of 58959 LinkedIn

Drie bruggen in het centrum, heb je die echt nodig?

Werkzaamheden in het centrum van Almelo.
Werkzaamheden in het centrum van Almelo.

Hoe gemeenten hun eigendommen in de openbare ruimte beter kunnen beheren? De duurzame trend van “ontspullen” is een oplossing: heb je al die bruggen echt nodig? Tips uit Almelo.

Vervanginswaarde: een miljard 

De bezittingen van de gemeente Almelo in de openbare ruimte hebben een vervangingswaarde van een miljard euro. De kwaliteit van wegen en kunstwerken is door de bank genomen matig, voor openbare verlichting en speeltuinen zelfs laag. Zeker dertig van de 231 kunstwerken verkeren in erbarmelijke staat - één brug moest zelfs worden afgezet -, en ook voor de rest eindigt de levensduur de komende decennia. Vervangingsbudget voor wegen en bruggen is er niet; het onderhoudsbudget zal aanzienlijk omhoog moeten om de achterstand in te lopen. En oh ja, Almelo staat onder preventief financieel toezicht.

 

Over een andere boeg

Met deze elevatorpitch mag Peter Leferink, manager beheer openbare ruimte, het gemeentebestuur van Almelo overtuigen van de noodzaak om beheer en vervanging van de gemeentelijke eigendommen in de openbare ruimte over een andere boeg te gooien. En hij is niet de enige met deze schone taak. De piek aan vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte blijkt veel gemeenten te overvallen, zo komt naar voren uit de peiling die Binnenlands Bestuur onlangs hield onder ruim honderd gemeenten. Hoewel de meeste gemeenten de piek zien aankomen, hebben ze weinig zicht op wat er precies moet gebeuren en heeft de helft er onvoldoende geld voor gereserveerd.

 

Ondergewaardeerd beleidsterrein

Dat gemeenten zich hebben laten verrassen, verbaast Leferink niet. Hij werkte eerder in de private sector en ziet bij veel gemeenten dezelfde trend. 'Openbare ruimte is als beleidsterrein ondergewaardeerd. Het is altijd als een verlengstuk van de uitvoering beschouwd en vaak is vooraf weinig overleg met de collega's van financiën over de gevolgen van bepaalde keuzes.' Het jaarlijkse budgetsysteem draagt evenmin bij aan het behalen van de (langere)termijndoelstellingen, stelt Leferink. ‘Bij veel gemeenten zie je dat het jaarbudget opgemaakt wordt, omdat je dat geld anders het jaar erop kwijt bent. Een cruciale denkfout die aanzet tot het verbranden van middelen aan de verkeerde doelen. Je moet juist werken vanuit een meerjarenprogramma om de doelen van het bestuur te verwoorden in toekomst– en prestatiegerichte opgaven voor beheer.’ 

 

Lees deze week in Binnenlands Bestuur nr. 9 de tips van Almelo over assetmanagement.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jonathan (Adviseur) op
Is het nou een denkfout of is het hoe het systeem werkt dat opgelegd is voor gemeentes?

Als het het tweede is, waarom wordt daar vanuit de politiek niets aan gedaan dan?
Door Jan (zelfstandige) op
Met geld van een ander is het gemakkelijk werken.
Overleg, bestuurlijk overleg met andere afdelingen , nooit van gehoord.
Denk ook als ambtenaar zijnde aan de kerken in Uw gemeente, hier moet je wat mee, maar daar kun je ook wat mee, als je overlegd met een ander
Door Criticus op
"Bij veel gemeenten zie je dat het jaarbudget opgemaakt wordt, omdat je dat geld anders het jaar erop kwijt bent. Een cruciale denkfout die aanzet tot het verbranden van middelen aan de verkeerde doelen. "

Dat is niet de denkfout, maar een logisch gevolg van de denkfout van bestuurders: "Die afdeling houdt dit jaar geld over dus heeft volgende jaar niet zoveel nodig".
Zolang politici zo denken, zullen afdelingen het geld opmaken.
Door JaapvV (adviseur, o.a. voorzieningen) op
Dat het jaarbudget niet aansluit bij de doelstellingen is natuurlijk logisch, als de openbare ruimte sluitpost is.