Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Geluidhinder vliegveld Eindhoven groter dan berekend

Berekeningen daarover zijn gemaakt met een geluidmaat die de overlast onderschat, stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.).

01 juli 2014

Als de militaire luchthaven Eindhoven meer burgervluchten gaat verwerken, neemt de geluidshinder voor omwonenden ernstig toe. Berekeningen daarover zijn gemaakt met een geluidmaat die de overlast onderschat, stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.).

Nader onderzoek nodig

De Commissie m.e.r. adviseert de minister van Defensie en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu om nader onderzoek uit te voeren, voordat het kabinet het ontwerp-luchthavenbesluit gaat vaststellen. Het is anders niet duidelijk welke combinatie van vliegroutes het minste overlast veroorzaakt.

Informatie geluidhinder ontbrak

Het kabinet wil geleidelijk het aantal burgervluchten op Eindhoven uitbreiden, om Schiphol te ontlasten. De ministeries hebben daarvoor een ontwerp-luchthavenbesluit opgesteld, dat door de commissie is getoetst. Eind vorig jaar constateerde de commissie al dat daarin belangrijke informatie ontbrak, onder andere over de te verwachten geluidhinder. De ministeries pasten het rapport vervolgens aan met extra berekeningen, maar de Commissie m.e.r. ziet nu een nieuw probleem: de geluidhinder is uitgedrukt in Lden, de voor burgerluchtvaart gangbare geluidmaat. In het rapport dat ten grondslag ligt aan het ontwerpbesluit is echter gewerkt met de geluidmaat uit de militaire luchtvaart, de Ke. De geluidhinder blijkt nu veel groter te zijn.

Veel meer bewoners ernstig gehinderd

Volgens Marc Laeven, directeur/secretaris van de commissie, werpen de nieuwe berekeningen een ander licht op het besluit over de vliegroutes. Als de plannen doorgaan neemt het geluidbelaste oppervlak met meer dan honderd procent toe en het  aantal ernstig gehinderden met ongeveer dertig procent. ‘De ernstige hinder en slaapverstoring zijn beduidend hoger dan bij berekeningen op basis van Ke.’

Mogelijk andere vliegroutes

De commissie pleit voor aanvullend onderzoek. Laeven: ‘Wij zijn van mening dat meer onderzoek nodig is om de vliegroutes te optimaliseren. Dat optimaliseren is nu gedaan op de Ke-berekeningen, maar zou gedaan moeten worden op Lden-berekeningen. Vliegroutes zouden dan mogelijk anders kunnen komen te liggen. Of dit effect heeft op het aantal te faciliteren vluchten weet ik niet.’ Volgens Laeven kan doorgaan met het liggende ontwerp-luchthavenbesluit juridische problemen geven.

Inspraak gemeente alleen nog informeel

Voor de gemeente Eindhoven is de formele inspraakmogelijkheid inmiddels gepasseerd, zegt Laeven. ‘De gemeente kan natuurlijk altijd informeel overleg in Den Haag aangaan.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Daalder / Windenergie mediator
De vakantievluchten van Eindhoven Airport moeten voortaan maar boven de stad Eindhoven hoogte winnen en op 3 km hoogte uitvliegen naar hun bestemming.

De gemeente Eindhoven is aandeelhouder in de luchthaven, dan moeten de kiezers in Eindhoven maar als vervuilers, ook de meeste geluidsvervuiling opvangen, en niet de randgemeenten die nu het meeste geluid krijgen, en geen aandeelhouder zijn.



Door het percentage vluchten dat na de start meteen naar rechts afbuigt over de stad Eindhoven, goed te kiezen, wordt het geluid eerlijk verdeeld over alle burgers van Eindhoven.

Op websites als flightradar24 is te zien dat vliegtuigen nu precies om de stad Eindhoven heen vliegen. Dat kan gemakkelijk anders en eerlijker.

Nog beter is natuurlijk om de vakantiegangers een geluidsvervuilings compensatie te laten betalen aan de burgers op de grond. 5 EUR per vakantievlucht per burger op de grond die meer dan 55 dB geluid ervaart.

Bedrag en aantal dB variëren tot de juiste marktwerking is bereikt.





In de stad Eindhoven zal de extra geluidsvervuiling ook minder opvallen, omdat daar toch al meer achtergrond geluid is.

E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
"Mogelijk andere vliegroutes".....Ik weet wel een route...volgens mij gaat die richting Lelystad......
Carel Wammes
In de berichtgeving over Eindhoven Airport mist een serieuze nuancering. Schiphol Airport heeft een maximum van 510.000 vluchten en zou volgens plannen doorgroeien naar 580.000. Vandaar dat Eindhoven Airport als 'overloop' putje voor de toeristische vluchten wordt gebruikt. Of Lelystad, maar dat duurt (te) lang. Dus die extra opvang wordt in Eindhoven vrolijk ingecalculeerd, in Eindhoven het braafste jongetje van de vliegklas.

De slots voor de zakelijke vluchten moeten tevens wijken voor Griekse en Turkse destinaties. Hoezo Brainport Airport? Holiday in the sun Airport met toenemende overlast voor regio en amper aantoonbaar economisch rendement, behalve voor NV Schiphol.



De praktijk van datzelfde Schiphol Airport is volgens CEO Eurlings in de Volkskrant van vorige week dat er pas 425.000 vluchten jaarlijks zijn en dit aantal nauwelijks gaat groeien. Oftewel, er is geen behoefte aan extra opvang van vluchten in de regio. Het eigenlijke argument is dat de kwalitatieve vluchten in Randstad moeten blijven en vakantiedeel naar de regio moet. Dit beinvloedt de discussie over de additionele vluchten in de Eindhovense regio fors en is essentieel onderdeel van de publieke berichtgeving.



Het is een schande dat de bestuurders van de gemeente Eindhoven, tevens kwart aandeelhouder, dit laat gebeuren. Met haar stad en inwoners. Met haar milieu en gewenste leefklimaat. Economisch rendement van het vliegveld gaat netjes richting NV Schiphol. Waanzin!
John / Adm. medewerker
Dossier geluidshinder?

Kijk eens naar het dossier AWACS en je ziet hoe creatief Den Haag met geluidsmetingen omgaat.

Blijven protesteren en procederen tegen de wijze waarop de geluidsmetingen zijn gedaan is de enige manier waarop de burger zich kan beschermen. De normen voor vliegvelden buiten de randstad schijnen anders te zijn dan in de randstad, ondankt dezelfde wetgeving.!
roland
@: "ernstige hinder en slaapverstoring zijn beduidend hoger dan bij berekeningen op basis van Ke"

- Boeiend jarenlang heeft Schiphol met Ke gerekend, ten slotte gedwongen door Europa overgegaan naar de Lden maat. Daarmee zou het aantal gehinderden dus flink toenemen, maar daar is niets van vernomen.

Blijkbaar is dat handig onder het tapijt geschoven, want voor de luchtvaart moet alles wijken, ook in Eindhoven.
gerrie
En al die ambtenaren maar grote vliegreizen maken. Duurzame persoonlijkheden
Advertentie