Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten doen te weinig aan onderhoud bruggen

Veel gemeenten doen te weinig aan het onderhoud van viaducten en bruggen. Ze trekken er te weinig geld voor uit. Ook weten ze vaak niet het bouwjaar van een brug.

13 maart 2015

Veel gemeenten doen te weinig aan het onderhoud van viaducten en bruggen. Ze trekken er te weinig geld voor uit en ook leggen ze geen geld opzij voor verwachte vervangingen. Dat stelt Bouwend Nederland vrijdag na een onderzoek onder gemeenten.

Bouwjaar onbekend
Volgens de belangenvereniging van bouw en infrabedrijven stelde het toenmalige ministerie van VROM in 2009 het probleem ook al aan de kaak, maar is er in de praktijk sindsdien niet veel veranderd. Ongeveer 40 procent van de bruggen en viaducten dateert van voor 1980. Bij de enquête onder alle gemeenten reageerde ruim een kwart. Dit kwart is verantwoordelijk voor 8800 bruggen. Van bijna een op de vijf bruggen is het bouwjaar onbekend. (ANP)

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Perry Peeters / kandidaat algemeen bestuurslid Aa en Maas namens de Algemene Waterschapspartij
Pure bangmakerij! Hoeveel bruggen zijn er ingestort de afgelopen jaren? Omzet creeren door mensen bang te maken. Dit soort clubs zouden verboden moeten worden!
Paul / projectleider
Even de lobby agenda van bouwend Nederland daargelaten, maar op assetmanagemnt valt er denk ik voor overheden nog heel wat te 'verdienen'. Wat je overigens steeds meer ziet is dat zowel bouw als onderhoud in één keer wordt aanbesteed. Helemaal win win.
Peter / adviseur
@Peeters heeft kennelijk geen technische achtergrond. Is hij vergeten hoe het in Utrecht gegaan is met een "vergeten" kademuur of een trap naar de stadswerven?

Een brug moet een belasting kunnen dragen van 500 kgf als die vol staat met mensen. Niet de dagelijkse situatie is maatgevend, dus tijdig onderhoud plegen is noodzaak. En niet wachten tot er doden vallen!
Joost
De gemeente 's-Hertogenbosch krijgt het niet eens voor elkaar om een brugje over een sloot te leggen. Die zijn zo arrogant dat ze liever jaren gaan rechten met een aannemer. Dat normen ze profileren en de burger de moord laten stikken,
Peeters
@Peter, ook ik mag mezelf techneut noemen. Je term kgf duidt erop dat je al een behoorlijke tijd gepensioneerd bent. Je voorbeelden gaan punt 1 niet over bruggen. Punt 2, constructieberekeningen zijn gefundeerd op statistiek. Als je wil gaan voor een situatie waarin nooit een brug (of andere constructie) bezwijkt, dan moet je misschien even opnieuw nadenken. Of je zou jezelf niet langer techneut moeten noemen. Aan alles komt een eind, niet waar?

@Gijs; in dat geval werd de arrogantie van de gemeente enorm overschaduwd door de arrogantie van de aannemer. De aannemer wist dat er iets niet deugde, maar sloopte eerst de brug en ging daarna pas met de opdrachtgever het gesprek aan. Dat zou je afpersing kunnen noemen, maar dan over de rug van de mensen in de Bartjes.
Advertentie