Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Kamer stemt tegen bijdrage voor 'Ruit' Eindhoven

Het kabinet heeft 260 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de aanleg, die in totaal bijna 900 miljoen zou kosten. Maar minister Melanie Schultz (Infrastructuur) liet deze week al weten de wens van de Kamer in deze kwestie te zullen volgen.

28 november 2014

De aanleg van een nieuwe rondweg rond Eindhoven krijgt geen bijdrage van het kabinet. De Tweede Kamer wil geen geld uitgeven voor een nieuwe rondweg die ook bekendstaat als de Ruit. Een meerderheid steunde donderdag een motie van de PvdA om het geld te stoppen in de verbreding van de A67 en de A58.

Nipte meerderheid tegen
Het kabinet heeft 260 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de aanleg, die in totaal bijna 900 miljoen zou kosten. Maar minister Melanie Schultz (Infrastructuur) liet deze week al weten de wens van de Kamer in deze kwestie te zullen volgen. De motie haalde dankzij steun van D66, SP, GroenLinks, PvdD, ChristenUnie, 50PLUS en Norbert Klein een nipte meerderheid. Er werd hoofdelijk gestemd met 82 stemmen voor en 60 stemmen tegen.

Verdeeld
Noord-Brabant zelf is verdeeld over de Ruit. De provincie steunt de aanleg, maar onder meer de gemeente Eindhoven is tegen het plan. Er is volgens de tegenstanders onvoldoende gekeken naar de schade die de aanleg zou betekenen voor landschap, cultuurhistorie en recreatie.

Ernstig teleurgesteld
De provincie reageerde donderdagavond ernstig teleurgesteld. De provincie wil overleg met de minister over de consequenties. ‘Het plan voor de Ruit is tot stand gekomen na vele jaren onderzoek en met afspraken over ieders bijdrage. We zien met spijt dat afspraken desondanks niet vanzelfsprekend zijn’, staat in een verklaring. De provincie blijft ervan overtuigd dat de rondweg de beste oplossing is om de regio Eindhoven bereikbaar te houden.

Woedend
Het bedrijfsleven is woedend. In een gezamenlijke verklaring van de Brabantse werkgevers, verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland wordt de Tweede Kamer beschuldigd van politiek en bestuurlijk gedraai.

Blij
De Brabantse Milieufederatie en Brabants Landschap zijn blij met het besluit van de Tweede Kamer. Aantasting van natuur en landschap langs het Wilhelminakanaal en in het bijzonder in het Dommeldal is voorkomen, zeggen ze. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marcel / criticus
"De motie haalde ... een nipte meerderheid"? 82 voor 60 tegen of te wel 58% voor 42% tegen ... wanneer houdt "nipt" op het wordt het gewoon "een meerderheid"?
Mevrouw Kiki / Bewoonster Stad Groningen
Dit is het betere nieuws.



1. Geen rondweg Eindhoven:

Citaat:

"Er is volgens de tegenstanders onvoldoende gekeken naar de schade die de aanleg zou betekenen voor landschap, cultuurhistorie en recreatie."



2. Geen vieze vrachtwagens Rotterdam.

Deze intelligente gemeente weert vuile vrachtwagens.



3. Geen 8 baans 'ringweg' door Groninger woonwijken.

Minister Schultz Verhagen mag ook de, door haar zo graag gewenste 8 baans 'Groninger Zuidelijke Ringweg', die in de Groninger woonwijken de gezondheid, de natuurlijke leefomgeving en de lokale economie onaanvaardbare wijze: totaal verziekt, richting de pullenbak laten verdwijnen.



Met die prullenbak handeling willen de aan het UMCG ziekenhuis verbonden kinderarts, Prof.dr.Pieter Sauer, en de leerlingen van de aanliggende scholen graag helpen.



Ik hou de prullenbak wel vast.



Prof. dr. P.J.J (Pieter) Sauer zet zich, degelijk gemotiveerd, in om de bouw van deze vieze weg niet door te laten gaan.



Prof. dr. Pieter Sauer is de broer van de beroemde Derk Sauer.



4. Geen Groninger Forum ( Kijk bij Google / afbeeldingen)

Ook direct in de prullenbak kunnen: alle (valse) rapporten van het, volslagen irreële nog te bouwen, 45 meter hoge MEGA gebouw: het Groninger Forum.



Dit nog te bouwen gebouw is volgens burgemeester dr. R.Vreeman onveilig, omdat het niet aardbevingsbesteding is!

De burgemeester €40 - 60 miljoen wil extra hebben om het gebouw aardbevingsbestendig te maken.

De ministers van V&J en BZK ontkennen beiden de valse rapporten.

Wellicht ziet de Tweede Kamer binnenkort wel alle fouten en onvolledigheden in deze rapporten.



Maar liefst 70 % van de Groninger bevolking, wil het gebouw niet.



Mevrouw Kiki



Hannes Haganum / kritisch lezer
Allemaal geleuter van managers die alleen buiten komen op collectief op groot wild te jagen. Verder investeren in auto-infrastructuur is onzin. Dit land is overvol. Het autoverkeer neemt af en je moet nooit natuur en landschappen opofferen voor autosolisten. Als je de infrastructuur beter benut, zijn er wegen zat. En het domweg vervoeren van goederen over de weg is een onrendabele, economische activiteit uit de oude economie.
Advertentie