Volg ons op: , 45070 LinkedIn of

Kijk snel bij: Abonnementen Adverteren BB Magazine

Dure parkeervergunning voor tweede auto heeft effect

Gemeente ziet effect van differentiëren tarieven voor eerste en tweede auto.

Beleid om het bezit van meerdere auto’s duurder te maken, lijkt effect te hebben in Den Haag. Sinds een forse prijsverhoging voor de tweede en volgende parkeervergunning, is het aantal huishoudens met twee of meer auto’s fors gedaald.

Tweede vergunning fors duurder

Den Haag heeft in 2010 de tarieven voor bewonersvergunningen aangepast: een laaggeprijsde eerste vergunning (3 euro per maand) maar een vrij hoog tarief voor elke tweede of volgende vergunning (35 euro per maand). Voor die tijd kostte een parkeervergunning 10 euro per auto.

 

Autobezit met 900 gedaald

De gemeente ziet een duidelijk effect, dat niet alleen aan de crisis is toe te schrijven. In de periode 2009 – 2012 is in totaal in die buurten het bezit van tweede en volgende auto’s met ongeveer 900 gedaald, meldt de dienst Stedelijke Ontwikkeling. ‘Geen duidelijk verband is waargenomen tussen parkeerdruk en het autobezit: ruimtegebrek is geen reden om af te zien van een tweede en volgende auto, een duurdere vergunning is dat wel.’

 

Toename in buurten zonder betaald parkeren

Terwijl in de 43 buurten waar een betaald-parkerenregeling geldt het aantal woningen met twee auto’s en met vier of meer auto’s is afgenomen, nam in de buurten zonder een betaald-parkerenregeling het aantal woningen met twee of meer auto’s juist toe, aldus de dienst. Gemiddeld is in de buurten met betaald parkeren het aantal woningen met drie auto’s wel toegenomen, maar dit is het effect van de afname van het aantal woningen met vier of meer auto’s.

 

Crisiseffect

Blijkbaar zijn bewoners wel bereid om 20 euro (10 + 10) per maand, maar niet 38 euro (3 + 35) per maand te betalen voor twee auto’s, constateert Den Haag. Op dit moment wordt onderzocht in welke mate het effect werkelijk door de prijsdifferentiatie is te verklaren, naast het crisiseffect, zegt woordvoerster Lia Bos. ‘Maar ons beeld is dat het hogere tarief voor een parkeervergunning voor de tweede of volgende auto het effect heeft dat wij ervan verwachten: mensen denken na of een tweede auto echt nodig is.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Saskia op
Ja Jolanda 2de auto in een vergunning vrij gebied. Een gebied waar ik dus woon en nooit me auto kwijt kan,we hebben 1 auto, omdat mensen zoals als jullie op onze plekken staan.Bedankt hoor!! Gelukkig gaat het nu ook bij ons betaalt parkeren worden zodat jullie weg zijn en wij weer gewoon onze auto kwijt kunnnen
Door Jos Derckx (adm) op
gewoon een begrotingsgat vullen over de rug van de autogebruiker/bezitter, heeft niets met genoemde argumenten te maken. Maar ja, dat eerlijk vertellen durven ze niet
Door Rogier op
Den Haag benadeelt hiermee vooral haar huishoudens met twee werkenden. Het is niet aan de gemeente om daarin onderscheid te maken, behalve bij te weinig parkeerruimte, waarbij een tweede vergunning onderaan de wachtlijst komt te staan. Een bewonersvergunning hoort niet meer dan de verstrekkingskosten te kosten, ongeacht de hoeveelste.
Door Josha op
Is het dalende aantal auto's in bezit geteld of het aantal afgegeven vergunningen? Wij hebben de tweede auto zeker de deur niet uit gedaan. Het was gewoon goedkoper om mbv Parkline te betalen voor die uren dat ik thuis was en de auto voor de deur parkeerde. Een tip ve buurman; veel buren die beide full time werkten hebben dat gedaan en dus de 2e vergunning niet meer aangevraagd maar zeker de 2e auto hielden....
Door Jolanda op
Beetje kortzichtig, veelal staat 2de auto nu in vergunnnig vrij gebied of andere simpele oplossing.

Vacatures

Van onze partners