Grote verschillen in laadcapaciteit per gemeente
Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen, Barendrecht. Deze gemeenten scoren het hoogst met hun netwerk aan openbare laadpalen, zo blijkt uit de Benchmark openbaar laden.
Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen, Barendrecht. Deze gemeenten scoren het hoogst met hun netwerk aan openbare laadpalen, zo blijkt uit de Benchmark openbaar laden.
Nauwelijks voorbereid
De Benchmark, die ieder jaar wordt gehouden door adviesbureau Over Morgen, laat zien dat met name gemeenten in het noorden en in mindere mate het oosten van Nederland nog nauwelijks voorbereid zijn op de toenemende vraag naar elektrisch rijden. Ook binnen de 30 grootste steden van Nederland zijn de verschillen opmerkelijk groot.
Openbare ruimte
Naar verwachting zal de vraag naar elektrische rijden in Nederland de komende jaren onverminderd toenemen. Alle grote automerken brengen op korte termijn (betaalbare) elektrische auto’s op de markt, met een actieradius van minimaal 250 kilometers. Daarvoor is het nodig dat gemeenten voldoende laadpalen ter beschikking hebben. Want gemiddeld 70 procent van de Nederlanders parkeert – en zal dus laden – in de openbare ruimte. Voor deze benchmark is de laadbehoefte in de openbare ruimte in beeld gebracht tot het jaar 2020. Deze gegevens zijn naast de hoeveelheid openbare laadpalen per gemeente en de locatie daarvan gelegd. Ook is rekening gehouden met de loopafstanden en het maximaal aantal gebruikers van een laadpaal.
Verplicht aantal palen
Vanaf 2020 moet elke grote parkeerplaats bij nieuwe of gerenoveerde bedrijven minstens één oplaadpunt hebben, plus lege bekabeling om meer oplaadpunten in de toekomst op aan te kunnen sluiten. Dat is althans het voorstel waarover het Europees Parlement vandaag stemt. De Vereniging Elektrische Rijders vindt het plan niet ambitieus genoeg. Detailhandel Nederland vindt het juist te duur. De laatste roept de politiek in Den Haag dan ook op om Europese regels over laadpalen niet heel streng uit te voeren en geen verplichting op te leggen wat betreft het aantal laadpalen op parkeerterreinen. De brancheorganisatie vindt die verplichting overbodig en wijst op de ruimte van lidstaten om de doelstellingen op nationaal niveau op een eigen manier in te vullen. De winkeliers zien het liefst dat de kwestie zo veel mogelijk aan de markt wordt overgelaten. Ook pleiten ze er onder meer voor kleine en middelgrote bedrijven uit te zonderen van de verplichting.
Niet overdrijven
'Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk', zegt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. 'De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden.'
Alle grote automerken zijn gericht op een andere ontwikkeling......