Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Diesels verdwijnen het hardst uit steden met milieuzone

Het aantal dieselauto’s van voor 2001 loopt in Nederland hard terug. Met name in steden die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld is het aantal personen- en bestelauto’s op diesel sterk gedaald.

05 juli 2017

Het aantal dieselauto’s van voor 2001 loopt in Nederland hard terug. Met name in steden die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld is het aantal personen- en bestelauto’s op diesel sterk gedaald.

Milieuzones
Het totaal aantal personenauto’s en busjes die op diesel rijden, is in Nederland gedaald met 34 duizend tot 155 duizend voertuigen. De daling van het aantal oude diesels is verreweg het grootst in Rotterdam en Utrecht, gemeenten die de afgelopen jaren een milieuzone hebben ingesteld. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van het motorvoertuigenpark van de RDW.

Afbeelding

Oude diesels
Begin 2017 telde Nederland 155 duizend diesel personen- en bestelauto’s met een bouwjaar vóór 2001, 34 duizend (18 procent) minder dan een jaar eerder. Vergeleken met begin 2010 is dit een daling van 415 duizend (73 procent). Zeven jaar geleden stonden nog 570 duizend oude diesels geregistreerd in Nederland.

Sloopregeling
Van de vier grootste gemeenten is de daling van het aantal oude diesels in Rotterdam het grootst. Sinds maart 2014 is hier een sloopregeling ter beschikking gesteld die nog tot eind 2017 loopt. Rotterdammers met een oude diesel ontvingen een subsidie voor het laten slopen van hun auto. Sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone van kracht voor oude dieselauto’s en is het aantal voertuigen bijna gehalveerd tot 2 200 stuks. Vergeleken met 2010 is de daling 86 procent.

Afbeelding

Laagst

In Utrecht geldt al vanaf begin 2015 een milieuzone voor oude dieselauto’s. Bezitters van zo’n auto hadden tussen eind 2013 en begin 2016 ook de mogelijkheid om hun auto te laten slopen tegen een vergoeding. In deze jaren daalde het aantal oude diesels elk jaar met gemiddeld 32 procent. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling. Wel was het aantal oude diesels in Utrecht met 1 500 stuks op 1 januari 2017 het laagst van de vier grootste gemeenten. 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

eric / ambtenaar
Goed nieuws! Er blijven bijna geen oude diesels meer over, wat overigens voorspelbaar was. Net zo als bij mensen zijn het meestal de oudjes die verdwijnen. Jammer alleen dat de luchtkwaliteit in de grote steden onverminderd onder de maat blijft. Ook dat was voorspelbaar omdat weinig 'oude diesels' een steeds geringer aandeel in de vervuling hebben. Er zal echt een nieuwe zondebok gevonden moeten worden.

Benieuwd overigens of het plaatje voor de oude benzine auto er anders uit ziet.
Bouke
Diesel rijden wordt in Nederland erg onaantrekkelijk gemaakt. Ik kan uit deze berichtgeving echter niet het effect globaal opmaken. Immers, als deze auto's in Nederland 'op' waren, werden ze op een verantwoorde manier gesloopt. Ik verwacht dat nu veel van deze oude diesels in Afrika zijn beland. Uit eigen ervaring weet ik dat ze daar drie keer de prijs van in Nederland opbrengen! Ze rijden daar door tot ze helemaal inzakken en met geen mogelijkheid te repareren zijn. Roetfilters e.d. worden er bij voorbaat al uit gesloopt. We verplaatsen onze vervuiling daarmee gewoon naar een ander deel van de wereld en slaan ons hier trots zelf op de borst!
Post
Het is om te huilen dat bestuurders zo naïef zijn om te veronderstellen dat het vervuilen van de lucht hiermee is opgelost. Het houdt bij de grenzen van de stad echt niet op. Het is gewoon weer een ordinaire lastenverzwaring.

Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Deze CBS publicatie slaat helemaal nergens op. Dat weet het CBS zelf ook. Op 30 juli 2015 publiceerde het een persbericht onder de kop: ´Minder oude auto’s na aanpassing wegenbelasting´.



Citaat uit dat bericht:

Het aantal oude auto’s neemt voor het tweede jaar op rij af. Begin 2015 zijn er bijna 14 duizend auto’s van 25 jaar of ouder minder dan een jaar eerder. Tot begin 2013 steeg het aantal oude auto’s nog. De daling van het aantal personenauto’s van 25 jaar of ouder heeft vooral te maken met het aanscherpen van de regels voor de wegenbelasting vanaf begin 2012. Tot 2012 waren auto’s van 25 jaar of ouder volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2014 zijn alleen oldtimers van 40 jaar of ouder volledig wegenbelastingvrij.



Voor die tijd importeerden Nederlanders met een laag inkomen op grote schaal oude Duitse dieselauto´s. Niet alleen is die import daardoor gestopt, maar die auto´s zijn ook op grote schaal afgedankt. Nogal logisch als je voor je oude barrel ineens de hoofdprijs aan belastingen moet gaan betalen. In de statistiek bij dat bericht zie je dat perfect terug.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/minder-o …



Vandaag schrijft het CBS: ´Het gaat hier om dieselauto’s van voor 2001.´. Natuurlijk daalt dat aantal. Op een gegeven is een auto op en doe je deze weg. In 2016 publiceerde het CBS dat diesels in 2015 gemiddeld net voor hun 16 levensjaar worden gesloopt. Ik houd het erop dat het merendeel van de nog rijdende diesels campers betreft. Die gaan lang mee.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/20/personen …



Ik nodig de redactie overigens uit om uitgebreid aandacht te besteden aan de gemeentelijke monitor luchtkwaliteit 2016. Met uitzondering van één meetpunt voor stikstofdioxide is er gen enkele overschrijding meer van de Europese luchtkwaliteitswaarden. De lucht is gezond.

Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
De laatste alinea slaat op de gemeente Utrecht. Er is in Utrecht nog maar één meetpunt waar voor één stof een overschrijding van de Europese normen is geconstateerd. De problemen met de luchtkwaliteit zijn opgelost.

Wat mensen die afhankelijk zijn van overheidssubsidie voor hun gezondheids- of milieuwerk er ook over uitkramen. Die zijn alleen uit op behoud van hun gesubsidieerde werk.
Advertentie