Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Milieueisen Zwolle kosten ProRail 3 miljoen

Spoorbeheerder ProRail moet een blusinstallatie van drie miljoen euro aanleggen om aan de milieueisen van de gemeente Zwolle te voldoen. Dat heeft de rechtbank Overijssel bepaald. Zowel ProRail als de gemeente Zwolle moeten de uitspraak nog bestuderen voor ze tot eventuele volgende stappen overgaan.

01 januari 2014

ProRail beraadt zich op hoger beroep nu de rechtbank Overijssel heeft bepaald dat het bedrijf zich moet houden aan strengere milieueisen van de gemeente Zwolle. De aanleg van een noodzakelijke blusinstallatie kost ProRail 3 miljoen.

ProRail: eisen buitengewoon streng

ProRail kan nog niet reageren op de uitspraak van de rechtbank Overijssel, omdat ze deze eerst willen uitpluizen, zegt woordvoerder René Vegter. Of de spoorbeheerder in hoger beroep gaat is dus nog niet duidelijk. ‘Reden om de zaak aan te spannen was dat we de eisen buitengewoon streng vinden. Wij vinden dat de veiligheid op het emplacement voldoende is gewaarborgd. Daarbij is drie miljoen euro een flinke investering. Let wel: we hebben het hier over belastinggeld en ProRail heeft geen winstoogmerk.’


2000 liter bluswater per minuut

Van de gemeente Zwolle moet ProRail in samenspraak met de lokale brandweer een blusinstallatie aanleggen die bij calamiteiten 2000 liter bluswater per minuut kan aanvoeren. Calamiteiten zijn bijvoorbeeld brand in een goederenwagon of locomotief. De voorzieningen zouden binnen een jaar na het van kracht worden van de beschikking moeten zijn gerealiseerd.


Eis gemeente niet onredelijk

De rechter vindt de eis van de gemeente niet onredelijk, omdat deze is gebaseerd op voorschriften van Brandweer Nederland. Ook hoge kosten zijn geen argument om de installatie niet aan te leggen. Het feit dat de gemeente het belang van de veiligheid en bescherming van de omgeving in het geval van brand groter vindt is terecht, aldus de rechter. Overigens kreeg ProRail op andere punten wel gelijk en waren in overleg scherpe randjes al gladgestreken.


Dialoog voortzetten

Ook de gemeente Zwolle wil de uitspraak eerst goed tegen het licht houden. Wel hecht de gemeente eraan te benadrukken dat ProRail een belangrijke partner is. ‘Vanzelfsprekend waren we ook over dit onderwerp al in gesprek en dat blijven we ook’, aldus woordvoerder Serge Westerdiep. ‘Als gemeente werken we vanuit dat gedachte dat we maatwerk bieden waar dat kan en handhaven waar dat volgens ons noodzakelijk is. Over deze door ProRail gevraagde uitspraak over dit (deel)onderwerp zal na wederzijdse bestudering de dialoog ongetwijfeld worden voortgezet.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Waarnemer
De veiligheidseisen worden steeds strenger en hebben reeds hun toppunt bereikt. De meeste zaken kunnen haast niet veiliger en bovendien is het Nederlandse spoornet één van de veiligste ter wereld. In heel Nederland worden overwegen vervangen voor tunnels of bruggen en de meeste spoorlijnen zijn omgeven door afschuwlijke geluidswallen. Dit komt vooral omdat Nederlanders zeuren om het zeuren. Het zeuren om langsrijdende treinen, terwijl men zelf heeft besloten langs een spoorlijn te gaan wonen is schering en inslag. Gevolg: Er komt een peperdure geluidsmuur van ettelijke kilometers. Dit soort zaken, en ook alle overdreven veiligheidsmaatregelen zijn echt onnodig. Overwegen zijn bijvoorbeeld heel veilig. De burger haalt zo nu en dan capriolen uit die niet door de beugel kunnen.. Zoals het slalommen tussen gesloten overwegbomen. Zelf zie ik geen reden om dan de overwegen maar te vervangen voor dure tunnels of bruggen, waarvan de onderhoudskosten vele malen hoger zijn. De reiziger & belastingbetaler betalen dit gelag.
JJMoes
Dat betekent dus minstens een dubbelnet van buizen met een doorsnede van 70 mm waarop waterdruk gegarandeerd moet zijn met alle gevaar voor legionella

Onderhoud met alle metaaldieven wordt onbetaalbaar
Advertentie