Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Meer laadpalen, meer elektrische auto’s

Het plaatsen van openbare laadpalen en subsidies voor de aankoop van een elektrische auto, hebben een significant effect op het aantal elektrische auto’s in een gemeente. Dat blijkt uit onderzoek van de adviesbureaus APPM, Decisio en de Vrije Universiteit Amsterdam.

04 december 2015

Gemeentelijk beleid voor elektrisch vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan het stimuleren van elektrisch rijden. Het plaatsen van openbare laadpalen en subsidies voor de aankoop van een elektrische auto, hebben een significant effect op het aantal elektrische auto’s in een gemeente.

Welke maatregelen zijn effectief? 

Dat blijkt uit onderzoek van de adviesbureaus APPM, Decisio en de Vrije Universiteit Amsterdam. Gemeenten zien zich geconfronteerd met de ontwikkelingen in de auto-industrie naar meer elektrisch rijden en de vraag van inwoners naar laadinfrastructuur. Veel gemeenten willen bovendien zelf elektrisch vervoer stimuleren vanwege hun eigen duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen. Maar welke maatregelen zijn effectief?

Relatie onderzocht

Om die vraag te beantwoorden analyseerden de onderzoekers de relatie tussen het aantal elektrische voertuigen en de beleidsmaatregelen die een gemeente neemt. Amsterdam deed in 2012 zelf een studie naar dat verband. De onderzoekers hebben dat onderzoek herhaald in 85 andere gemeenten in vijf provincies. Ze keken daarbij naar maatregelen als het promoten van elektrisch rijden, plaatsten van laadpalen, gemeentelijke subsidies en het goede voorbeeld van een gemeentelijke elektrisch wagenpark.

Laadpalen meest bepalend

Het blijkt dat de mogelijkheid om op te laden in de openbare ruimte het meest bepalend is voor het aandeel en groei van (volledig) elektrische auto’s in een gemeente. Hoe meer laadpalen, hoe meer elektrische auto’s er in een gemeente zijn, stellen de onderzoekers. Ook een aanschafsubsidie heeft effect. Het effect van de maatregelen verschilt wel per type elektrisch auto (volledig elektrisch of plug-in hybride) en verandert snel door nieuwe ontwikkelingen. Het onderzoek wordt nu uitgebreid naar heel Nederland.

Groei 

Sinds medio 2012 is het aantal elektrische auto’s gegroeid van 5.000 naar bijna 70.000 nu. Partijen werken daarvoor binnen regio´s steeds meer samen. In Twente willen ondernemers de komende jaren vijfhonderd laadpalen plaatsen, zo maakte de Green Business Club Twente vorige week bekend. De nieuw opgerichte club wil verduurzaming in de regio en op specifieke bedrijventerreinen versnellen. Het stimuleren van elektrisch vervoer met een uitgebreid laadnetwerk is het eerste project. Twente de duurzaamste regio van Nederland in 2025, is het doel.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Openbare laadpalen zijn een mooie manier om gratis langdurig te kunnen parkeren. Of als er geen elektrische auto staat te laden, is er wéér een parkeerplaats minder beschikbaar voor andere auto's. Dan heb je nog particuliere oplaadpalen, waarbij de auto niet op de eigen oprit staat, maar langs de weg. Je loopt dan als voetganger de kans te struikelen over het snoer. En dan te bedenken dat elektra toch opgewekt moet worden en dan kan heel goed in een kolencentrale zijn. En vele hybride auto's zijn alleen voor het fiscale voordeel aangeschaft en rijden nooit op elektra. Dus hoezo goed voor het milieu?
Jeroen
Binnen de organisatie waar ik werkzaam ben zijn nu nog net voldoende laadpalen bij het parkeerterrein aanwezig. Het feit dat het door leaserijders kiezen voor elektrische voertuigen na 31 december niet meer wordt verwacht staat uitbreiding in de weg. Wellicht is wat marktonderzoek aan de orde.
Advertentie