verbaast is de exactheid in de getallen. Als je iets afweet van deze materie dan is een onzekerheidsmarge van een factor 5 à 10 niet onwaarschijnlijk. Gebruik dan een afgerond getal als 10.000.
Door René (bel. adviseur) op
Beste Sjaak,
is het je opgevallen dat de hoogste concentratie stikstof is aangetroffen in 4 straten welke midden in een stad gelegen zijn? Er moet juist meer asfalt komen in en om de steden om de doorstroming te verbeteren. Het aardgasnet, de watervoorziening, elektriciteit en het dataverkeer zijn toch ook allemaal ingericht op / aangepast aan de piekmomenten? Pas het wegennet en het openbaar vervoer ook op de piekmomenten aan.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Verbaast me niks. Nederland is immers het meest overbevolkte landje van Europa. Wil je nog een beetje frisse lucht krijgen adviseer ik een strandwandeling te maken om lekker uit te waaien. Of de Domtoren in Utrecht beklimmen, dan kun je zien dat daar 340.000 inwoners onder een smogwolk wonen.
Door Jan op
Beste Sjaak
Mee asfalt hoeft niet te zeggen meer vervuiling. Een file is veel vervuilender dan wat extra asfalt met een betere doorstroming. Samen met rekening rijden en lagere snelheden in en om stedelijk zou het een stuk beter gaan. Betaling asfalt ... uit het afschaffen van de subsidie op elektrisch rijden die is er alleen voor de lagere bijtelling.
Door Sjaak (waakzaam burger) op
En dan zijn er nog lieden die voor meer asfalt pleiten ten gunste van de economie. Dat is dus keihard kiezen regen een goede volksgezondheid. Er mag geen uitbreiding van wegen in Nederland plaatsvinden. In Nederland moeten wij het doen met de wegcapaciteit die wij hebben. Nodig is aanpassing en wel zodanig dat er minder met auto's hoeft te worden gereden.