Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Heerenveen gaat aan de blauwe diesel

Blauwe diesel wordt de nieuwe brandstof voor dieselauto’s van de gemeente Heerenveen. Dat is althans het voorstel van het college aan de raad nu de gemeente de aankoop van brandstof opnieuw gaat aanbesteden. ‘Blauwe diesel levert 90 procent minder CO2-uitstoot en veel minder fijnstof op’, aldus wethouder Jelle Zoetendal.

10 augustus 2018

Dieselauto’s van de gemeente Heerenveen gaan voortaan op blauwe diesel rijden. Dat is althans het voorstel van het college aan de raad nu de gemeente de aankoop van brandstof opnieuw gaat aanbesteden. ‘Blauwe diesel levert 90 procent minder CO2-uitstoot en veel minder fijnstof op’, aldus wethouder Jelle Zoetendal.

Bewustwording stimuleren

De overgang van fossiele brandstoffen naar volledig duurzame energiebronnen is een belangrijk onderwerp in het hoofdlijnenakkoord van het college. De gemeente wil bewustwording stimuleren door het goede voorbeeld te geven en ziet in de nieuwe aanbesteding een natuurlijk moment om de verduurzamingsslag te maken. Rijden op blauwe diesel is 15 cent per liter duurder dan gewone diesel. ‘Voor 1 cent meer per kilometer rijden we fossielvrij’, aldus Zoetendal.


Extra geld

In de gemeente rijden 40 auto’s op diesel en jaarlijks koopt de gemeente 100.000 liter in. De gemeenteraad dient eind september extra geld beschikbaar te stellen voor de aankoop en voor de door de gemeente aan te leggen dieseltank (een investeringskrediet van 57.500 euro). In de directe omgeving van de gemeente is namelijk geen leverancier van blauwe diesel. Daardoor gaat volgens de gemeente 11 procent verloren, vandaar de 89 procent CO2-reductie. Grondstoffen voor blauwe diesel komen grotendeels uit Nederland en andere West-Europese landen.


Circulair product

Blauwe diesel is een HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil), gemaakt van plantaardige oliën uit afval van de voedselindustrie. Er is geen landbouwgrond voor nodig, zoals bij biobrandstoffen. Het is een volledige dieselvervanger en een circulair product. Het verbruik van een auto met blauwe diesel is ongeveer hetzelfde als bij normale diesel. Een wijkteamleider rijdt al sinds oktober op blauwe diesel en volgens hem walmt en stinkt de auto veel minder en rijdt hij prima. Ook tijdens de Elfwegentocht reden alle 40 dieselvoertuigen zonder wanklank of problemen op blauwe diesel.


Mooie transitiestap

Het wagenpark van de gemeente Heerenveen rijdt deels op groen gas of elektrisch. Op enkele benzineauto’s na rijdt de gemeente straks fossielvrij. Waarom niet kiezen voor meer groen gas of elektrisch? ‘De haken en ogen die aan biobrandstof kleven zien we niet bij blauwe diesel. Verder hebben we nog veel dieselauto’s in ons wagenpark die nog niet afgeschreven zijn. Daarom kiezen we voor deze duurzame variant.’ Elektrische auto’s ziet Zoetendal in de toekomst meer verschijnen. ‘Die vergen een behoorlijke investering en de voertuigen die nu op de markt zijn voldoen nog niet voldoende aan de technische specificaties.’ Groen gas is volgens hem een mooi product, maar is ook niet voor alle doeleinden geschikt. Zoetendal: ‘We zien blauwe diesel als mooie transitiestap op weg naar een fossielvrij Heerenveen.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie