Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten onvoldoende voorbereid op elektrisch rijden

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

03 maart 2016

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

Veruit onvoldoende
Gemeenten hebben veel te weinig openbare laadpalen om aan de vraag te voldoen. Terwijl alle experts in Nederland een gestage toename van het aantal elektrische auto’s voorspellen, zijn de gemeentelijke plannen voor uitbreiding van het aantal laadpalen veruit onvoldoende om aan de vraag te kunnen voldoen.

Hoe scoort uw gemeente? Bekijk het hier.
Klik hier voor een grote versie van de kaart
 

Laadinfrastructuur
Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Over Morgen. De vraag naar elektrische auto’s zal volgens de onderzoekers groeien naar 200.000 stuks in het jaar 2020. Voorwaarde daarvoor is wel dat gemeenten over een goede laadinfrastructuur beschikken. Met het onderzoek is in beeld gebracht welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte. ‘Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis, terwijl de duurzaamheidsambities er wel degelijk zijn. Een gemiste kans,’ aldus onderzoeker Gijs van der Poel.
 

Grote steden
Grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam scoren relatief goed. Dat is geen verrassing, omdat deze steden al enige tijd investeren in uitbreiding van hun laadnetwerk.  Op enige afstand volgt Utrecht. Opmerkelijk is dat uit de G30 de gemeenten Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle relatief laag scoren.
 

Dekkingsgraadanalyse
De benchmark is gedaan door de toekomstprognoses over de vraag naar elektrische auto’s te combineren met de gegevens per gemeente over het bestaande openbare laadnetwerk. Met een dergelijke dekkingsgraadanalyse wordt in beeld gebracht waar ‘zwarte vlekken’ in het netwerk zitten, waar het aantal palen nog te laag is en welke gebieden goed op weg zijn om aan die vraag te voldoen.

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Vogelzang / Belastingbetaler
@Jan: helemaal goed.
Harmen / Inkoop
Gekke situatie eigenlijk dat de overheid moet zorgen voor deze laadpalen. Dit is toch eigenlijk een commerciële bezigheid. Ze exploiteren toch ook geen benzinestations ? Wat zegt de wet markt en overheid hierover ?
Harmen / Inkoop
Gekke situatie eigenlijk dat de overheid moet zorgen voor deze laadpalen. Dit is toch eigenlijk een commerciële bezigheid. Ze exploiteren toch ook geen benzinestations ? Wat zegt de wet markt en overheid hierover ?
Hans
En straks schaft het Rijk het voordeel op electrisch rijden helemaal af en dan stort de markt voor electrische autos helemaal in. Ik zou graag nog een keer de resultaten willen zien van een onderzoek waarin wordt vastgesteld hoe vaak een leaserijder zijn auto oplaadt c.q. hoeveel kilometer hij//zij daadwerkelijk electrisch rijdt. Ik kan me een onderzoek herinneren dat dit schrikbarend laag was.
Nico / zzp
Waarom moeten de gemeenten openbare palen maken? Dat was bedoeld om tijdelijk electrisch rijden te stimuleren. Als er nu zoveel autoa zijn/komen (vraag) is is er nu wellicht ruimte voor aanbod door commerciele partijen. De gemeente heeft ook nooit tankstations aangeboden
August Biels / gewezen ambtenaar
Benzinestations worden opgezet en geëxploiteerd door oliemaatschappijen.



Laat laadstations worden opgezet en geëxploiteerd door de commerciële electra-maatschappijen.



Daar heeft een overheid geen bal mee te maken.
Mark
Volgens mij staat er nergens in het artikel dat de gemeenten dit zelf dienen te maken of te exploiteren. Gaat erom of ze het faciliteren / mogelijk maken.
Meppie
Jammer dat de gemeente Berg en Dal er niet in staat. Zijn deze gegevens wellicht een paar jaar oud?

De drie gemeenten van voor het samengaan op 1 januari 2015 staan er wel in.

Uit eigen ervaring (bij een andere gemeente) weet ik dat de afdeling verkeer bij een gemeente sceptisch kan reageren. Er is al een hoge parkeerdruk en dan willen ze geen apart plaats reserveren voor het opladen van auto's en een laadpaal staat eigenlijk alleen maar in de weg op de stoep. Van meedenken was weinig sprake.
Teun
Zodra de overheid de subsidie op dit soort auto's afschaft, is het snel gebeurd met het electrische rijden. De milieubelasting van auto's de accu's overstijgt die van grijze auto's trouwens verre.
Frank van Zelst / programmamanager duurzaamheid
Trots om te zien dat Vlaardingen na de 4 grote steden het beste scoort. Zo zetten we belangrijke stappen naar schone en duurzame mobiliteit.
Mark Verbeet (Over Morgen)
Nogmaals, de overheid hoeft deze laadvoorzieningen (regulier of snelladen) niet zelf te verzorgen. Het gaat erom dat de overheden (gemeenten m.n.) aangeven op welke wijze zij dit faciliteren met beleidsregels. Zodoende weet de markt waar zij aan toe is. Ik sluit mij verder volledig aan bij de reactie van Niels Korthals Altes. De groei van het aantal elektrische auto's (lagere aanschafprijs, grotere accu's, rendement en comfort van elektromotor, etc.) gaat onverminderd doorzetten de komende jaren.
doeterniettoe / -
Wie betaald eigenlijk de stroom van het opladen van auto's? En is dat kostendekkend als je de aanleg- en onderhoudskosten erbij optelt?
Niels Korthals Altes / CCO Fastned
@Teun: We staan aan de vooravond van een volledige transitie naar elektrische mobiliteit, en dat heeft weinig meer te maken met subsidies. Wel met prijsdaling van accu's, sneller laden en regelgeving mbt uitstoot van benzine/diesel auto's. Zie oa: http://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-cr … en http://fastned.nl/nl/blog/post/the-fastned-freed … Je claim dat de milieubelasting van auto's met accu's overstijgt is onjuist: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-d …
Jan
Zolang de elektra voor elektrische auto's niet uitsluitend bestaat uit zonne-, wind- of getijdenenergie is het slechts een verplaatsing van het milieuprobleem. Dan komt daar nog bij dat het plaatsen van een openbare laadpaal steeds het verlies van een openbare parkeerplaats betekent. En bij particuliere laadpalen op eigen terrein struikel je nogal eens over het laadsnoer over het trottoir. Ik zou zeggen: wie een elektrische auto wil, zorgt er maar voor dat hij zijn auto op zijn oprit kan opladen. Heb je een rijtjeshuis: pech gehad. Of bedrijven moeten, net als bij tankstations, ervoor zorgen dat men op hun terrein elektrisch kan tanken. Een taak voor de gemeente zie ook ik niet weggelegd.
Advertentie