Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Extra geld voor fietsenstallingen op stations

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) draagt de helft van dat bedrag bij. Ze wil hiermee de ergste parkeernood lenigen van reizigers die trein en fiets combineren. De stallingen op de grootste knelpunten moeten voor 2020 een stuk meer fietsen kunnen herbergen.

01 november 2016

Op treinstations komen meer plaatsen om fietsen te stallen. Het kabinet en de provincies trekken daarvoor samen nog eens 80 miljoen euro uit.

Knelpunt
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) draagt de helft van dat bedrag bij. Ze wil hiermee de ergste parkeernood lenigen van reizigers die trein en fiets combineren. De stallingen op de grootste knelpunten moeten voor 2020 een stuk meer fietsen kunnen herbergen. Welke stations als eerste worden voorzien van extra stallingen is nog onduidelijk.

Lang niet genoeg plekken
In 2011 trokken Dijksma en de provincies al 221 miljoen euro uit voor fietsparkeerplaatsen. Daarvan zijn 96.000 plaatsen betaald, maar dat blijkt lang niet genoeg. Omdat het zo'n zoektocht is een plekje voor de fiets te vinden, dreigt de reistijdwinst die de spoorwegen hebben geboekt voor treinende fietsers weer verloren te gaan, schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. Er gaan steeds meer mensen met de fiets naar het station. Als de staatssecretaris niet zou ingrijpen zou er in 2030 nog een tekort zijn van 100.000 stallingsplaatsen, schrijft ze. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan met de pet
En nu nog geld voor bredere fietspaden voor fietsers die de trein links laten liggen en het hele traject per fiets afleggen. Want zo leuk is het nu ook weer niet met de trein, want wat de NS de reiziger aandoet verschijnt nooit in het nieuws, wel dat er weer een conducteur is bedreigd of zo iets, dat ie dat aan zichzelf heeft te danken staat er nooit bij. En wat dacht je van al die mobiele rotzooi die op maximum vermogen staat te zenden omdat de trein een kooi van Faraday is en het signaal niet goed doorkomt. Daar moet eens een verbod op komen, veel reizigers die hoog gevoelig zijn hebben daar alleen maar last van en kiezen uiteindelijk uit eigen behoud een andere manier van reizen.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Misschien kunnen gemeenten ook nog een aantal miljoenen uittrekken voor een dak boven de gemeente zodat fietsers niet meer nat worden als het regent.......
Advertentie