of 59045 LinkedIn

‘Melden bijbaan individuele verantwoordelijkheid’

Directeur Guus Pelzer van Waterschapsbedrijf Limburg wil een actuele lijst van bijbanen van waterschapsbestuurders om meer problemen te voorkomen na het opstappen van bestuurder Toine Gresel wegens schijn van belangenverstrengeling. Pelzer vertelde waterschapsbestuurder Jan Grijsen dat Gresel de bijbaan "terloops" aan hem heeft gemeld.

Waterschapsbedrijf Limburg wil een actuele lijst van bijbanen van Limburgse waterschapsbestuurders. Directeur Guus Pelzer wil hiermee meer problemen voorkomen, nadat vice-voorzitter Toine Gresel van waterschap Peel en Maasvallei vorige week zelf opstapte om de schijn van belangenverstrengeling die hij wekte.

Schijn van belangenverstrengeling
Gresel was bezoldigd personal coach van de directeur van een communicatiebureau dat ook werk doet voor het Waterschapsbedrijf, een dochter van beide Limburgse waterschappen. Volgens Gresel was hij niet betrokken bij het toekennen van opdrachten aan het communicatiebureau. Hij stapte op, omdat hij de schijn van belangenverstrengeling had gewekt door zijn bijbaan naar eigen zeggen wel aan de directeur van het Waterschapsbedrijf te melden, maar niet aan het bestuur. Hij zou hierdoor niet meer geloofwaardig zijn.

Bijbaan terloops ter sprake gekomen
Jan Schrijen, voorzitter van waterschap Roer en Overmaas en van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Waterschapsbedrijf Limburg, is terughoudend in het geven van een oordeel over het opstappen van Gresel. ‘Het heeft me verrast en ik betreur het, maar het was, zover ik weet, een individuele beslissing en dat respecteer ik.’ Schrijen sprak met Pelzer over de kwestie. ‘De heer Gresel zegt dat hij de bijbaan bij de directeur heeft gemeld. De heer Pelzer zegt dat het terloops ter sprake is gekomen. Dat is al een nuancering.’

Melden bijbaan individuele verantwoordelijkheid
Al discussiërend kwam het bestuur erop uit dat het een individuele verantwoordelijkheid is van een bestuurder om nevenfuncties die mogelijk een relatie hebben met activiteiten van het waterschap te melden in het bestuur. ‘Dat is hetzelfde als je verplicht voelen het te melden. Gresel had dit niet gedaan en dat vond hij zichzelf aan te rekenen.’ Schrijen wijst erop dat melden van integriteitskwesties een vast agendapunt is in de bestuursvergadering. ‘Meestal is er niets te melden, maar we doen het wel om alert te zijn. Wie bijvoorbeeld een adviesbureau heeft en contact heeft met een bedrijf dat met het waterschap in zee gaat, dient dat te melden.’

Lijst al voorhanden
Een actuele lijst met bijbanen van waterschapsbestuurders, zoals Pelzer in lokale media opperde, is daarmee eigenlijk al voorhanden, vindt Schrijen. ‘Als u op onze website van waterschap Roer en Overmaas kijkt ziet u de nevenfuncties staan met daarbij bezoldigd of onbezoldigd. De informatie is er. Natuurlijk komen er dingen bij en vallen er dingen af. Bij het waterschap staat dit op de agenda. Ik ga ervan uit dat dit ook geldt voor de gemeenschappelijke regeling.’

Onderzoek moet beïnvloeding uitsluiten
Naar de gunning van opdrachten aan het communicatiebureau gaat accountantsbureau Ernst&Young onderzoek doen. ‘Ernst&Young is ook onze huisaccountant, dus doet een andere afdeling van hen het onderzoek, ook om de schijn van belangenverstrengeling, te voorkomen.’ Formeel is alles volgens de aanbestedingsregels gegaan, zegt Schrijen. ‘Maar in bepaalde gevallen moet je dit extra motiveren. Onderhands mag je een opdracht een één bedrijf gunnen tot een bepaalde grens. Europees ligt die grens op 245 duizend euro, wij hanteren zelf 50 duizend euro. Daar is een apart formulier voor. Ligt het bedrag hoger, dan moeten meer mensen tekenen. Formeel klopt het allemaal, maar we moeten beïnvloeding vanuit een bestuurder of ambtenaar, waardoor opdrachten vaak naar één bureau gaan, uitsluiten.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Willem op
Is er geen gedragscode? Lijkt me evident nevenactiviteiten te (moeten) melden. En dat kan ook betekenen dat je misschien ergens mee moet stoppen...