Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten moeten meer werk maken van fietsveiligheid

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu sporen gemeenten aan om voor het eind van dit jaar een lokale aanpak voor veilig fietsen te hebben of te verbeteren.

17 september 2013

Gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers en -doden als gevolg van fietsongelukken. De Vereniging  van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu sporen gemeenten aan om voor het eind van dit jaar een lokale aanpak voor veilig fietsen te hebben of te verbeteren.

Ongelukken vooral op lokaal wegennet

Hoewel het aantal verkeersdoden landelijk daalt, blijft het aandeel van fietsslachtoffers ongeveer dertig procent van het totaal. Het aantal zwaargewonden door fietsongevallen neemt zelfs toe, vooral doordat ouderen meer en langer (elektrisch) blijven fietsen. Gemeenten kunnen hier wat aan doen; ongelukken met fietsers doen zich hoofdzakelijk voor op het lokale wegennet. Maar fietsveiligheid heeft lang niet overal prioriteit, aldus VNG-woordvoerster Esther Verhoef.

Fietspaaltjes verwijderen

‘Er is ook geen extra geld voor, dus als gemeenten hier meer aandacht aan willen besteden, zullen ze daar financiële ruimte voor moeten maken.’ De VNG hoopt dat de ‘Modelaanpak Veilig Fietsen’ gemeenten hierbij van dienst kan zijn. Daarin staat stapsgewijs omschreven hoe gemeenten tot een plan van aanpak kunnen komen om fietsonveiligheid aan te pakken. Verhoeff: ‘Dat kan soms heel eenvoudig door fietspaaltjes te verwijderen, of bij wegonderhoud ook naar fietsveiligheid te kijken.’

Geen dwingende afspraak

Met het ministerie is afgesproken dat alle gemeenten eind dit jaar een lokale aanpak voor verbetering van de fietsveiligheid hebben, om zo het aantal verkeersdoden omlaag te brengen. Maar dwingend is die afspraak niet, erkent Verhoeff; fietsveiligheid is lokaal beleid, gemeenten bepalen zelf welke prioriteit ze daaraan geven.

Zeven burgemeesters ambassadeur

Op verzoek van minister Schultz zijn zeven burgemeesters aangesteld als Ambassadeurs Veilig Fietsen. Dat zijn de burgemeesters van Franekeradeel, Oldambt, Dronten, Helmond, Amersfoort, Delft en Zoetermeer, gemeenten die met succes het fietsbeleid hebben aangepakt. Tijdens het Nationaal Fietscongres op 21 november in Helmond vertellen zij over hun aanpak. Het Fietsberaad, kenniscentrum voor Fietsbeleid, geeft daar ook uitleg over de Modelaanpak en over een webtool waarop gemeenten kunnen zien hoe het in hun gemeente is gesteld met de fietsonveiligheid.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjoerd Visser
En haal alsjeblieft die gevaarlijke onvriendelijke fietspaaltjes meteen weg: het heeft NIETS te maken met fietsveiligheid maar is alleen bedoeld om automobilisten -die zich OOK niet altijd aan de regels houden...hr/mw/mej Ajé (ambtenar gemeente)- tegen te gaan. Die automobilisten die soms fietspaden gebruiken als normale weg !!!
R. van Brakel / ambtenaar
Hoeveel financiele ruimte heeft het Ministerie gemaakt voor de verbetering van de fietsveiligheid?

André S / gemeenteambtenaar
Zorg eerst dat fietsers de regels kennen (pas ze ook aan bijv. "sms enz." op de fiets verbieden ). Vervolgens leren toepassen door harde handhaving. Tref ook maatregelen in de openbare ruimte waardoor automobilisten duidelijk is waar er bijvoorbeeld sprake is van twee richtingen fietspaden door breedte ervan en strepen erop..
Advertentie