of 59221 LinkedIn

Grootste fietsenstalling al bijna weer te klein

Vanmorgen werd in Utrecht de grootste fietsenstalling van Nederland geopend. In de ondergrondse stalling aan de Jaarbeurskant van het Centraal Station is plek voor ruim zesduizend fietsen. Een aantal dat eind 2018, als de fietsenkelder klaar is, moet zijn opgelopen tot 12.500. Toch dreigt alweer schaarste aan parkeerplekken.

Vanmorgen werd in Utrecht de grootste fietsenstalling van Nederland geopend. In de ondergrondse stalling aan de Jaarbeurskant van het Centraal Station is plek voor ruim zesduizend fietsen. Een aantal dat eind 2018, als de fietsenkelder klaar is, moet zijn opgelopen tot 12.500. Toch dreigt alweer schaarste aan parkeerplekken.

Nieuwe mogelijkheden

Zeker, de vlag gaat vandaag uit bij de Fietsersbond, zegt woordvoerder Martijn van Es. Niet alleen om die zesduizend nieuwe parkeerplaatsen, ook om de nieuwe mogelijkheden die de nieuwe stalling biedt. Een app geeft aan hoeveel plek er nog is (aantallen die ook worden vermeld op borden in de stad). Eigenaars van afwijkende modellen (bakfietsen, brede sturen etc.) worden naar geschikte rekken geleid. Ook mag je in de stalling fietsen om via het inpandige fietspad bij een vrije plek te komen. ‘Al vraag ik me af hoe dat fietsen bevalt als iedereen van vakantie terug is’, zegt Van Es.

 

Convenant Fietsparkeren

Behalve in Utrecht wordt ook in Den Haag hard gewerkt aan een grote ondergrondse stalling bij het station. Volgens Van Es een voorbode van het eind vorig jaar gesloten convenant Fietsparkeren, een bestuursakkoord waaronder behalve de Fietsersbond onder andere ook de VNG, het IPO, NS en ProRail hun handtekening zetten. Dankzij een rijksbijdrage van ruim 250 miljoen worden nu twaalf stallingen versneld aangelegd.

 

Te klein

Maar zijn stallingen de oplossing? Nog vóór de oplevering in Utrecht gaan er ­– ook bij de Fietsersbond – geluiden op dat de stalling over drie jaar al te klein is. Zoals nieuw asfalt nieuwe auto’s aantrekt, zorgt extra stallingsruimte nu eenmaal voor extra fietsen. ‘Bij het bouwen ging men nog uit van inmiddels verouderde gegevens’, zegt Van Es. ‘Niemand kon voorzien dat de stad Utrecht en het gebruik van het openbaar vervoer zo sterk zouden groeien.’

 

Deelfietsen

Volgens Van Es kan Utrecht eventuele overbezetting van de parkeergarage tegengaan door het gebruik van deelfietsen te stimuleren. Ook zijn bij naburige stations, zoals het pas opgeleverde Vaartsche Rijn, de stallingsvoorzieningen verbeterd. ‘Door mensen te verleiden daar meer gebruik van te maken spreid je de drukte.’ In de nieuwe Utrechtse stalling kun je alleen terecht door in te checken met je ov-chipkaart. Wie langer dan een dag parkeert, moet betalen. ’Dat wordt in Nederland de nieuwe standaard. Daarmee voorkom je dat de stallingen dichtslibben met zwerffietsen. En bouw je meteen extra beveiliging in tegen diefstal.’

 

Over de streep getrokken

De voortvarendheid van onder meer Utrecht en Den Haag wordt nog niet door alle gemeenten overgenomen.  ‘In Leiden aarzelt men over de volgende fase van uitbreiding van de stalling’, weet Van Es. ‘En ook bij station Rotterdam-Alexander zijn hard nieuwe voorzieningen nodig.’ Hij hoopt dat ze met de nieuwe stalling in Utrecht over de streep worden getrokken. ‘Ik nodig de verantwoordelijke bestuurders in elk geval graag voor een bezoekje uit.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Dat steeds meer Utrechters zich gaan behelpen met de fiets is wellicht een teken van dalende koopkracht waardoor ze niet meer in staat zijn zich comfortabel te verplaatsen via de auto.
Door Pierre (ambtenaar) op
In de nieuwe Utrechtse stalling kun je alleen terecht door in te checken met je ov-chipkaart.

Ik wil uit principe geen ov-chipkaart. Eerst een systeem dat het risico van fouten bij de NS legt. Dus geen fietsenstalling

Afbeelding