Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Ludiek protest tegen groeiplannen Schiphol

Schiphol wil het maximumaantal jaarlijkse vliegbewegingen verder uitbreiden van 500.000 tot 600.000. In het Groene Hart voelen ze de bui al hangen. Wethouders van een aantal daar gelegen gemeenten begonnen gisteren een ludiek protest: met het opzetten van koptelefoons startten ze de actie ‘ik stem voor stilte’.

29 augustus 2017

Schiphol wil het maximumaantal jaarlijkse vliegbewegingen verder uitbreiden van 500.000 tot 600.000. In het Groene Hart voelen ze de bui al hangen. Wethouders van een aantal daar gelegen gemeenten begonnen gisteren een ludiek protest: met het opzetten van koptelefoons startten ze de actie ‘ik stem voor stilte’. 

Stiltegebieden
‘Er is vermoedelijk geen streek in Nederland met zoveel stiltegebieden’, zegt Nieuwkoops wethouder Guus Elkhuizen (leefomgeving, Samen Beter Nieuwkoop). ‘Als we hier onze jaarlijkse bluestocht organiseren, moeten we door een heel circuit van vergunningen en verordeningen.’ Maar bij de uitbreidingsplannen van Schiphol tellen dat soort afwegingen ineens niet meer, merkt Elkhuizen. ‘Terwijl veel bewoners hier nu al over ons buitengebied spreken als de verlengde landingsbaan van Schiphol.’

Grens bereikt
Niet dat hij Schiphol de groeiplannen wil ontzeggen. ‘De luchthaven is een motor voor de nationale economie, een cruciale factor. En ja, als de economie in de lift zit, willen meer mensen op vakantie. De ene na de andere prijsvechter vestigt zich nu op Schiphol.’ Dit jaar verwacht Schiphol de 500.000 vluchten te bereiken en daarmee de grens van de tot 2020 toegestane groei. Elkhuizen: ‘Bij verdere uitbreiding kijken ze ongetwijfeld naar aanvliegroutes tussen woningen en dorpen.’ En dan weet hij wel waar Schiphol op uitkomt: de stiltegebieden van het Groene Hart. ‘Terwijl het er nu in toenemende mate al een oorverdovende herrie is.’
 
Veiligheid
Ja, het geluid is de voornaamste factor waardoor Elkhuizen zich tegen verdere  groei van Schiphol verzet. ‘Maar ook de veiligheid speelt met het toenemend aantal vluchten een rol. We willen voorkomen dat we over een aantal jaren, als de uitbreiding wellicht een feit is, onszelf kwalijk nemen dat we niet eerder in actie gekomen zijn.’

Visie
Wat hoopt Elkhuizen met het protest te bereiken? ‘Dat de overheid als grootaandeelhouder van Schiphol niet alleen kijkt naar het dividend op korte termijn, wat door de extra vluchten natuurlijk weer verder stijgt. Laat de overheid nu eindelijk eens een visie op de toekomst van Schiphol ontwikkelen.’ Een betere spreiding van vluchten over meerdere luchthavens, dat zou Elkhuizen graag zien. ‘Maar betrek ook de hyperloop van Elon Musk erbij. Zo kun je het vluchtverkeer verantwoord laten groeien.’ Tot het zover is, kunnen burgers op www.ikstemvoorstilte.nl hun geluid laten horen.   

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bastiaan / Engineer
Hier in Heemskerk hetzelfde probleem, gesprekken worden verstoort in de achtertuin, rustig op strand of in de tuin zitten is er niet meer bij.

Iedereen heeft recht op 8 uur slaap, dat wordt door Schiphol onmogelijk gemaakt. Ik zit nu bijna een jaar met een burn-out door oververmoeidheid door slaapgebrek, lijkt mij niet echt gunstig voor alle werkgevers hier in de buurt, die hetzelfde meemaken met personeel die slaap tekort komen.

Overheid: Stop de vluchten tussen 22:00 en 06:00 uur !
Daan
Schiphol is een mega-probleem. In Akersloot (40 km ten noorden) kun je elkaar in de tuin niet meer horen praten. In Gouda, Boskoop en omgeving gaat het dezelfde kant op.



Dat wil je toch niet op je geweten hebben als bedrijf? Dit is een ramp vergelijkbaar met de NAM in Groningen.



En de bijdrage aan de NL economie? Niet heel groot, begreep ik.



Paul / projectleider
Beter spreiden, helaas zijn die oude militaire vliegvelden net gesloten...



Maar btw op kerosine lijkt me ook wel wat
T / medewerker
Een boer mag geen koe meer houden, op de wegen moeten we langzamer rijden, gas moet uit de woningen, nul op de meter is hot, grote investeringen om een nieuwe woning te kunnen bouwen en Schiphol:...... doe er maar 100.000 vluchten bij met een gemiddeld kerosineverbruik van 40.000 liter. Is een 4 met 9 nullen aan liters kerosine. Hoeveel CO2 levert dat op? Ik vind het beleid (bijna) hypocriet te noemen. En dan heb ik het nog helemaal niet over de belangen van het oosten i.r.t. Lelystad airport. Hoe denkt Den Haag over het draagvlak bij woningbouw? Initiatiefnemers lachen (als een boer met kiespijn) de wetgever uit en wij krijgen het niet bij ze tussen de oren dat ze duizenden euro's moeten investeren om hun woning Bijna Energie Neutraal (G) te maken. Ook voor Schiphol geldt: er zijn grenzen!
Petra
Toch de plannen voor een nieuw vliegveld in de Noordzee maar weer eens uit de kast halen?
Advertentie