Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Limburg ziet niets in nieuw plan IJzeren Rijn

Nadat eerder maandag staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) stelde dat ook in dit nieuwe plan de kosten zes keer hoger zijn dan de verwachte baten, verwerpt Limburg de plannen om dezelfde reden. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg en de provincie Limburg vinden verder dat het nu voorgestelde tracé een flinke impact heeft op leefbaarheid en natuur. Bovendien heeft Limburg er alleen maar nadeel van.

17 januari 2018

Limburg ziet niets in de nieuwste Belgische plannen voor het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Dat is de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die lijn is al sinds 1991 buiten gebruik, maar de Belgen willen het tracé weer opengooien via Roermond en Venlo. Kosten zo'n 770 miljoen euro.

Rijden via Venlo

Dat blijkt uit een internationale studie, zoals toegelicht door de Vlaamse minister Ben Weijts (Mobiliteit) op de radio. De Vlaamse regering gaat nu overleggen met onder meer Nederland om tot een akkoord te komen over deze zogenoemde ‘Derde Weg’, melden Belgische media. Rijden via Venlo scheelt volgens dit rapport de helft aan kosten in vergelijking met andere tracés.


Kosten zes keer hoger
Nadat eerder maandag staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) stelde dat ook in dit nieuwe plan de kosten zes keer hoger zijn dan de verwachte baten, verwerpt Limburg de plannen om dezelfde reden. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg en de provincie Limburg vinden verder dat het nu voorgestelde tracé een flinke impact heeft op leefbaarheid en natuur. Bovendien heeft Limburg er alleen maar nadeel van.



Geen treinen door kernen
'Ons standpunt ten aanzien van de IJzeren Rijn is al jaren helder: Als regio zitten we niet te wachten op doorgaande goederentreinen door onze kernen; onze inwoners ondervinden alleen de lasten', zei de Roermondse wethouder Raja Fick, voorzitter van het samenwerkingsverband. 'Zo’n grote investering voor alleen maar doorgaande treinen door de stad is voor Venlo een no-go', reageerde de Venlose wethouder Jos Teeuwen.

Kwetsbare natuurgebieden

Vlaanderen dringt er al lange tijd op aan dat er nieuw leven wordt ingeblazen in het traject, maar Nederland heeft daar problemen mee omdat de oorspronkelijke negentiende-eeuwse route door kwetsbare natuurgebieden loopt. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul / projectleider
Ach met wat tunnetjes en wildviaducten is het vast wel op te lossen...en anders liggen er vast nog wel dossiers die Vlaanderen kan vertragen.



Of gaat het ook om concurrentie met R'dam?
Hannes Haganum / kritisch lezer
Och vanuit mijn vroegere vakgebied ben ik er al lang aan gewend dat de domheid en onkunde regeert. Zo'n nevenspoorlijn waar eventueel 20 tot 30 goederentrein per dag over heen gaan, kun je gemakkelijk heropenen tegen geringe kosten. Voor 30 miljoen euro kan je al veel doen, maar ja politici die niet door kennis en inzicht worden gehinderd zien veel liever dagelijks 600 vrachtwagens met vloeibaar gas of chemicaliën en bestuurd door ongekwalificeerde Oost-Europese chauffeurs over de snelweg denderen... Over het toenemend aantal zware ongevallen willen ze niet nadenken, het valt buiten hun portefeuille. Spoorwegen zijn nu eenmaal het meest duurzame en efficiënste transportmiddel voor grotere landingen over langere afstanden. Kijk naar de Alpenlanden waar men wel de economie afhankelijk heeft gemaakt van transport over de rails. Ook België opereert een stuk slimmer op het gebied van goederentransport dan Nederland. Hier denderen onvoorstelbare aantallen trucks dagelijks over onze snelwegen met vele ernstige ongevallen als resultaat.



De provincie Limburg blokkeert ook al de lightrailverbinding van Hasselt naar Maastricht.
Advertentie