Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Extra maatregelen nodig tegen geluidsoverlast A27

De provincie Utrecht heeft minister Schultz geadviseerd een groot aantal geluidsbeperkende maatregelen rondom de nieuwe A27 te nemen.

08 januari 2014

Er moeten extra maatregelen worden genomen tegen de geluidsoverlast die de snelweg A27 bij Utrecht zal veroorzaken, als de weg eenmaal is verbreed naar twee keer zeven rijstroken. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur moet een groot deel van de extra 15 miljoen euro die zij voor de verbrede weg heeft uitgetrokken, hieraan besteden.

Weerstand tegen verbreding
Dat heeft de provincie Utrecht de minister woensdag geadviseerd. Tegen de verbreding van de weg, die onder meer door het natuurgebied Amelisweerd voert, was de afgelopen jaren heel veel weerstand. Maar een door de minister ingestelde commissie concludeerde vorig jaar dat er geen andere mogelijkheid is om de fileproblemen op de ring bij Utrecht op te lossen. Daarop zette Schultz haar plan door, maar ze maakte wel geld vrij voor extra maatregelen die niet wettelijk verplicht zijn en vroeg de provincie om advies over de besteding van dat geld.

Herrie van 14 rijstroken
Volgens de provincie maken omwonenden zich de meeste zorgen over de herrie die 14 rijstroken zullen veroorzaken. Daarom is het belangrijk veel extra geluidsmaatregelen te nemen. Daarnaast zou het geld besteed moeten worden aan de aanplant van nieuwe bomen voor de strook bos die bij Amelisweerd gekapt moet worden. Er komen drie tunnels onder de nieuwe weg. De provincie heeft een voorkeur voor onderdoorgangen naar de Uithof, waar de meeste academische gebouwen zijn gevestigd.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

True
Alweer extra asfalt voor een achterhaald vervoermiddel.
Rogier
Ja Ra, hoe komen al die goederen die jij ook nodig hebt op de plaats van bestemming? En hoe wil je kinderen naar een uitwedstrijd brengen? En hoe kom je 's avonds na de film thuis? Echt nutteloos, die 9 mln motorvoertuigen. De middeleeuwen zijn achterhaald, snelwegen niet.
True
rogier @16:47



Je rijdt zo te zien helemaal geen auto, en wat die domme middeleeuwers betreft, die plannen eeuwen vooruit, nog steeds.

Rogier
Ra, curieuze conclusie wat betreft mijn autobezit (sublieme V6). De middeleeuwers hebben mooie dingen achtergelaten, maar pas sinds de opkomst van moderne vervoermiddelen en infra kunnen we die ook gaan zien.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Minister Schultz van Heagen heeft een reputatie in deze. Waarschijnlijk zal haar echtgenoot of één van haar relaties wel belangen hebben in die commissie. Verkeerskundig is het gewoon onzin om zulke investeringen te doen die zo zwaar ten koste gaan van het landschap. Als mevrouw te zijner tijd directeur van KLM-Air France is, zal er wel weer een parlementaire enquête worden gehouden. Ik hoop tegen die tijd zelf wel elders in Europa te wonen, nu grote delen van Nederland tot een spuuglelijke beton- en asfaltwoestenij worden getransformeerd. Niet toevallig dat de minister altijd aanwezig is op de feestjes van Bouwend Nederland, ze kijkt nu al uit naar een vet betaalde baan na haar ministerschap. En wij maar met de vinger wijzen naar die Grieken.....
Jhr. Van Avezathe en Zottegem / Nadenkend burger
Met zulke domme investeringen is het niet verwonderlijk dat politici weinig vertrouwen meer genieten. Transport is volstrekt niet toekomstgericht en bovendien is vervoer over de rails veel efficiënter en duurzamer. Zelfs in de VS weten ze dat, want daar gaat 41 procent van alle goederenvervoer over private railinfrastructuur. In Nederland is dat slechts 10 procent, terwijl de overheid er miljarden euro's in heeft geïnvesteerd. Door kolossale blunders vanwege slechte aansluitingen op de rest van het Europese spoorwegnet kan maar een deel van de infrastructuur effectief worden gebruikt. Alleen polderblinde ambtenaren en politici kunnen oplossingen met zulke foeilelijke geluidsschermen bedenken. Het is met zulke sukkelaars en losers niet gek dat Nederland steeds meer achterop raakt. Elk volk krijgt de regering die het verdient zullen we maar zeggen. En zo worden miljarden euro's zinloos verspild aan het slechts opschuiven van een paar files. Flora en fauna kunnen echter nooit meer worden hersteld. Het ministerie van Intimidatie & Macht dendert gewoon door met haar asfaltlobby. Maar ja, in het land der blinden is éénoog koning.
True
@ Rogier op 8 januari 2014 23:08



Je stond niet in de file @ 16:47 uur dus..



Waar wil je nog heen met die sublieme V6 als heel Nederland geasfalteerd is, rondjes rijden?

Wonderlijk volkje die asfaltisten..
Rogier
@Ra, wereldvreemd, die milieufanatici/autohaters. Met de geijkte platasfalteren-praat. Gaat bij de A27 om een paar rijstroken extra op een bestaande weg om een hardnekkig knelpunt op te lossen. Verlies van landschap is hier ook nauwelijks aan de orde, behalve dan die enorme geluidschermen die er ongetwijfeld van die doorgeschoten milieuwetten moeten komen. Ik kom gelukkig nog eens ergens, comfortabel en doorgaans snel.
Advertentie