Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

INretail: 'Gemeenten, zoek dna van Winkelstraat 2020'

Gemeenten moeten zoeken naar de eigenheid van de vijf plekken waar in 2020 nog gewinkeld wordt, meent brancheorganisatie INretail.

10 februari 2014

Gemeenten moeten zoeken naar de eigenheid van de vijf plekken waar in 2020 nog gewinkeld wordt, meent brancheorganisatie INretail. Zij moeten het voortouw nemen in het oplossenvan de winkelleegstand, want de markt gaat het niet doen, stellen experts van INretail, en belangenvertegenwoordigers van winkeliers en vastgoedeigenaren in drie nieuwe rapporten. 

Crisis waait niet over
Veel gemeenten denken dat de crisis wel overwaait. ‘Er wordt nog steeds gedacht dat de markt die leegstand wel op zal lossen. Maar dat gaat onvoldoende gebeuren, of het duurt heel lang en ondertussen worden dorpen en steden steeds onaantrekkelijker’, zegt Marcel Evers van INretail, brancheorganisatie voor 16.000 woon-, mode-, schoenen- en sportwinkels. INretail doet deze week een oproep aan alle gemeenten om een actieprogramma winkelgebied2020 te ontwikkelen. Een groep experts stelde onder leiding van Evers het bijbehorende rapport De Nieuwe Winkelstraat op. Daarin schetst de branchevereniging hoe dat nieuwe winkelen er over zes jaar uit moet zien: als een “beleving”.

Branchebrede boodschap in drie rapporten: actie
Maar die nieuwe winkelstraat komt er niet vanzelf. Dat zegt niet alleen INretail. Ook Detailhandel Nederland (belangenvereniging voor alle detailhandel, waar INretail ook lid van is) presenteert deze week samen met de G32 en Platform31 een rapport: Winkelgebied van de Toekomst, met de oproep aan gemeenten om samenwerking te zoeken met private partijen. En van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (de vastgoedsector in de winkelbranche) verscheen eind januari het rapport De noodzaak van structurele vernieuwing van de winkelstructuur. Het is een beetje toeval dat al die lijvige rapportages bijna tegelijkertijd verschijnen, maar de boodschap die branchebreed klinkt is duidelijk: Het is tijd voor actie.

Samenwerking en transformatie
Over wat die gemeenten staat te doen, is de branche eensgezind: een visie opstellen en afspraken maken binnen de regio. Waar wil je winkels, waar niet? De drie belangenclubs leggen elk hun accenten. Detailhandel Nederland hamert op samenwerking tussen alle partijen. De Nederlandse Raad van Winkelcentra stelt dat overheid en marktpartijen samen slecht renderende winkelmeters uit de markt moeten halen en transformeren.

Eigenheid van winkelgebied zoeken
INretail legt nadruk op eigenheid van winkelgebieden binnen een van de vijf thema’s die zijn omschreven voor het nieuwe winkelen. Volgens INretail wordt er in 2020 nog op vijf plekken geshopt. Het zijn gebieden waar wat te beleven is en waar winkelen wordt gecombineerd met andere functies die mensen trekken. Zoals evenementen en cultuur, maar ook thematische outlets, bijvoorbeeld voor sportartikelen kunnen trekkers zijn. Andere locaties waar winkels kansrijk zijn, zijn plekken waar veel mensen werken en reizen (stations, afrit snelweg). INretail ziet bij Het Nieuwe Winkelen een belangrijke rol weggelegd voor de centrummanager, die de winkelstraat moet runnen als een bedrijf en op zoek gaat naar het “eigen dna” van elk winkelgebied.


Lees het hele verhaal over de winkelstraat van de toekomst – met Den Haag als lichtend voorbeeld - deze week in BB3.
Lees het rapport De noodzaak van structurele vernieuwing van de winkelstructuur.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dhr. L. Habets / secretaris
Parleys vindt het vreemd dat de oorzaak van de leegstand niet wordt aangepakt. In het commercieel vastgoed ontbreekt het aan marktwerking. Door meer transparantie, flexibiliseren huurovereenkomsten en bestemmingsplannen, tegengaan machtsconcentratie, etc zullen de huurprijzen dalen en zal de planvoorraad automatisch afnemen.
Advertentie