Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Mansveld: niet wachten op onderzoek Betuwelijn

Staatssecretaris Wilma Mansveld wil niet wachten op een onderzoek van de provincies Gelderland, Overijssel en het Rotterdamse Havenbedrijf naar een alternatieve aansluiting op de Betuwelijn.

25 november 2013

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) is niet van zins om te wachten op de uitkomst van het onderzoek van de provincies Gelderland, Overijssel en het Rotterdamse Havenbedrijf naar een nieuwe aansluiting op de Betuwelijn.

Investering niet in verhouding
Volgens Mansveld staat de investering voor dit alternatief niet in verhouding tot het aantal goederentreinen dat van het traject gebruik zou gaan maken. Bovendien leidt nieuw onderzoek tot vertraging. Dat zei de staatssecretaris maandag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Nieuwe optie niet meer mogelijk
Volgens haar is het proces over het goederenvervoer door het oosten van Nederland inmiddels zo ver dat het niet mogelijk is om een nieuwe optie in te voegen. Mansveld wil in juni een besluit nemen over het beoogde tracé tussen Arnhem en Enschede. Dat is al later dan gepland, omdat er ruimte is gemaakt voor inspraak van politieke partijen en de omwonenden, aldus de staatssecretaris.

Alternatief te duur
Ze benadrukte verder dat het alternatief dat de provincies en het Havenbedrijf nu bekijken in de jaren negentig al is afgevallen. Dat was toen omdat het te duur was. Vorig jaar is er nog eens naar gekeken en ook toen viel deze oplossing af. Volgens Mansveld staat het de provincies en het Havenbedrijf wel vrij om het onderzoek te doen.

Verzet tegen plannen
In het oosten van het land is veel verzet tegen de plannen om meer goederenvervoer via het bestaande spoor naar Duitsland te laten rijden. Dat is onder meer nodig omdat de Tweede Maasvlakte over een paar jaar vol staat met bedrijven die hun producten willen doorsturen naar het achterland. Ook wordt het op het spoor in de Randstad drukker omdat er tussen de grote steden treinen zonder spoorboekje moeten gaan rijden. Het goederenvervoer moet daarom een andere route gaan volgen.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janet / beleidsadviseur
Ja dat was te verwachten. Den Haag kijkt niet verder dan de Randstad. Je zal maar wonen in een plaats waar al die trein straks langs denderen. Maar Mansveld heeft daar geen last van, dus het gaat door, ongeacht wat mensen die er wonen ook vinden.
Waarnemer
Mooie geluiden uit de mond van Mansveld. Prima plan om juist de huidige infrastructuur verder te verbeteren in plaats van een nieuwe geldverslindende spoorlijn aanleggen waar slechts 30 treinen per dag overheen gaan rijden. De spoorlijn door het oosten ligt er al sinds jaar en dag. Onbegrijpelijk waarom Provincie en gemeenten geen gebruik maken van de voordelen van een spoorlijn die ingericht wordt voor meer goederentreinen. Gemeenten en vooral de provincies zouden bijvoorbeeld aan het spoor grenzende bedrijven kunnen stimuleren om bijvoorbeeld meer goederen per spoor te vervoeren in plaats van de weg d.m.v. het realiseren van spooraansluitingen e.d. Innovaties en mogelijkheden liggen voor het oprapen. Helaas gaan vooral gemeenten op de populistische toer en leven zogenaamd erg mee met hun burgers terwijl er nu juist kansen aankomen om de werkgelegenheid in de oostelijke provincies op te schroeven en gangbaar te maken.
Rogier
Vermoeiend waar Nederlanders over kunnen zeuren. Zoals Waarnemer terecht opmerkt, liggen de spoorlijnen er al lang. Het is toch zot dat daar dan niet een paar extra treinen overheen zouden mogen rijden? Jantje vindt dat Mansveld aan zichzelf/de Randstad denkt, want die hebben er geen last van. Maar zij doet juist een afweging in het algemeen belang. Want wie moet die nieuwe spoorlijn betalen om een paar hele gevoelige bewoners niet te "storen": juist, wij allemaal.
Advertentie