Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Haarlem stelt autovrije winkelstraat weer open

In Haarlem is de Generaal Cronjéstraat binnenkort weer toegankelijk voor auto’s. In de zoektocht naar de vitaliteit van het winkelgebied sneuvelt in deze straat het primaat van de voetganger en fietser.

25 februari 2014

In Haarlem is de Generaal Cronjéstraat binnenkort weer toegankelijk voor auto’s. In de zoektocht naar de vitaliteit van het winkelgebied sneuvelt in deze straat het primaat van de voetganger en fietser. Zeven jaar nadat auto’s er werden geweerd, keren de parkeerautomaten terug in “De Cronjé”. Alleen in het weekeinde blijft de straat verboden gebied voor automobilisten.

Autobereikbaarheid vergroot aantrekkingskracht

Volgens gemeentewoordvoerder Edwin Bakker is de Cronjéstraat – gelegen buiten het centrum van Haarlem - geen noodlijdend winkelgebied, maar zoeken ondernemers wel naar mogelijkheden om de aantrekkingskracht te vergroten. Een groot deel van hen meent dat autobereikbaarheid daaraan kan bijdragen. Maar dat is geen unaniem geluid, zegt Bakker. Toen de straat in 2007 voetgangersgebied werd, kende de discussie al voor- en tegenstanders. Dat het meerderheidsstandpunt nu is gekanteld, heeft onder andere te maken met de crisis en de opkomst van internetwinkelen, zegt Bakker, maar ook met de komst van andere winkeliers.

Ratio-aankopen versus funshoppen

De winkeliers verschillen van inzicht, blijkt uit onderzoek door de gemeente. ‘De ene winkelier moet het hebben van ratio-aankopen: mensen weten welk product ze willen kopen en bij wie en willen dan ook gelijk kunnen voorrijden en inladen. Voor andere winkeliers zijn impulsaankopen van belang, zij zetten in op de “beleving” van winkelen, met de kinderwagen door de straat slenteren, een ijsje kopen en je laten leiden door wat je ziet. Zij hebben de straat liever autoluw.’


In het weekeinde autovrij

De oplossing die Haarlem heeft bedacht, bedient beide groepen, hoewel de autofans duidelijk aan het langste eind trekken. Op werkdagen zijn auto’s welkom in de Cronjéstraat, op zaterdag en zondag blijft de straat het domein van funshoppende bezoeker die lopend komt, of met de fiets. Verwarrend? Haarlem denkt van niet, bezoekers zullen er wel aan wennen.

Winkelbranche vraagt om duidelijke keuzes

Het besluit zeven jaar geleden om de winkelstraat autovrij te maken werd genomen met de verwachting dat de Generaal Cronjéstraat zich daarmee kon ontwikkelen tot funshopstraat. Dat wordt nu losgelaten, terwijl de winkelbranche gemeenten nu oproept om keuzes te maken voor winkelgebieden en te werken met duidelijke thema’s en “sfeergebieden”. In de binnenstad doet Haarlem dat ook, zegt woordvoerder Bakker. ‘Die is al jaren autoluw en scoort ook hoog op de ranglijst voor leukste winkelgebied. Maar de Cronjéstraat is een aparte straat, daar is het niet zo zwart-wit. De discussie zal met deze verandering ook niet van tafel zijn.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
En ziet u op de foto de afdaken boven de trottoirs, zodat je er ook met regen lekker droog kunt winkelen? Die moeten door dit besluit volgens de milieuregels verdwijnen want daar blijven teveel auto-uitlaatgassen hangen als deze winkelstraat weer opengesteld wordt voor auto's. Het unieke van deze winkelstraat, wat juist veel mensen trekt, verdwijnt dus. Dat zal minder klanten betekenen. Tel uit je winst.
Marco Rorai
Hoe vaak doe je aankopen waarbij je de auto nodig hebt om het product te vervoeren? Breg maar gevaar en stank terug!

Welk een domme maatregel.
JaapvV / adviseur
Klinkt niet erg doordacht. De auto komt gemiddeld 1,5 keer in de stad, de fietser pakweg 3,5 keer. Hij geeft wekelijks ook meer uit dan de automobilist. Autoluw heeft een veel grotere meerwaarde voor de leefbaarheid dan 'zonder auto's'. Laat je een paar winkeliers zo gemakkelijk het leefklimaat verpesten? Eerst met bewijzen komen dan...
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Als ex-Haarlemmer herinner ik mij nog goed de drukte en de uitlaatgassen. Kleine kinderen in gedrang en gevaar. Wat een wijs besluit om auto's te bannen. Welk een betreurenswaardig besluit om auto's weer toe te laten ! Brrrrrrrrrrrrr
Advertentie