of 59183 LinkedIn

Dijksma zoekt meer geld voor aanpak overwegen

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat op zoek naar extra geld voor de aanpak van de nog 110 resterende onbewaakte spoorwegovergangen. Hiervoor is op dit moment 10 miljoen euro beschikbaar.
3 reacties

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat op zoek naar extra geld voor de aanpak van de nog 110 resterende onbewaakte spoorwegovergangen. Hiervoor is op dit moment 10 miljoen euro beschikbaar.

Onvoldoende
Dat bedrag is volgens de bewindsvrouw onvoldoende om de aanpak een impuls te geven. 'Ik bezie daarom of ik hiervoor aanvullende middelen beschikbaar kan stellen', schrijft ze maandag aan de Tweede Kamer zonder een bedrag te noemen.

Uitbannen
Topman Pier Eringa van ProRail zei onlangs dat het zeker 70 miljoen euro zal kosten om al deze onbewaakte overwegen uit te bannen. Dijksma bekijkt de komende maanden met ProRail en gemeenten en provincies hoe deze overwegen het beste kunnen worden aangepakt.

Noodweg
Vorige maand raakten achttien reizigers gewond nadat een trein op de onbewaakte overweg in het Groningse Winsum tegen een tankauto botste. Daar had zich al twee keer eerder een ongeval voorgedaan. Er wordt nu een noodweg aangelegd waarna de overweg eind januari zal worden gesloten, laat Dijksma weten.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Onzin, het hoeft niet veel geld te kosten. Het draait vaak om bureaucratie, want een lage attentiedrempel of schrikribbels op circa 25 meter voor de overweg, maken de chauffeur extra attent. Juist doordat het bijna overal objectief veilig is, daalt de attentie van chauffeurs. En bij een onbewaakte overweg kunnen de gevolgen dramatisch zijn. Helaas kostte het ook een treinbestuurder het leven. Een andere vraag is of het raadzaam is om lichtgewicht treinen met 120 km/u onbewaakte overwegen te laten passeren. Bij NS was de maximum snelheid vaak maar 80 km/u op nevenlijnen. Moet economie altijd doorslaggevend zijn ? Je kunt niet overal viaducten bouwen..
En we zullen veel scherpere criteria moeten hanteren
voor Bulgaarse en Roemeense chauffeurs die zich niet aan voorschriften en rijtijdenwet houden. Er is sprake van gevaarlijke scheefgroei in de diplomering tussen Nederlandse en Bulgaarse chauffeurs.

Door Henk Daalder Pak de Wind op
Tijd voor out of the box denken.
Een bord met de resterende tijd dat er trein arriveert
Of een bord dat eerder knippert dan bij een ouderwets beveiligde overweg.
Prorail moet gewoon veel betere informatie geven, ipv onze verkeers infrastructuur slopen.
Met betere signalering kunnen eerder afgesloten overwegen weer open.
Door F.S. Jansen (adm.medew. gemeente) op
Overweeg suggestieve afsluiting d.m.v. rubber wegoverspannig (rood/wit) (meebewegend veiligheidssluiisje).
Pas verkeersbord stoomlocomotief aan met modern pictogram: e-lok met snelheidseffect.
Tekst aanpassen: Stop! Let op trein!

Relevante Parlementaire Dossiers