Krimpgame in de Achterhoek
Burgers in de Achterhoek kunnen via het spel Sim8erhoek betrokken worden bij de maatregelen die nodig zijn in een krimpgemeente.
Sim8erhoek is de voorlopige naam van een computerspel dat in de Achterhoek wordt ontwikkeld om de vergrijzing en de krimp van de regio voor de burger inzichtelijk te maken.
Het op het bekende SimCity gebaseerde simulatiespel laat bijvoorbeeld zien wat de gevolgen voor het gebied zijn wanneer er meer bejaardenhuizen worden gebouwd of wanneer zwembaden worden gesloten. Eind van dit jaar moet het spel beschikbaar zijn.
Leefbaarheid
De regio speelt daarmee snel in op het advies vorige week van minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) om de inwoners meer te betrekken bij maatregelen om de leefbaarheid bij een krimpende bevolking overeind te houden.
Vitaal
Gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de Achterhoek willen ondanks krimp, vergrijzing en stagnerende economie de regio vitaal en leefbaar houden. Ze hebben daarvoor de coöperatieve samenwerking Achterhoek 2020 opgezet.
Het is een misvatting dat in de Achterhoek wordt gedacht dat alleen een toename van bevolking het tij kan keren. Krimp is een onontkoombaar fenomeen. Juist in de Achterhoek is men opgehouden elkaar op gemeentelijk niveau te 'beconcurreren', plannen voor huizenbouw worden geheel of gedeeltelijk in de ijskast gezet. Er wordt juist hard nagedacht hoe de leefbaarheid in een krimpgebied in stand kan worden gehouden met de middelen en mensen die voorhanden zijn. Dat is een totaal andere benadering! Acht gemeenten hebben de handen ineen geslagen, ondernemers denken mee, maatschappelijke organisaties (welzijn, onderwijs, kunst en cultuur, milieuverenigingen etc.) denken hardop mee. Juist deze gezamenlijke inzet is zo waardevol.
Dus niks 'Nederland-moet-vol-beweging'. Dat lost de problematiek niet op namelijk. Een besef dat in de Achterhoek wèl is doorgedrongen.