of 59045 LinkedIn

Krimpgebieden ideaal voor nieuwe ondernemers

Startende ondernemers kiezen bewust voor vestiging op het platteland en vergroten daarmee de leefbaarheid van krimpgebieden. Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfskundige Heike Delfmann, die promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Krimpregio’s blijken ideale vestigingsplaatsen voor nieuwe ondernemingen. Startende ondernemers kiezen bewust voor vestiging op het platteland en vergroten daarmee de leefbaarheid van krimpgebieden.

Onderzoek in Noordoost-Engeland en Drenthe

Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfskundige Heike Delfmann, die eind april promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Delfmann onderzocht de rol van ondernemerschap binnen krimpgebieden, met speciale aandacht voor gebieden waarin sprake is van vergrijzing. ‘Het idee is dat ondernemers in krimpgebieden voor zichzelf beginnen omdat ze hun vaste baan verliezen en vervolgens niet kunnen of willen verhuizen. Maar dat beeld heb ik in mijn onderzoek niet gevonden’, aldus Delfmann, die casestudies deed in Northumberland (Noordoost-Engeland) en het Drentse Westerveld.

 

Keuze voor een levensstijl

De belangrijkste drijfveren om te starten zijn de wens om zelfstandig te zijn of een uit de hand gelopen hobby. Nieuwe ondernemers blijken bewust te kiezen voor vestiging op het platteland met de levensstijl die daarbij hoort. Ze kiezen voor een woonlocatie ongeacht de kansen op de arbeidsmarkt. Delfmann: ‘De motivatie is niet het maximaliseren van winst, maar persoonlijk geluk.’

 

Levendigheid en werkgelegenheid

De kleinschalige bedrijven die voorvloeien uit deze keuze voor ondernemerschap op het platteland passen niet alleen bij de landelijke omgeving, ze hebben vaak ook een toeristische functie. En, belangrijker nog, ze brengen levendigheid en werkgelegenheid in de regio. Door de sociale interactie tussen bewoners te bevorderen, hebben ze een positieve uitwerking op de kwaliteit van leven in de gemeenschap.

 

Beleidsmakers moeten faciliteren

Gemeentelijke beleidsmakers zijn gebaat bij haar bevindingen, denkt Delfmann. ‘Het is belangrijk om nieuwe bedrijvigheid te blijven stimuleren en faciliteren in krimpregio’s. Zorg dat mensen zich betrokken voelen bij de gemeenschap. Dat is een zeer belangrijke motivator voor potentiële en bestaande ondernemers.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door JaapvV (adviseur) op
wat zijn er toch een leuke promotie-onderzoeken..
Door Flipper op
Motivatie is altijd persoonlijk gewin. Is niet erg. Kan ik begrijpen. Maar verhul dat niet. Want dàt begrijp ik dus niet.
Flipper