of 59142 LinkedIn

IPO: Kritiek op provinciale wegen behandelen als klacht

Bijna drieduizend weggebruikers konden hun stem uitbrengen op de wegen die volgens hen onveilig zijn. De ANWB biedt elke provincie het prioriteitenlijstje van de weggebruikers aan.

De provincies zullen de kritische opmerkingen die de ANWB verzamelde over provinciale wegen als klacht behandelen. Dat meldt de provinciekoepel IPO. Provincies zullen per afzonderlijke klacht kijken wat er aan de hand is.

Onveilige wegen 

Vandaag presenteerde de ANWB de uitkomsten van de publieksactie ‘Verkeersveiligheid provinciale wegen’. Bijna drieduizend weggebruikers konden hun stem uitbrengen op de wegen die volgens hen onveilig zijn. De ANWB biedt elke provincie het prioriteitenlijstje van de weggebruikers aan. Daarbij zitten veel opmerkingen over de infrastructuur (onoverzichtelijke kruisingen, smalle rijbanen, gevaarlijke obstakels langs de weg) en over gedrag, zoals te hard rijden en inhalen op tweebaanswegen.

 

Kwart van de verkeersslachtoffers

Hoewel deze wegen slechts 6 procent van het totale wegennet vormen, valt hier een kwart van alle verkeersslachtoffers. Provinciale wegen behoren daarmee tot de minst veilige wegen van Nederland, stelt de ANWB. Volgens de ANWB moeten de provincies in de komende twintig jaar zo'n twee miljard euro investeren om de wegen veiliger te maken.

 

Provincie kijkt wat zij kan doen

IPO-woordvoerder Sander Hage laat weten dat de provincies de opmerkingen in het ANWB-rapport als afzonderlijke klachten zullen behandelen. ‘Dat betekent dat provincies zullen kijken om welk wegdeel het gaat, wat daar aan de hand is en wat de provincie er aan kan doen. In sommige gevallen zijn er wellicht al maatregelen gepland. Het is aan de provincies te bepalen hoe ze met een klacht omgaan, of ze die gegrond vinden en of het doelmatig is om maatregelen te treffen.’ Om na dit rapport alle wegen op de schop te gooien, is niet realistisch, zegt Hage. ‘Maar verkeersveiligheid op provinciale wegen heeft de volledige aandacht van provincies. We gaan serieus met de klachten om.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nico op
Prima provincie. Opmerkingen van burgers (en zeker van de ANWB) serieus nemen. Jammer van de laatste opmerking :'om na het rapport alle wegen om te gooien is niet realistisch'. Luister nu eens eerst naar de burger voordat je je oordeel klaar hebt. Als je begint met luisteren lossen de meeste problemen vanzelf of met klein maatregelen op. Die houding van ík weet het toch beter' is exact de reden waarom de ANWB of een andere consumentenorganisatie iets gaat onderzoeken en de burger niets meer meld. Doe eens gek. Begin eens met luisteren, soms weet de andere (die de lokale situatie veel beter kent, het beter en goedkoper).
Door albert (jurist) op
Kun je nou stellen dat de provincie zich jegens een bewoner onbehoorlijk heeft gedragen.? Nee toch, en daarover gaan klachten we. Althans zo is het in de Awb geregeld. Ik zou daarom wanneer het gaat om dergelijke feitelijke constateringen niet overgaan tot behandeling van de meldingen als waren het een klacht in de zin van hoofdstuk 9 Awb. Het zijn gewoon meldingen en daar kan natuurlijk ook een normale reactie op volgen, maar dan zonder klachtprocedure.