of 59236 LinkedIn

Leek geeft verkeersweg CO2-absorberende laag

Gemeente Leek is dinsdag begonnen met het aanbrengen van een CO2-absorberende en lichtreflecterende laag op een deel van de Mensumaweg tussen de A7 en de Noorderweg in Leek. De gemeente zegt daarmee de eerste te zijn in Nederland.

Gemeente Leek is dinsdag begonnen met het aanbrengen van een CO2-absorberende en lichtreflecterende laag op een deel van de Mensumaweg tussen de A7 en de Noorderweg in Leek. De gemeente zegt daarmee de eerste te zijn in Nederland. 

CO2-uitstoot terugdringen noodzakelijk
Wethouders van Leek gaven dinsdag het startsein voor het aanbrengen van de laag, zo meldt de gemeente in een persbericht. De gemeente wil met de weg ‘een noodzakelijke terugdringing van C02-uitstoot’ bewerkstelligen. De verwachting is dat de weg in totaal zo’n 40.000 kilogram aan CO2 gaat absorberen. Deze hoeveelheid komt overeen met de uitstoot van een auto die zo’n 300.000 kilometer heeft gereden. Volgens Dagblad van het Noorden is de verwachting dat de absorberende laag na 6 tot 8 jaar ‘verzadigd’ is.


Lichtreflecterend
Behalve CO2-absorberend is de weg ook lichtreflecterend. Daardoor worden weggebruikers eerder gezien. Ook is er een duidelijker contrast tussen weg en berm. Het bedrijf PolyCiviel Civiele Techniek uit Leek doet al 3 jaar onderzoek naar de toepassing. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Piet Zijlstra (Eigenaar) op
Toch even een reactie:
De steenslagen die wij gebruiken voor een oppervlakbehandeling kunnen in zijn geheel reageren met CO2 uit de lucht omdat de hele oppervlakbehandeling "opgebruikt" wordt.
On het geval van betonstraatstenen, ook als zij gewassen zijn kan maar een klein deel in aanraking komen met lucht, c.q. afslijten omdat de steenslag ingebed zit in cement.

Reactie op Jan Meijer: De gemeente moet gewoon, of je wilt of niet, regelmatig haar wegen onderhouden. Deze weg was toe aan een oppervlakbehandeling. Dus dan is het redelijk gemakkelijk om deze toepassing uit te voeren. 1+1=3 . Regulier gebruikte steenslagen kan je dan inwisselen voor onze combinatie.
Door Ben van Vliet (Communicatieadviseur gemeente Leidschendam-Voorburg) op
De eerste in Nederland? De gemeente Leidschendam-Voorburg paste begin dit jaar al CO2-absorberend en licht reflecterend materiaal toe.
Bij de herinrichting van de Burgemeester Kolfschotenlaan in Leidschendam hebben we vooral gelet op duurzaamheid, veiligheid, toegankelijkheid en schone leefomgeving. Bij elk aspect is een duurzame oplossing gevonden. Voor het eerst in onze gemeente zijn nu in één straat integraal al deze verschillende duurzame toepassingen uitgevoerd. Dat maakt deze straat de duurzaamste van de gemeente; misschien wel van de regio, dachten we toen nog – wellicht ten onrechte - bescheiden.
Wat maakt de straat zo duurzaam?
Asfalt heeft plaats gemaakt voor duurzame en innovatieve klinkers die duurzaam zijn geproduceerd en volledig kunnen worden hergebruikt. In de toplaag van de bestrating is het mineraal olivijn verwerkt, dat CO2 afbreekt. Ook zit er een reflecterend mineraal in, dat ervoor zorgt dat de straatverlichting minder licht hoeft geven. Dat betekent een extra besparing, want de nieuwe straatverlichting bestaat uit ledverlichting. Aan enkele nieuwe lantaarnpalen zitten sensoren, die CO2 meten; de weg wordt tevens testomgeving voor innovaties.
Met extra’s als pratende prullenbakken en de innovatieve Bikescout vormt deze weg een geweldig mooi voorbeeld voor andere gemeenten.
Door Jan Meijer (data-analist) op
Dit is symboolpolitiek. Wat kost dit per ton CO2? Veel geld! De gemeente had ook voor een paar honderd euro de emissierechten voor 40 ton CO2 kunnen opkopen.