Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Miljarden voor infrastructuur, half miljard voor Rijnlandroute

Een half miljard voor de Rijnlandroute, geld voor het Twentekanaal en een elektrische spoorverbinding in Overijssel.

18 november 2014

Zuid-Holland krijgt 550 miljoen euro subsidie van het Rijk, zodat de Rijnlandroute kan worden aangelegd. De route is een 14 kilometer lange provinciale weg onder Leiden door, die de snelwegen A44 en A4 moet verbinden. De aanleg kost ruim 800 miljoen euro en is een van de grootste infrastructurele werken voor de komende jaren in Nederland.

6 miljard per jaar

Dat meldde het ministerie van Infrastructuur en Milieu maandag. Minister Melanie Schultz heeft nieuwe afspraken gemaakt met de regio's over verkeer en vervoer. Met de eerder gemaakte afspraken erbij steekt het Rijk tot en met 2028 in totaal 82 miljard euro in wegen, spoorwegen en vaarwegen, oftewel ongeveer 6 miljard euro per jaar. Onder die reeds gemaakte afspraken zijn enkele grote projecten, zoals de verbetering van het spoor tussen Schiphol en Lelystad en de bouw van de Blankenburgtunnel tussen de A20 en de A15 bij Rotterdam.


Twentekanaal en elektrische treinen
Vijf bruggen over het Twentekanaal worden opgeknapt, zodat ze bestand zijn tegen zwaarder vrachtverkeer. Schultz trekt ook geld uit om tussen Zwolle en Enschede elektrische treinen te laten rijden. Daarvoor moet een bovenleiding worden aangebracht tussen Zwolle en Wierden. Eerder was al besloten dat te doen bij de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. Daar wordt het spoor bovendien gedeeltelijk verdubbeld, zodat er meer treinen kunnen rijden. Tussen Zwolle en Emmen gaan in de spits langere treinen rijden, tussen Leeuwarden en Sneek worden dan meer treinen ingezet.

Roggenplaat in de Oosterschelde

De noordelijke randweg van Utrecht, tussen de A2 en de A27, wordt misschien eerder dan gepland opgeknapt. Het kabinet wil het geld ervoor vijf jaar eerder beschikbaar maken. ,,Dit betekent dat de weg tussen 2020 en 2022 kan worden gerealiseerd'', aldus het ministerie. Het kabinet trekt ook geld uit voor het herstel van de Roggenplaat in de Oosterschelde, vlak bij Neeltje Jans. De plaat wordt steeds kleiner en lager, doordat het water niet de kracht heeft zand uit de geulen op te pakken en op het wad achter te laten. Dat heet zandhonger. Als er niets gebeurt, zou het wad in feite verdrinken. Zeehonden en trekvogels raken dan hun 'thuishonk' kwijt. (ANP)

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hupsel
Minister Melanie Schultz uit de quick-scan blijkt dat het ook kan met een investering van 1,4 miljard euro.



Noordtak: sneller, veiliger en minder overlast



http://www.gelderland.nl/4/actueel/Nieuws/Nieuws …,-veiliger-en-minder-overlast.html
Arnoud Scheltema / ondernemer
Hiermee lijkt de unieke kans voor de aanleg van een gecombineerde autosnelweg-goederen spoorlijn te zijn verkeken. Dit beleid resulteert in enorme schade in de achterhoek door verbrokkelde aanleg, Massa's meer co2 uitstoot en geen ontlasting voor de A12, A50, A1. De achterhoek wordt weer op jaren achterstand gezet in economische en demografische ontwikkeling.Dit is weer ens lapwerk.
Gijs van Diggelen
Wat een kabinet: de ouderen mogen in hun eigen pis staan, want Van Rijn (PvdA) bezuinigt 1 miljard op de zorg. De arbeidsbeperkten worden op straat gezet, want Klijnsma (PvdA) sluit de sociale werkplaatsen om zo eveneens 1 miljard te besparen. De automobilist kan nog meer scheuren, want Schulz (VVD) steekt jaarlijk 6 miljard (!) in de aanleg van nieuw infrastructuur.



Wanneer breekt de opstand uit ?
Gerard
@Gijs Vonk. Maar hoeveel wordt er dan in de zorg gestoken? Misschien valt die 6 miljard dan nog wel mee...
kaatje
Dat wordt feest voor de contacten van Harro de komende jaren. Het grote verdienen kan beginnen.
Ivo
@ Gijs Vonk

Infrastructuur dient nog een economisch doel, daarom is het een investering die zichzelf terugverdient.



Neem dat de tientallen miljarden voor windenergie die aantoonbaar geen effect hebben. Hoeveel kwaliteit zou je daarvan kunnen toevoegen in de zorg en het onderwijs.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op 19 november 2014 13:06

Deze investeringen hebben slechts een zeer negatief effect. De laatste stilte- en natuurgebieden in de Randstad worden platgewalst en investeringen in infrastructuur leveren al zeker twee decennia geen rendement meer, maar leiden tot enorme maatschappelijke kosten. Het leidt tot meer verkeer en vooral Oost-Europeanen met hun oude trucks zullen tegen afbraakprijzen de snelwegen berijden en onveilig maken. In die landen kennen ze geen chauffeurs- en vakbekwaamheidsdiploma's. De tijd dat het geld in de haven en industrie werd verdiend, ligt ver achter ons. Het is voltooid verleden tijd. Minister Schutz van Haagen is slechts bezig om in rap tempo de laatste mooie delen van de Randstad onder dikke lagen asfalt te laten verdwijnen. Milieu is een woord dat hooguit nog een enkele ambtenaar op het ministerie kan spellen, het beleid is daarentegen gericht op vernietiging van rust en landschap. Hoe lang zal deze regering van kille boekhouders het nog volhouden zonder maatschappelijk draagvlak ? Als er iets nodig is, is dat de regering investeert in innovatie en in zinvol werk voor mensen. Nederland moet weer een land worden van ideeën en speurwerkonderzoek, niet van droge en suffe bureaucraten. Schep opleidingen voor vakmensen.

Afsluitend wil ik nog opmerken dat de Betuwe-goederenspoorlijn een sterke onderbenutting kent
Rijk van Westenveer
@Gijs Vonk: toch een soort van opstand.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-11-2014/prote …
Advertentie