of 59183 LinkedIn

Gemeenten maken inhaalslag elektrisch rijden

Gemeenten zijn bezig met het maken van een inhaalslag met het beschikbaar stellen van openbare laadpalen. Of ze daarmee gelijke tred weten te houden met de onverminderde toename van de vraag naar oplaadmogelijkheden blijft een vraag. Met name de G30 gemeenten laten het afweten.

Gemeenten zijn bezig met het maken van een inhaalslag met het beschikbaar stellen van openbare laadpalen. Of ze daarmee gelijke tred weten te houden met de onverminderde toename van de vraag naar oplaadmogelijkheden blijft een vraag. Met name een aantal van de G30 gemeenten laat het afweten.

Grote steden
Vorig jaar bleek uit onderzoek van adviesbureau Over Morgen naar de toekomst van elektrisch rijden en openbare laadpalen dat gemeenten nog onvoldoende voorbereid waren op de vraag naar elektrisch rijden. Met name grote steden maken momenteel een inhaalslag. De best scorende gemeenten in 2017 zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Fors beter
Ten opzichte van de vorige benchmark in 2016 zijn er ook een aantal gemeenten die fors beter scoren dan het afgelopen jaar. De top 3 ‘stijgers’ op de ranglijst zijn Uitgeest, Amstelveen en Aalsmeer. Adviesbureau Over Morgen, die de analyses heeft uitgevoerd op basis van data-analyses en toekomstprognoses voor elektrisch rijden en openbaar laden, noemt het opvallend dat er zulke grote verschillen zijn tussen gemeenten. De hoge scores van gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn op zich niet verrassend, omdat deze steden al jaren investeren in uitbreiding van hun laadnetwerk. Rotterdam en Den Haag hebben dit jaar wel van plaats gewisseld in de ranglijst.


Hoe scoort uw gemeente? Bekijk het hier.
Klik hier voor een grote versie van de kaart

Lage score
Utrecht is enkele plaatsen gezakt in de lijst naar plek zes en is voorbijgestreefd door Amstelveen en Noordwijkerhout. De top 10 stijgers ten opzichte van vorig jaar zijn: Uitgeest, Amstelveen, Aalsmeer, Renkum, Binnenmaas, Vught, Barneveld, Nieuwkoop en Ouder Amstel. Opmerkelijk is dat uit de G30 de gemeenten Amersfoort, Emmen, Enschede en Venlo relatief laag scoren.
 

Actieradius
Experts zijn het erover eens dat de vraag naar elektrische auto’s in Nederland de komende jaren onverminderd zal stijgen. Alle grote automerken brengen namelijk op korte termijn betaalbare elektrische auto’s op de markt, met een actieradius van minimaal 250 kilometer. Een belangrijke randvoorwaarde voor deze opmars is een tijdige beschikbaarheid over voldoende openbare laadinfrastructuur.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Judith op
Mooi overzicht, al blijven het verwachtingen. Het belangrijkste is dat het aantal laadpalen in verhouding staat met het aantal e-auto's en alle gemeenten een samenwerking met een marktpartij aan gaan die laadpalen plaatsen als er een e-rijder is (paal volgt auto). Hierdoor heb je nooit te veel, nooit te weinig en zorg je ervoor dat niet de overheid en daarmee de burgers de laadpalen betalen, maar de marktpartijen. Zeker nu het aantal hybride auto's (die relatief weinig elektrisch rijden/laden) minder groeit en het aantal vol-electrische auto's (door flinke prijsdaling en groei actieradius) toeneemt zal het gebruik van de huidige palen alleen maar toenemen. Met name doordat duidelijk wordt dat de accu's veel langer mee gaan dan verwacht, volledige hergebruikt worden in andere accu opstellingen (zoals onder huizen) en mensen steeds vaker hun eigen opgewekte zonne energie in hun auto/thuisaccu kunnen opslaan wordt e-rijden met de dag aantrekkelijk. Ieder die elektrisch rijd merkt dat niet alleen elektrisch laden per km goedkoper is dan fosiele brandstof, maar ook veel bespaart in de garage aan onderhoudskosten (geen olie, koelvloeistof, distributiriem, startmoter, bougies, waterpomp, oliepomp, luchtfilter enz enz.) Zo is er met een e-auto niet alleen winst op de uitstoot maar met name op grondstoffen waaruit de auto bestaat. Al met al hebben we in Nederland relatief een dicht laadnetwerk met veel snellaadmogelijkheden, waardoor ook het excuus laadtijd langzaamaan achterhaalt is. Het is alleen nog een kwestie van tijd dat alle verkochte auto's op duurzaam lokaal opgewekte stroom rijden, zodat ook onze (klein)kinderen nog schone lucht kunnen ademen.
Door Joost (beleidsmedewerker) op
Het elektrische rijden voor de particulier (de meeste gebruikers) zal met de huidige belastingwetgeving toch geen succes worden. Als particulier is het te duur. Gevolg de hybride auto's gaan binnen een paar jaar de grens over en de palen zijn niet meer rendabel voor de exploitanten. Over weggooien van belastinggeld gesproken...
Door Wiet ten Doeschate (directeur ixad bureau voor marketing communicatie) op
Ik woon in Eijsden-Margraten, dat erg laag staat met een score van 15,9. Helaas zie ik niet wat die score betekent. Wel weet ik dat er in Gronsveld, dat bij Eijsden-Margraten hoort, zegge en schrijve 1 paal staat, Al jaren. Daar heeft nog nooit één auto aan gehangen. Dat weet ik zeker. Hoe ik dat zo zeker kan weten? Nou gewoon, die paal staat er wel maar is nog nooit aangesloten op het net. Tja...
Door Gepensioneerd (Gepensioneerde) op
Er wordt zand in de ogen van de burger gestrooid, alsof elektrisch rijden zo goed is voor het milieu. Men vergeet de opslag zoals accu's die een enorme druk op het milieu leggen. Denk aan recycling Daarnaast is de actieradius en de oplaadvoorziening zwaar onvoldoende. De tijdsduur die het opladen vraagt, is tevens ook nog eens economisch gezien, onrealistisch. Er zal toch moeten worden gezocht naar een andere bron.

Relevante Parlementaire Dossiers