Meer doen met eigenheid
In zijn boek Naar een eigen ruimtelijke identiteit wil Herman Dekkers, expert ruimtelijke kwaliteit, de discussie op gang brengen over het onderscheidende vermogen van gebieden binnen en buiten de stad.
Voor het onderscheidend vermogen van dorpen, binnensteden en gebieden is ruimtelijke identiteit essentieel. Met enkel welstandsbeleid – veelal verworden tot regelgeving – kom je er niet; schakel hulp van burgers, ondernemers, architecten en politici in om de eigenheid van een gebied te vinden.
In zijn boek Naar een eigen ruimtelijke identiteit wil Herman Dekkers, expert ruimtelijke kwaliteit, de discussie op gang brengen over het onderscheidende vermogen van gebieden binnen en buiten de stad. Dekkers, werkzaam geweest als architect, secretaris van diverse welstandscommissies en stadsbouwmeester, meent dat ruimtelijke identiteit kan helpen om het onderscheidende karakter van gebieden te vergroten.
Gelijk behandelen
Het boek is bedoeld als leidraad om te komen tot gebieden met meer onderscheidend vermogen. Volgens Dekkers wordt over de problemen van de stadscentra veel gesproken en geschreven, maar niet over het visuele aspect. Terwijl juist dat, naar zijn mening, aan de basis staat van alle stedelijke problematiek. “Veel gemeenten of provincies hebben binnen hun werkgebied meerdere kernen. Het is goed indien deze kernen meer specifiek worden. Niet alle gelijk behandelen, zoals nu veelal het gebruik. Men zou met ‘eigenheid’ meer kunnen bereiken. Bewoners en ondernemers in de gebieden zijn aan zet. Net als de politiek en de architecten. Zij kunnen meer bijdragen aan het plaatselijke onderscheidende ruimtelijke en sociale belang”, aldus de auteur.
'Naar een eigen ruimtelijke identiteit' is te bestellen bij SDU.nl
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe kom men tot een bewustwording over de eigen ruimtelijke identiteit en hoe pak ik dat mogelijk aan. En, hoe zorg ik dat alle diensten die betrokken zijn bij de openbare ruimte mee doen aan de zelfde richting? Het moet weer gaan over de eigen ruimtelijke identiteit. Niet voor alle gebieden, maar zeker wel voor gebieden die belangrijk zijn voor gemeenten.Voor meer informatie kijk eens op: www.ruimtelijkeidentiteit.nl of bestel het boek bij Sdu. Het boek “Naar een eigen ruimtelijke identiteit” is geschreven, omdat de zorg voor de ruimtelijke kwaliteit in een gemeente verworden is tot het controleren op regelgeving.
Ik denk dan al gauw aan outlet-centra en attractieparken. Dit zijn gebieden met een specifieke functie, vaak een bijzondere vormgeving en trekken in het algemeen veel bezoekers. Hier geldt een economische belang.
Museum Voorlinden is, qua marketing, een goed voorbeeld hoe een (bijzonder) gebouw/gebied op de kaart te zetten. Een empirisch onderzoek is een mogelijkheid, maar waaraan refereer je?